شناسهٔ خبر: 118749 - سرویس ریلی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور خبر داد؛

برآورد ۲۲ هزار میلیارد تومان هزینه برای راه‌آهن رشت- آستارا/تامین اعتبار از طریق منابع داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور راه آهن رشت- آستارا را مهم‌ترین پروژه ریلی کشور دانست که به ۲۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و گفت: این خط ریلی تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب است و ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می‌کند.

خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره وضعیت راه آهن رشت- آستارا و حضور کشور روسیه در این پروژه اظهار کرد: این خط ریلی ۱۶۴ کیلومتر طول دارد و به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی، حدود ۵۰ درصد مسیر به احداث پل نیاز دارد که برای ۵۲ کیلومتر آن طراحی پل انجام شده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور، این خط ریلی را نیازمند سرمایه‌گذاری سنگینی دانست و گفت: یکی از گره‌های این پروژه تملک اراضی مسیر است چرا که سرتاسر این پروژه زمین‌های کشاورزی ارزشمند وجود دارد و به دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای تملک این اراضی نیاز است.

وی ادامه داد: علاوه بر این ۲۰ هزار میلیارد تومان هم برای احداث پروژه مورد نیاز است که برای تامین آن  باید از منابع داخلی و خارجی استفاده کنیم و مجموع هزینه‌های این پروژه ۲۲ هزار میلیارد تومان می‌شود.

خادمی با بیان اینکه در حال حاضر کشور روسیه برای سرمایه‌گذاری و احداث این پروژه اعمال آمادگی کرده، افزود: در کنار تلاش‌ها برای استفاده از منابع خارجی، از سوی وزیر راه و شهرسازی نیز پیگیری‌هایی برای تامین اعتبار از منابع خاص داخل کشور در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهار کرد: در سفر رئیس جمهور ایران به مسکو و جلسات مشترک با رئیس جمهور روسیه، تمایل به حضور این کشور در پروژه رشت- آستارا بیشتر بود.

وی افزود: به دنبال مذاکرات انجام شده، تیم‌های کارشناس روسی از این مسیر بازدید و مشخصات فنی پروژه را دریافت کردند که قرار شد طی زمان‌بندی یک ماهه نتایج آن را اعلام کنند تا درباره نحوه ساخت به تفاهم برسیم.

به گفته خادمی، روسیه باید نحوه کمک مالی روسیه در این پروژه را مشخص کند که از طریق وام دولتی، سرمایه‌گذاری مشرک یا فاینانس است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور راه‌آهن رشت- آستارا را یک پروژه کلیدی و راهبردی دانست که شبکه ریلی کشور را تکمیل می کند و می‌تواند عواید زیادی از طریق ترانزیتی برای آینده کشور ما داشته باشد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه مسیر رشت- آستارا بهترین کریدور حمل‌ونقلی بین جنوب شرق آسیا به سمت اروپای شرقی و روسیه است، جذب بار سنگینی داشته باشد و مقدار زیادی از کالاهایی که بین روسیه و هند یا اروپای شرقی و هند در حال انجام است، جذب کند.

خادمی تاکید کرد: بنابراین احداث این پروژه هم به نفع ایران و هم به نفع حمل‌ونقل بین‌المللی است و هم حمل بین‌المللی کالا را متحول می‌کند و هم می‌تواند زمینه را برای استفاده از خاک ایران به عنوان یک مسیر ترانزیتی بار فراهم کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: با وجود هزینه ۸۰۰ میلیون یورویی تکمیل راه‌آهن، معطل روسیه نمی‌مانیم و همزمان در حال پیگیری تامین اعتبار از سایر منابع هستیم.

وی تاکید کرد: راه آهن رشت- آستارا مهم‌ترین پروژه ریلی کشور بوده که تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب است و ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می‌کند.