شناسهٔ خبر: 118582 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

ایجاد تحول در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل تا ۳ سال آینده/ایران مرجع ترانزیت منطقه شده است

ببینید | ورود ۴۱۳ دستگاه ناوگان تولید داخل و بازسازی شده به شبکه ریلی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه حمل‌ونقل اساس پیشرفت هرکشوری است، نوید اجرای طرح توسعه ترانزیت کشور را داد و گفت: این طرح منجر به ایجاد تحول در حوزه حمل‌ونقل طی سه سال آینده خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی در مراسم بهره‌برداری از ناوگان جدید ریلی در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین، اظهار کرد: نقش حمل‌ونقل در توسعه کشورها بسیار تعیین کننده است و ایران امتیازات ژئوپلتیک از جمله دستیابی به آب‌های آزاد دارد که بسیاری از کشورها از آن بی‌بهره‌اند.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در یک سال گذشته با بسیاری از کشورهای همسایه مثل ترکمنستان و آذربایجان که گلوگاه‌های ترانزیتی هستند، رابطه نداشتیم اما امروز با گسترش روابط ایران را به عنوان مرجع ترانزیت منطقه می‌شناسند.

وی افزود: توافقات بسیار خوبی در اجلاس شانگهای با کشورهای منطقه انجام دادیم که مبنای ترانزیت کشور شده است.

قاسمی ادامه داد: بر اساس گزارش‌ها و جلسات مشترکی که با روسیه برگزار شد، بیش از ۱۰۰ میلیون بار در منطقه وجود دارد که حجم زیادی است وبخش عمده آن می‌تواند از مسیر ایران و توسط راه‌آهن که امن‌ترین و ارزان‌ترین روش حمل‌ونقل برای کشورهاست، عبور کند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود کریدورهای بزرگ جاده‌ای و ریلی در کشور، آن‌ها را سرمایه عظیم ترانزیتی برای ایران دانست و افزود: برنامه‌ریزی مفصلی در حوزه ترانزیت به ویژه بخش ریلی انجام شده که با توجه به ظرفیت کنونی بار منطقه، بتوان حجم بالایی از این بار را به سمت ایران جذب کرد.

قاسمی خاطر نشان کرد: روسیه حدود ۴۰ میلیون تن ذغال سنگ و حجم بالایی از کود را به هند صادر می‌کند. بر اساس توافقاتی که با کشورهای عربی جنوب خلیج فارس انجام شده و امضای توافقنامه با روسیه، پایانه‌هایی در اختیار آن‌ها گذاشته می‌شود تا از سیستم ریلی ایران که در حال اتصال به سیستم ریلی جهان است، برای جابجایی بار استفاده کنند.

وی ادامه داد: با وجود ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن در کشور هنوز کریدورهای اساسی ما به ریل متصل نشده، به همین منظور طرحی بنام توسعه ترانزیت برای ایجاد تحول در حوزه حمل‌ونقل آماده کردیم که در تاریخ حمل و نقل ایران می‌تواند بی‌سابقه باشد و حوزه ریلی را هم از لحاظ زیرساخت‌ها و نوسازی ناوگان با تحولات جدی همراه خواهد کرد.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در حال حاضر ده‌ها پروژه حمل‌ونقل ریلی در مناقصات داریم که در صورت به نتیجه رسیدن اشتغال زیادی برای پیمانکاران نیز ایجاد خواهد کرد.

قاسمی از در نظر گرفتن منابع مالی مناسبی برای حوزه ناوگان ریلی خبر داد و گفت: حجم بالای ترانزیت موجود در منطقه و توافقات انجام شده با روسیه و چین نیازمند اجرای اقدامات بزرگی در حوزه ریلی است و تعداد ناوگان نوسازی شده و تولید داخل چندین برابر خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در این مراسم از اقدامات شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی در اربعین ۱۴۰۱ برای جابجایی زائران قدردانی کرد.