شناسهٔ خبر: 119205 - سرویس مسکن و شهرسازی

بررسی روند فعالیت کارگروه‌های ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار/ تقسیم کار و تعیین منافع مشترک برای کارگروه‌ها/ فعال‌سازی کارگروه‌های استانی و شهرستانی

نشست نشست هماهنگی برگزاری جلسات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ با هدف فعالسازی کارگروه‌های ذیل ستاد ملی از طریق تدوین و ارایه برنامه به منظور تحقق مفاد سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد شهری برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست هماهنگی برگزاری جلسات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ با هدف فعالسازی کارگروه‌های ذیل ستاد ملی از طریق تدوین و ارایه برنامه به منظور تحقق مفاد سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های ناکارآمد شهری برگزار شد. در این جلسه اعضای کارگروه‌های ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار به بیان نقطه نظرات، مشکلات و راهکارها در این خصوص پرداختند.

در ابتدای نشست حبیب خراسانی معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت گفت: کارگروه‌ها باید نظرات و پیشنهادات خود را  برای درج در برنامه هفتم توسعه به ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ارایه کنند تا اعتبارات مورد نیاز برای برنامه‌ها از همان ابتدا پیش‌بینی شود. او همچنین از اعضا خواست تا با فعالسازی کارگروه‌ها مرجعیت آن‌ها را حفظ کنند.

در ادامه جلسه، منصور استادی مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گزارشی از ساختار و ترتیبات نهادی کارگروه‌های ذیل ستادهای بازآفرینی شهری، شرح وظایف و عملکرد آن‌ها ارایه کرد.

در این جلسه مهدی هدایت سرپرست سازمان نوسازی و دبیرستاد بازآفرینی کلانشهر تهران با اشاره به این که به دلیل مشکلات اجرایی برخی دستگاه‌ها همکاری لازم در این زمینه را ندارند، اظهارکرد: ما در شهرداری در حوزه خدمات و زیرساخت‌ها تمام نیازهای محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری را احصا کرده‌ایم.

او مشکل دیگر را مربوط به سند و معارضات ثبتی برشمرد و گفت: یکی از مشکلات در این حوزه، تجمیع املاک سنددار و قولنامه‌ای بودکه در این خصوص با اداره ثبت به توافق رسیده‌ایم و امکان تجمیع واحدهای قولنامه‌ای نیز فراهم شده است. در شهر تهران ۵۴ درصد بافت‌های فرسوده که هنوز نوسازی نشده‌اند با مشکل ثبتی و سند مواجه‌اند . موضوع دیگر به حرایم بر می‌گردد، اکنون حدود ۱۳ هزار و ۲۰۰ پلاک در حریم راه آهن قرار دارند که ۶ هزار پلاک آن در محدده بافت قرار دارد و  باید برای آن‌ها فکری کرد.

نیاز به بازنگری در تدقیق بافت‌های فرسوده

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، او با اشاره به این که بافت تاریخی و زمین‌های مربوط به اوقاف از دیگر معضلات این حوزه به شمار می رود، تصریح کرد: وضعیت بافت تاریخی تهران هر روز بدتر می‌شود و به یک معضل جدی تبدیل شده که نیاز به  همکاری و هماهنگی بیشتر با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان اوقاف و امور خیریه دارد.

عظیمی مدیرکل نظارت فنی بر اماکن مذهبی و موقوفات  نیز با اشاره به این که در کشور بالغ بر یک میلیون  قطعه زمین، املاک و مستغلات تحت مدیریت سازمان اوقاف وجود دارد، گفت: برخی موقوفات غیرانتفاعی هستند مانند مساجد،آب انبارها و حمام‌ها که هیچ گونه درآمدی برای سازمان ندارند و بحث حفظ و نگهداری آن‌ها هم مطرح است. یکسری موقوفات نیز انتفاعی هستند که از محل  درآمد آن‌ها می‌توانیم  بحث نوسازی و بازسازی را پیش ببریم.

انعقاد تفاهمنامه با بانک مسکن برای پذیرش سند اعیان به عنوان تضمین

او با اشاره به این که سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بخش عمده‌ای از تملک اعیانی موقوفات را واگذار کرده و عملا مالکیت به مردم داده شده است، اظهارکرد: مشکل این موضوع این است که سند اجاره‌دار بوده و نمی‌تواند ازتسهیلات استفاده کند، بنابراین باید ساز و کاری فراهم شود مالکان این واحدها بتوانند با سند اعیان تسهیلات دریافت کنند. البته با بانک مسکن تفاهمنامه‌ای منعقد کرده‌ایم که سند اعیان را به عنوان تضمین قبول می‌کند و باید این امر را به سایر بانک‌ها نیز تسری دهیم.

شیخ زاده، معاون امور آسیب‌ها و مسایل اجتماعی سازمان امور اجتماعی کشور نیز با اشاره به این که در بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد شهری به ویژه سکونتگاه‌های غیررسمی چندین دستگاه ذی مدخل هستند و انجام وظیفه می‌کنند، گفت: رسیدگی به معضلات اجتماعی سکونتگاه‎های غیررسمی بر عهده شورای اجتماعی کشور است و این شورا در حیطه تخصصی خود کارگروه سکونتگاه‌های غیررسمی را تصویب کرده است. باید ببینیم که آیا مطالبات ستاد ملی با این کارگروه قابلیت پیگیری دارد یا این که نیاز به تشکیل کارگروهی جدیدی در این زمینه است .

باتمانی نماینده سازمان امور اجتماعی کشور نیز با بیان این که دو چالش عمده در این حوزه وجود دارد، تصریح کرد:  یکی از مشکلات وجود کارگروه‌های موازی است، اکنون کارگروه‌هایی که ذیل ستاد ملی تشکیل شده است در شورای اجتماعی کشور هم وجود دارد و رفع این معضل نیاز به تصمیم‌گیری‌های جدید دارد. 

باتمانی برای برنامه هفتم توسعه دو پیشنهاد  مطرح کرد و گفت:  پیشنهاد اول این است که برای مصوبات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار یا مواردی که در کارگروه‌های ملی تصویب می‌شود، دستور کار یکسان و مشخص برای  تمام کارگروه‎های استانی ارسال شود تا همه بر اساس یک الگو فعالیت کنند.

وی ادامه داد: پیشنهاد دوم این است که شورای تلفیق متشکل از کارگروه‌های ملی تشکیل شود تا برنامه‌های تدوین شده در سطح کارگروه‌ها در این شورا مورد پیگیری قرار گیرد.

یکسان‌سازی آمار روستاهای واقع در حریم

مهدیزاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه شهری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز  در ارتباط با کارگروه روستاهای واقع در حریم گفت: کارگروه روستاهای واقع در حریم ستاد ملی بازآفرینی شهری یک برنامه مدون و چابک در سه بازه زمانی کوتاه، میان و بلند مدت  تهیه کرده است که به نوعی تدقیق وظایف دستگاه‌هاست. حدود سه هزار روستای واقع در حریم وجود داردکه ۵۲۹  روستا در حریم کلانشهرها قرار دارد، پیشنهاد ما این بود که شرح خدمات طرح هادی برای روستاهای واقع در حریم  تغییر کند و بنیاد مسکن با اولویت روستاهای واقع در حریم کلانشهرها،  برای آن‌ها طرح هادی تهیه کند.

کریمی دیگر نماینده سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور هم با اشاره به این که حریم برخی شهرها در حال تغییر است و به همین دلیل  استانداری‌ها و بنیاد مسکن آمار متفاوتی ارایه کرده بودند، اظهارکرد: برای رفع این مشکل یکسان‌سازی آمار روستاهای واقع در حریم انجام شد.

تشکیل کارگروه تلفیق

مجید روستا عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز با اشاره به این که ضرورت تشکیل کارگروه تلفیق به منظور از بین بردن موازی کاری‌ها احساس می‌شود، اظهارکرد: وظیفه اصلی کارگروه‌ها تصمیم‌سازی اجرایی برای مصوبات ستاد ملی است. در واقع کارگروه‌ها خوراک تصمیم‌سازی ستاد ملی را فراهم می‌کنند .

او با اشاره اینکه باید سهم و نقش دستگاه‌های مختلف در تصمیم‌سازی‌ها تعیین شود، تصریح کرد: در این میان نقش شهرداری‌ها در پای کار آوردن دیگر دستگاه‌ها بسیار پر رنگ است .

روستا در ادامه با اشاره به اینکه باید منافع مشترک برای کارگروه‌ها ایجاد کنیم، عنوان کرد:  باید از ظرفیت ستاد ملی بازآفرینی پایدار استفاده کرده و منافع مشترکی برای آن‌ها تعریف کنیم تا کار با سرعت بیشتری پیش رود . سال گذشته کارگروه‌ها بسیار فعال ظاهر شدند و ظرفیت‌های خوبی که در بودجه سال جاری در خصوص بازآفرینی شهری وجود دارد از جمله بند «ک» تبصره ۱۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ نتیجه زحمات این کارگروه‌ها بود.

در پایان جلسه محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که بازنگری در کارگروه‌ها الزامی است، عنوان کرد: شکی نیست که شرایط نسبت به گذشته تغییر کرده است، در زمان شکل گیری ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار موضوعاتی مانند معیشت، بهداشت و اشتغال  مورد توجه قرار نگرفته این در حالی است که اکنون تمرکز بر تامین  خدمات زیربنایی و روبنایی به حد متوسط همان شهرهاست.

سنددار کردن سکونتگاه‌های غیررسمی، مهم‌ترین اقدام

وی با بیان این که سنددار کردن سکونتگاه‌های غیررسمی مهمترین اقدامی است که باید اتفاق بیفتد، تصریح کرد: در سکونتگاه‌های غیررسمی ۵۳ درصد بناها ناپایدار و حدود یک میلیون بنا هیچ سازه‌ای ندارند . میزان این بناها در بافت فرسوده ۴۴ درصد و در بافت تاریخی ۴۱ درصد برآورد شده است، این محلات نیازمند بسته معیشتی، بهداشتی و اشتغال هستند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به این که هدف اصلی کارگروه‌های ملی باید  فعالسازی کارگروه‌های شهرستانی و استانی باشد، گفت: چنانچه بتوانیم در طول یک سال تمام مصوبات پنجاه و ششمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری را پیگیری و اجرایی کنیم کار بزرگی انجام شده است.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به این که کارگروه‌ها تا جمع بندی نهایی و ایجاد تغییرات، طبق آیین‌نامه مصوب به فعالیت خود ادامه دهند، تاکید کرد: از کارگروه‌ها می‌خواهم تا کمک کنند، ساز و کارهایی پیدا کنیم که چندان وابسته به دولت نباشند و دست به دست دهیم تا مصوبات بهتری در ستادملی تصویب شود. همچنین باید میزان تعاملات را با سازمان برنامه و بودجه افزایش دهیم که چگونگی این امر باید در کارگروه‌ها مورد بررسی قرار گیرد. علاوه بر این باید در تعامل با دستگاه‌های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری از آن‌ها بخواهیم ردیف‌های بازآفرینی در بودجه سنواتی آن‌ها اختصاص یابد.

گفتنی است در این جلسه احکام دبیران کارگروه‌های ذیل ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار توسط آئینی دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار اعطا شد.

همچنین در این جلسه مقرر شد بسته تشویقی برای املاک و اراضی وقفی از طریق کارگروه وقف تهیه و در ستاد ملی بازآفرینی طرح و تصویب شود. علاوه بر این مقرر شد کارگروه‌ها به منظور چابک سازی و اثر بخشی، دستورالعمل نحوه فعالیت را بررسی و به روزرسانی کنند و جهت طرح و تصویب در ستاد ملی به شرکت بازآفرینی شهری ایران ( دبیرخانه ستاد ملی) ارسال کنند.

یکی دیگر از مصوبات جلسه این بود؛کارگروه‌ها ترتیبی اتخاذ کنند تا حداقل ۳۰ درصد از منابع و اعتبارات دستگاه‌های عضو به بافت‌های ناکارآمد شهری اختصاص یابد. همچنین قرار شد برنامه پیشنهادی کارگروه‌ واقع در روستاهای حریم بازنگری و در دستور کار جلسه آتی  مورد بررسی قرار گیرد. یکی دیگر از مصوبات این بود که کارگروه‌های استانی و شهرستانی ذیل ستادهای بازآفرینی شهری با راهبری کارگروه‌های مرکزی فعال شوند.