شناسهٔ خبر: 118933 - سرویس بنادر و دریانوردی

در مراسم معارفه مدیر بنادر و دریانوردی لنگه و غرب هرمزگان مطرح شد؛

ایجاد پایانه لجستیکی و پشتیبانی بندرلنگه در راستای افزایش ظرفیت کالا/ بندرلنگه قطب ترانزیت خودرو و کانتینرهای یخچالی

معارفه مدیر بندر لنگه معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، بندرلنگه را به عنوان یکی از بنادر مهم و قطب ترانزیت خودرو و کانتینرهای یخچالی در دنیا خواند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمود صابری، معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در آیین رسمی معارفه مدیر بنادر و دریانوردی لنگه و غرب هرمزگان با اشاره به سابقه تاریخی بندرلنگه در تجارت دریایی و دریانوردی گفت: زندگی و معیشت مردمان بندرلنگه از دیرباز تاکنون با دریانوردی، بازرگانی و صیادی عجین بوده که خوشبختانه دریانوردانش همچنان به پیشه دریانوردی و تجارت مشغول‌ هستند.

وی نقش استان هرمزگان در بخش دریایی و دریانوردی را با توجه به گستردگی سواحل آن و برخورداری دو هزار و ۲۳۸ کیلومتر مرز دریایی بسیار مهم و استراتژیک خواند و بیان کرد: اختصاص ۵۰ درصد مبادلات بازرگانی دریایی در هرمزگان، تردد بیش از ۹هزار فروند شناور و پهلوگیری سه هزار و ۵۰۰ شناور کوچک و بزرگ در آب‌های حاکمیتی این استان نشان‌دهنده جایگاه بازرگانی و اقتصادی آن در سطح ملی و بین‌المللی است.

معاون برنامه‌ریزی، توسعه مدیریت و منابع اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، وجود ۱۵۶ پست اسکله در بنادر استان، اختصاص ۶۰ درصد سهم صادرات، ۷۰درصد ترانزیت کشور و تامین ۸۰ درصد درآمد بیمه بنادر کشور را از دیگر مزیت‌ها و جایگاه استان هرمزگان در حوزه حمل و نقل دریایی برشمرد و گفت: غرب این استان دارای پرترافیک‌ترین و بیشترین مرز دریایی کشور است و امروز بندرلنگه نیز به یکی از بنادر مهم و قطب ترانزیت خودرو و کانتینرهای یخچالی در دنیا تبدیل شده است.

قاسم عسکری نسب، مدیر سابق بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان نیز طی سخنانی به مهم ترین اقدامات انجام شده در این اداره پرداخت و گفت:‌ از شاخص‌ترین این اقدامات می‌توان به کسب رتبه‌های نخست در تخلیه و بارگیری کانتینری یخچالی با ۱۱۰ هزارTEU، جابه‌جایی و ترانزیت خودرو با ثبت ۵۷۰ دستگاه خودرو، فعال شدن مرکز ثبت شناوران و انتقال پرونده ثبتی موتور لنج‌های تجاری اشاره کرد.

وی تصریح کرد: ایجاد مرکز آزمون‌های دریانوردی در غرب هرمزگان، تجهیز بنادر به دو فروند شناور مکانیزه برای مقابله با آلودگی و دستگاه‌های مخابراتی و جذب دو هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بودجه در حوزه‌های عمرانی، مطالعه طرح جامع بندر شیو و مطالعه و ساخت اسکله فلزی بنادر شیو، راه‌اندازی بنادر جدید نخیلو در پارسیان و همچنین آغاز مطالعه امکان سنجی بندر جدید به عنوان مگاپورت جنوب ایران با بیش از ۷۰۰ هکتار پسکرانه در ۲۵ کیلومتری غرب بندرلنگه و با ۱۵ متر آبخور از دیگر اقدامات و برنامه‌های در دستور اقدام است.

افزایش تعاملات اجتماعی با تکیه بر ظرفیت گردشگری دریایی با غنای فرهنگی

مرتضی سالاری سردری، مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان نیز با تاکید بر اهمیت پرداختن به بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه اقتصاد، عنوان کرد:‌ در این بیانیه رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد درون‌گر، مولد، دانش‌بنیان و مردمی تاکید کرده‌اند؛ لذا ما مدیران باید تابع ولایت باشیم و مطالبات رهبری را با جدیت پیگیری کنیم.

وی با اشاره به ارتقا نقش بندر لنگه از بندری محلی به بندری ملی،‌ اظهار کرد: به تبع انتظارات از بنادر لنگه و غرب نیز از محلی به ملی و منطقه‌ای رسیده و به تعبیری اقتصاد کشور به نوعی به تجارتی که در این منطقه جغرافیایی صورت می‌گیرد، گره خورده است.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان ادامه داد: در راستای ایفای نقش ملی و بین‌المللی بندرلنگه و توسعه اقتصاد دریابرد به دنبال شناسایی ظرفیت‌های بالقوه هستیم، در همین راستا، پیگیری امکان‌سنجی، جانمایی، طراحی و ساخت مگاپورت بندر جدید در غرب بندرلنگه با جدیت دنبال خواهد شد.

سالاری سردری با اشاره به قدمت دریانوردی در بندرلنگه بر افزایش تعاملات اجتماعی با تکیه بر ظرفیت گردشگری دریایی با غنای فرهنگی تاکید کرد و افزود: ایجاد پایانه لجستیکی و پشتیبانی بندرلنگه در راستای افزایش ظرفیت کالا، افزایش توان تجهیزاتی با مشارکت بخش خصوصی واقعی، افزایش میزان سازگاری اقتصادی شهر و بندر، طراحی و ساخت ترمینال جدید سفرهای بین‌المللی دریایی از دیگر برنامه‌های در دستور کار است.

مدیر بنادر و دریانوردی غرب هرمزگان در پایان بر استفاده از مدیران کارآمد، مردم‌دار، فسادستیز، جهادی و انقلابی در اداره بنادر و دریانوردی لنگه تاکید کرد و افزود: برای اجرای تمامی برنامه‌های خود نیازمند همکاری، همفکری و تعامل با مردم و مدیران محلی و استان هستیم.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی،‌ شایان ذکر است؛ در پایان این مراسم از خدمات پنج ساله قاسم عسکری نسب تقدیر و مرتضی سالاری سردری به عنوان مدیر بنادر و دریانوردی غرب استان هرمزگان معرفی شد.