شناسهٔ خبر: 119296 - سرویس استان‌ها

مدیر دفتر منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استان اصفهان مطرح کرد؛  

اهمیت اجرای مباحث پدافند غیرعامل در طرح نهضت ملی مسکن

مهدی منصوری- اصفهان مدیر دفتر منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استان اصفهان گفت: در طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان، قبل از جانمایی پروژه‌ها از لحاظ عدم قرار گیری در گسل زلزله و نقاط فرونشست بررسی‌های لازم بعمل می‌آید تا شهرک‌ها و مجتمع‌هایی ساخته شود که از لحاظ پدافندی آسیب پذیر نباشند.

مهدی منصوری مدیر دفتر منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص اقدامات بعمل آمده در حوزه پدافند غیرعامل در اداره‌کل راه و شهرسازی استان اظهار داشت: در حوزه راه و شهرسازی که یک اداره عمرانی است اجرای ضوابط و مقررات پدافند غیرعامل در همه زیر بخش‌های این مجموعه و در جهت پیش بینی و پیشگیری از آسیب پذیری زیرساخت‌ها در برابر تهدیدات احتمالی الزامی است.  

وی با بیان اینکه دبیرخانه کارگروه پدافند کالبدی و زیربنایی استان در اداره‌کل راه و شهرسازی استان اصفهان مستقر است اذعان داشت: پدافند کالبدی مجموعه اقدامات بنیادی زیربنایی و مهندسی در تمامی زیرساخت‌های عمرانی کشور است که موجب کاهش آسیب پذیری و افزایش پایداری در زیرساخت‌های حیاتی، حساس و مهم کشور می‌شود.   

مدیر دفتر منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استان اصفهان افزود: در این راستا در هنگام تصویب طرح‌های جامع، تفصیلی و شهری نکاتی از جمله پراکندگی در ایجاد و جانمایی تاسیسات حیاتی و حساس مورد توجه قرار می‌گیرد.  

وی با بیان اینکه یکی از کارکردهای پدافند کالبدی مبحث استحکامات سازه‌ها، جانمایی و مسائل فنی و مهندسی آن‌ها است گفت: در طرح نهضت ملی مسکن استان اصفهان که هم اکنون در حال اجرا بوده، قبل از جانمایی پروژه‌ها از لحاظ عدم قرار گیری در گسل زلزله و نقاط فرونشست بررسی‌های لازم بعمل می‌آید تا شهرک‌ها و مجتمع‌هایی ساخته شود که از لحاظ پدافندی آسیب پذیر نباشد.  

منصوری خاطرنشان کرد: در مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان به طور کامل به موضوع پدافند غیرعامل پرداخته شده و الزامات پدافندی در حوزه‌های عمران، شهرسازی و تاسیسات برقی و مکانیکی بیان شده است.