شناسهٔ خبر: 118726 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان اعلام کرد:‌

اختصاص ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار به اجرای پروژه های محلات هدف بازآفرینی شهری خراسان شمالی

ستاد بازآفرینی شهری خراسان شمالی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی از اختصاص ۵۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل منابع محرومیت‌ زدایی به اجرای پروژه‌های محلات هدف بازآفرینی شهری استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان شمالی)، قاسم قاسمی روز سه شنبه مورخ ۳ آبان ۱۴۰۱ در جلسه ستاد بازآفرینی شهری خراسان شمالی که باحضور حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی، آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت باز آفرینی شهری ایران، ، نمایندگان شهرهای استان و دیگر مدیران مرتبط در محل سالن جلسات استانداری برگزار شد، گفت: این میزان اعتبار برای طرح‌های ساماندهی و بهسازی معابر در ۱۰ محله سه شهر بجنورد، شیروان و اسفراین هزینه می شود.

وی اظهار کرد: ۶ محله در بجنورد، سه محله در شیروان و یک محله در اسفراین از منابع مربوط به محرومیت زدایی بهره‌مند می شوند.

قاسمی افزود: ۲۰ درصد از مساحت استان به عنوان سکونتگاه غیررسمی و ۱۲ درصد از مساحت به عنوان بافت فرسوده مطالعه شده است و مطالعه دیگر شهر های استان در دست اقدام است.

وی با اشاره به اینکه در مجموع ۳۲ درصد از جمعیت استان در بافت ناکارآمد شهری سکونت دارند خاطرنشان کرد: در شهرهای بجنورد، شیروان، اسفراین، گرمه، جاجرم و آشخانه بافت ناکارآمد شهری شناسایی و مطالعات کارشناسی در این پنج شهر انجام شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی در ادامه از جذب ۴۰ میلیارد تومان اعتبار از محل طرح های بازآفرینی خبر داد و افزود: این رقم بدون احتساب ۲ هزار تن قیر رایگان است که از ابتدای طرح ۱۰۰ درصد جذب شده است.

وی ادامه داد : از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز، ۹ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان به پروژه های بازآفرینی شهری استان اختصاص یافت.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی با بیان اینکه تاکنون مطالعات بازآفرینی شهری در سه شهر استان انجام شده است، یادآور شد: بر اساس مطالعات انجام شده در شهر بجنورد که ۱۵۴ هکتار بافت فرسوده و ۵۲۳.۸ هکتار سکونتگاه‌های غیررسمی وجود دارد که در مجموع ۶۷۷.۸ هکتار بافت ناکارآمد شناسایی شده است.

مدیر کل راه و شهرسازی استان در ادامه گفت: با توجه به اینکه استان خراسان شمالی استان محرومی است در بحث اعتبارات و تخصیص قیر رایگان باید به این استان توجه ویژه ای شود.

قاسمی به تعریف پروژه های جدید در بافت های فرسوده نیز اشاره کرد و افزود: احداث مجتمع فرهنگی هنری و ورزشی در محله باقرخان بجنورد در دستور کار قرار دارد و زمین مورد نیاز را در اختیار ستاد بازآفرینی قرار می دهیم.

وی مطالعات بافت های ناکارآمد شهری در شهرهای استان، تخصیص اعتبار از محل منابع شرکت بازآفرینی برای تملک زمین های بافت های فرسوده و افزایش مبلغ تسهیلات نوسازی در مسکن در بافت های استان با بازپرداخت های بلند مدت و تخصیص زمین در حمزانلو برای اجرای طرح های مسکن را از دیگر مطالبات این اداره کل عنوان کرد.