شناسهٔ خبر: 119129 - سرویس جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی:

ارتقای کیفیت صنعت راهسازی کشور وظیفه وزارت راه و شهرسازی است

ببینید | چهاردهمین همایش و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات آغاز بکار کرد معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با توجه به وضعیتی که در حوزه ساخت آزادراه و بزرگراه دارد مصرف‌کننده اصلی قیر در کشور محسوب شده و بنابراین باید اقدامات موثری جهت ارتقای کیفیت قیر و آسفالت انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل،  امروز ۱۰ آبان در چهاردهمین همایشگاه و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات که در محل سالن پاکدامن برگزار شد بر وظیفه مجموعه وزارت راه و شهرسازی برای افزایش کیفیت صنعت راهسازی کشور تاکید کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه با توجه به افزایش قیمت قیر به ۱۰ میلیون تومان باید از قیر با کیفیت بیشتر استفاده شود، گفت: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور با توجه به وضعیتی که در حوزه ساخت آزادراه و بزرگراه دارد مصرف کنندگان اصلی قیر در کشور محسوب می‌شود بنابراین باید اقدامات موثری جهت ارتقای کیفیت قیر و آسفالت در همکاری با فعالان بخش خصوصی انجام شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور ادامه داد: در سال گذشته  و ۶ ماهه ابتدای امسال ۲۵۰ هزار تن قیر و ۴ و نیم میلیون تن آسفالت استفاده شد و به واسطه حل مشکلات مالی که انجام شد خوشبختانه در حال حاضر دغدغه‌ای از این نظر وجود ندارد.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته به دلیل وجود کرونا  تردد در جاده‌های کشور کمتر شده بود و همین باعث کمتر شدن میزان  تخریب جاده‌ها  شده بود اما با رفع بیماری کرونا میزان تخریب آسفالت‌ها افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: در گذشته  سالی  ۱۵۰۰  تا ۱۲۰۰ کیلومتر آزاد راه  ساخته می‌شد اما  هم‌اکنون به دلیل افزایش قیمت کالا به ۷۰۰ کیلومتر رسیده و برای افزایش میزان ساخت  آزادراه‌ها باید راهکارهای جدیدی پیدا کنیم که یکی از این راهکارها  استفاده از آسفالت بادوام و با کیفیت است چراکه استفاده از قیر با کیفیت در این بخش بسیار تاثیرگذار است. 

معاون وزیر راه وشهرسازی گفت: باید کیفیت قیر را افزایش دهیم و از واردات قیر بی‌کیفیت جلوگیری کنیم.چراکه هم اکنون شاهد آن هستیم که قیر  ارزان قیمت بی‌کیفیت وارد کشور می‌شود که زمینه ساز مشکلات بسیاری در این حوزه شده است.

خادمی به استفاده  از افزودنی در قیر برای افزایش کیفیت و عمر  آسفالت اشاره کرد و گفت‌: ضروری است سازمان راهداری به صورت آزمایشی این اقدام را انجام دهد تا در صورت تایید بتوانیم در سایر بخش ها هم از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: با اجرای زیر سازی مناسب می توانیم ضخامت آسفالت را کاهش دهیم که این خود در استفاده کمتر از قیر مناسب است چراکه هم اکنون قیمت قیر به هر تن ۱۰ میلیون تومان رسیده است.

خادمی همچنین به واردات ماشین‌آلات اشاره کرد و گفت: ایجاد یک بند برای اصلاح واردات ماشین‌آلات معدنی و راهسازی در این حوزه موثر است و تجهیز آزمایشگاه در تمامی پروژه‌ها برای شناسایی قیر با کیفیت در این بخش موثر است‌.

وی در پایان توصیه کرد: دانش‌ فنی موجود برای افزایش قیر و آسفالت که هم‌اکنون موجود است باید به کارگاه‌ها بیاید و در اجرای مورد استفاده قرار بگیرد.