شناسهٔ خبر: 118730 - سرویس استان‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

خراسان شمالی از استان های پیشرو در تخفیف ۱۰۰ درصدی پروانه ساخت در محلات بازآفرینی

دکتر آیینی در خراسان شمالی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: استان خراسان شمالی از استان های پیشرو در تخفیف ۱۰۰درصدی پروانه ساخت در محلات بازآفرینی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (خراسان شمالی)، محمد آیینی روز سه شنبه در نشست ستاد بازآفرینی خراسان شمالی با بیان اینکه استان خراسان شمالی از استان های پیشرو در تخفیف ۱۰۰ درصدی پروانه ساخت در محلات بازآفرینی است، افزود: با توجه به ظرفیت قانونی، شهرداری ها می توانند تا ٥۰ درصد تخفیف عوارض برای محلات بازآفرینی صادر کنند.

وی به بسته تشویقی شهرسازانه در بافت های فرسوده اشاره کرد و افزود: بسته تشویقی شهرسازانه در بافت های فرسوده اخیرا توسط شورای عالی معماری و شهرسازی به تصویب رسیده و به زودی ابلاغ می شود.

آیینی تصریح کرد: این بسته برای چهار گروه که اقدام به نوسازی در بافت های فرسوده می کنند، دیده شده و برای هر گروه مشوق های مختلفی در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: متقاضیان ساخت و ساز در بافت های فرسوده همانند طرح نهضت ملی مسکن می توانند از تسهیلات نوسازی استفاده کنند که این رقم در کلان شهرها ٤٥۰ میلیون تومان، در مراکز استان ۳٥۰ میلیون تومان و مابقی شهرها ۳۰۰ میلیون تومان است.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه یادآور شد: ادبیات بازآفرینی شهری در دولت سیزدهم تغییر کرده و به سمت محرومیت زدایی سوق یافته است و اعتبارات هم با هدف محرومیت زدایی اختصاص می یابد.
وی با بیان اینکه اجرای بازآفرینی شهری از توان دولت و شهرداری به تنهایی خارج است، افزود: رویکرد دولت سیزدهم بر این است که مردم در بازآفرینی شهری وارد عرصه شوند و مشارکت کنند.
آیینی تصریح کرد: ساکنان محلات هدف بازآفرینی شهری محروم هستند و از خدمات کافی بهره مند نیستند، با محرومیت های آموزشی، ورزشی و بهداشتی مواجه هستند و معابر خاکی جلوه مهم محرومیت این مناطق است.
وی با تاکید بر ضرورت کمک به مقاوم سازی مسکن در بافت ناکارآمد شهری خاطر نشان کرد: مسکن در بازآفرینی مورد غفلت واقع شده است و ساکنان این مناطق به لحاظ مالی توان اجرای پروژه را ندارند و از این رو نیاز به حمایت است.
آیینی درادامه افزود: ۲۳ هزار بنای ناپایدار در شهرهای خراسان شمالی وجود دارد که جان ۱۰۰ هزار نفر ساکن آن در معرض تهدید است و نوسازی مسکن در این مناطق باید شتاب بگیرد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران افزود: برای کاهش محرومیت ها باید دست کم ۳۰ درصد از اعتبارات تملک دارایی دستگاه ها به این مناطق اختصاص یابد و هر دستگاه باید تکلیف خود را انجام دهد.