شناسهٔ خبر: 118844 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان خبر داد؛

تحویل بخشی از واحدهای نهضت ملی مسکن به متقاضیان تا پایان سال جاری

راه و شهرسازی گلستان مدیرکل راه و شهرسازی گلستان گفت: بخشی از واحدهای مسکونی نهضت ملی مسکن تا پایان سال ۱۴۰۱ تکمیل و به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (گلستان)، مهدی ملک شامگاه چهارشنبه ۴ آبان ماه در گفتگوی ویژه خبری صداوسیمای مرکز گلستان اظهار کرد: تاکنون بیش از ۹۲ هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده که از این تعداد ۸۷ هزار و ۷۵۵ نفر تعیین تکلیف شده اند.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: از مجموع متقاضیان تعیین تکلیف شده، حدود ۶۸ هزار نفر مشمول طرح و دریافت تسهیلات شده که بیش از ۱۶ هزار نفر آن ها چهار شرط اصلی طرح نهضت ملی مسکن را دارا بودند.

وی از پالایش متقاضایان به صورت روزانه خبر داد و گفت: پرونده های متقاضیان روزانه در ۳۳ شهر استان در حال بررسی بوده و همکاران ما در ادارات شهرستانی و همچنین اداره کل راه و شهرسازی در حال بررسی مدارک آن ها هستند.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان همچنین تصریح کرد: زمین موردنیاز برای احداث واحدهای مسکونی در گلستان طی چهار سال یک هزار و ۸۰۰ هکتار بوده که تا کنون ۴۵۰ هکتار آن تامین شده است.

 ملک در ادامه گفت: با همکاری سازمان اسناد و املاک استان تا کنون اسناد مالکیت ۲۷۳ هکتار که ظرفیت ساخت ۲۳ هزار واحد مسکونی را دارد به نام سازمان ملی زمین  مسکن منتقل شده است.

وی افزود: با توجه به ماده ۱۰ قانون جهش مسکن، دستگاه های دولتی موظفند اراضی مازاد خود را به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص دهند.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: بر این اساس ۶۹ هکتار از زمین مازاد دستگاه های دولتی شناسایی و اسناد مالکیت ۶۳ هکتار آن به نام وزارت راه و شهرسازی انتقال یافته است.

ملک با بیان اینکه تا کنون زمین دو سال ابتدایی اجرای طرح نهضت ملی مسکن تامین شده است، گفت: تا پایان سال در شهرستان گنبد کاووس بخشی از واحدهای مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن تکمیل و به متقاضیان تحویل داده خواهد شد.

وی همچنین از اتعقاد تفاهم نامه ای بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستعضفان انقلاب اسلامی سخن گفت و افزود: پس از شناسایی ۵۸ هکتار از اراضی این سازمان، مقرر شد ۲۵ هکتار آن به وزارت راه و شهرسازی و به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در خصوص تسهیلاتی که دولت برای متقاضیان در نظر گرفته اظهار کرد:  این تسهیلات در مرکز استان ۳۵۰ میلیون و در باقی شهرستان ها ۳۰۰ میلیون تومان بوده و تا کنون حدود سه هزار نفر وجه اولیه را واریز کرده اند.

 ملک ادامه داد: متقاضایان باید سهم خود را در شش مرحله و همزمان با پیشروی مراحل احداث، واریز کنند.

وی در ادامه سخنانش از انعقاد تفاهم نامه بین اداره کل راه و شهرسازی و کمیته امداد امام خمینی در راستای احداث مسکن برای اقشار ضعیف جامعه سخن گفت و افزود: بر اساس این یادداشت تفاهم مقرر شد کمیته امداد امام خمینی سهم آورده متقاضایان واجد شرایط را واریز کند.

رئیس شورای هماهنگی امور راه و شهرسازی گلستان افزود: همکاران ما هم اکنون در حال پالایش اطلاعات این متقاضایان هستند و پس از پایان بررسی مدارک، پنج هزار نفر از قشر آسیب پذیر جامعه مالک این واحدهای مسکونی خواهند شد.

 ملک در جریان این گفتگو از ثبت نام متقاضیان در قالب خودمالکی خبر داد و افزود: تا کنون ۱۴ هزار واحد در طرح خودمالکی نهضت ملی مسکن ثیت نام شده که از این تعداد قرارداد ۲ هزار و ۵۰۰ واحد منعقد و متقاضیان تسهیلات خودمالکی را دریافت کرده اند.

وی بازآفرینی بافت های فرسوده در قالب نهضت ملی مسکن را یکی از اقدامات وزارت راه و شهرسازی عنوان کرد و گفت: در قالب این طرح به ۷۷۰ واحد تسهیلات بافت فرسوده ارائه خواهد شد.

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان ادامه داد: این رقم در سال گذشته ۱۵۰ واحد بود که با پیگیری های صورت گرفته و نیاز استان گلستان به بازآفرینی بافت های فرسوده در سال جدید رشد قابل ملاحظه ای داشته است.

ملک در انتها یادآور شد: با رایزنی های انجام شده در شهر گرگان، متقاضیان پس از دریافت تسهیلات بافت فرسوده پروانه ساخت را با تخفیف ۱۰۰ درصدی از شهرداری گرگان دریافت خواهند کرد.