شناسهٔ خبر: 118574 - سرویس مسکن و شهرسازی

در سفر مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به استان سمنان انجام شد؛

تقدیر از دستگاه‌های استانی برتر در تحقق برنامه اقدام مشترک بازآفرینی شهری/ بازدید از پروژه‌های بازآفرینی سمنان

نشست معاون وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به استان سمنان از برخی پروژه‌های نوسازی مسکن بازدید کرد و ضمن گفت و گو با مالکان و سازندگان از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات آن‌ها در خصوص تسهیلات قرار گرفت.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با سفر به استان سمنان ضمن بازدید از پروژه‌های بازآفرینی سمنان در جلسه ستاد بازآفرینی این استان شرکت کرد.

آیینی در این سفر از پروژه فرهنگسرای کدیور که در قالب برنامه اقدام مشترک  در دست اجراست بازدیدکرد، این پروژه در مراحل پایانی قرار دارد و تا دهه فجر سال جاری افتتاح خواهد شد. پروژه  مسکونی حکیم الهی که در قالب نهضت ملی مسکن در دست اجراست  از دیگر پروژه‌های مورد بازدید آیینی در این سفر بود. همچنین او از برخی پروژه‌های نوسازی مسکن که از تسهیلات نوسازی مردمی  استفاده کرده بودند بازدید کرد و ضمن گفت و گو با مالکان و سازندگان از نزدیک در جریان مسایل و مشکلات آن‌ها در خصوص تسهیلات قرار گرفت.

آیینی در ادامه سفر در جلسه ستاد بازآفرینی استان سمنان که با حضور استاندار،  معاون هماهنگی امور عمرانی استان، مدیران کل راه و شهرسازی سمنان و شاهرود، فرمانداران و شهرداران دارای محلات و محدوده‌های مصوب برگزار شد، شرکت کرد. او در ابتدای جلسه توضیحاتی در خصوص ساختار ستادهای بازآفرینی در سطح ملی، استانی و شهرستانی عنوان کرد و گفت: ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به ریاست رییس جمهور، نایب رییسی وزیر راه و شهرسازی تشکیل شده است و دبیری آن را مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران بر عهده دارد و برای اولین بار است که مصوبات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار پس از تایید رییس جمهور ابلاغ می‌شود. 

به گفته آیینی وظیفه این ستادها، برنامه‌ریزی، تقسیم کار، تامین مالی مشترک، هماهنگی و یکپارچه‌سازی برنامه‌ها و هم‌افزایی منابع است که در سطح شهرستان با ریاست فرماندار و دبیری شهردار شهرستان تشکیل می‌شود، چندین کارگروه‌ تخصصی زیرمجموعه ستاد شهرستانی وجود دارد، جلسات کارگروه‌های تخصصی باید هر هفته برگزار شود و مسوول برگزاری و پیگیری جلسات هم شهرداری‌ها هستند و دیگر ادارات شهرستانی، شهرداری را در این زمینه یاری می‌کنند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که در اولین مصوبات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار  در دولت سیزدهم تفویض اختیار به استانداران انجام شده است، تصریح کرد: در خصوص تدوین و تصویب برنامه اقدام مشترک اختیارات ویژه‌ای به استانداران داده شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که جلسات ستادهای شهرستانی باید هر دو هفته یک بار و جلسات ستاد استانی هر ماه یک بار برگزار شود، گفت: باید تا پایان آبان ماه و با اولویت نوسازی مسکن، محلات هدف بازآفرینی استان در  ستادهای استانی و شهرستانی شناسایی شوند و وظایف هر یک از دستگاه‌ها نیز تعیین و تقسیم کار صورت گیرد. استاندار سمنان با اشاره به عقب بودن سمنان از برنامه‌ها قول داد ستادهای استانی به جای هر ماه، هر دو هفته یک بار برگزار شود.

آئینی با اشاره به این که عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی پایش می‌شود، تصریح کرد: در ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار یک نظام ارزیابی عملکرد برای ستادهای استانی و شهرستانی طراحی شده است و گزارش فعالیت‌ ستادهای شهرستانی به استاندار ارایه می‌شود تا مشخص شود کدام ستادهای شهرستانی عملکرد بهتری دارند و کدام شهرستان‌ها نیز باید تقویت شوند. همچنین بر اساس گزارش‌ها رتبه‌بندی صورت گرفته و در مقاطع ادواری از رتبه اول تا سوم هر استان تقدیر می‌شود.

وی همچنین از شهرداران خواست تا تخفیف ۱۰۰ درصدی عوارض صدور پروانه ساختمان در بافت فرسوده شهر برای متقاضیان نوسازی این گونه بافت ها را اعمال کنند و همچنین زمان صدور پروانه ساخت را کاهش دهند. 

تدقیق آمار بافت‌های ناکارآمد استان، مورد دیگری بود که در جلسه عنوان و قرار شد اداره کل راه و شهرسازی استان با هماهنگی شرکت‌های مربوطه آمار را تدقیق کرده و در سامانه «سینام» درج کنند.

نهضت ملی آسفالت معابر خاکی از دیگر موارد مطرح شده در جلسه بود. آیینی از مسوولان شهری استان سمنان خواست تا اطلاعات رقومی معابر خاکی واقع در محدوده‌های مصوب را به اداره کل راه  و شهرسازی استان ‌ارسال کنند تا هماهنگی‌های لازم جهت تامین قیر رایگان انجام گیرد. او در این باره افزود:  بنا داریم کمک کنیم  ظرف سه سال تمام معابر خاکی محلات هدف توسط شهرداری‌ها بهسازی و آسفالت شوند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در ادامه با اشاره به این که در قانون ظرفیت‌های بسیار خوبی در زمینه نوسازی مسکن و بازآفرینی شهری وجود دارد از استاندار، فرمانداران و شهرداران خواست تا این قوانین را بررسی کرده و از ظرفیت‌های قانونی موجود در قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری و قانون بودجه سال جاری  از جمله تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در  حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده بهره ببرند.

همچنین در این جلسه تفکیک ستادهای بازآفرینی سمنان و شرق استان سمنان( شاهرود) به تصویب رسید که هر دو به ریاست استاندار تشکیل خواهد شد.

ستاندار سمنان نیز خواستار این شد که پروژه‌های شهرداری بیشتر در مناطق کمتر برخوردار اجرا شود و همچنین شهرداری‌ها برنامه‌های خود را برای ۶ ماه دوم سال جاری به تایید ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان برسانند.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری در این جلسه، شهردار شاهرود، فرماندار دامغان و اداره میراث فرهنگی استان گزارش عملکرد فعالیت‌های خود را ارایه و موانع و مشکلات را بازگو کردند.

در انتهای جلسه از شرکت ّآب و فاضلاب و شرکت برق استان به دلیل عملکرد مناسب در برنامه اقدام مشترک مصوب ستادبازآفرینی شهری استان، تقدیر شد.