شناسهٔ خبر: 119506 - سرویس هواشناسی

سازمان هواشناسی هشدار داد؛

بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها به دنبال بارش‌های امروز/ضرورت آمادگی زمستانی راهداری

خسارت سیلاب و بارندگی سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح زرد برای دو سامانه از بارش باران و کاهش ۲ تا ۵ درجه‌ای دما خبر داد که موجب بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، لغزندگی جاده‌ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی می‌شود.

بر اساس اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور فعالیت سامانه بارشی از امروز دوشنبه شانزدهم آبان ماه تا پایان هفته تداوم فعالیت سامانه بارشی سبب بارش باران، رعدوبرق، در مناطق مستعد احتمال تگرک، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف، وزش باد شدید موقتی، در نواحی مستعد گردوخاک و کاهش ۲ تا ۵ درجه‌ای دما خواهد شد.

روز دوشنبه استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، جنوب کرمان و ارتفاعات سمنان، تهران، قزوین و زنجان این شرایط جوی را دارند.

این سامانه روز سه‌شنبه در گیلان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، جنوب کرمان، یزد، جنوب و غرب اصفهان، شمال فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، خوزستان، ایلام و جنوب شرق لرستان فعال خواهد بود.

روز چهارشنبه جنوب ایلام، خوزستان، جنوب اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، یزد، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و گیلان درگیر این سامانه می‌شوند.

 آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، فارس، بوشهر، همدان، زنجان، قزوین، البرز نیز روز پنجشنبه شاهد این وضعیت جوی خواهند بود.

خطر لغزندگی جاده‌ها و اختلال در سفرهای بین شهری

لغزندگی جاده‌ها، اختلال در سفرهای بین شهری بویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال آبگرفتگی محدود و محلی، احتمال بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی از پیاندهای این سامانه است.

سازمان هواشناسی کشور به احتیاط در سفرهای برون شهری، احتیاط در فعالیت کوه‌نوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو و آمادگی زمستانی راهداری به ویژه در گردنه‌های مناطق سردسیر توصیه کرده است.

همچنین داده‌های سازمان هواشناسی کشور حاکی از فعالیت سامانه افزایش گرادیان فشاری بوده که سبب وزش باد شدید موقت و خیزش گردوخاک در مناطق مستعد می‌شود.

این سامانه نیز از امروز تا پنجشنبه استان‌های سمنان، جنوب تهران، البرز، شمال مرکزی، شمال شرق اصفهان، سیستان و بلوچستان، شرق خراسان جنوبی، جنوب خراسان رضوی، کرمان، فارس، هرمزگان و چهارمحال و بختیاری را در بر می‌گیرد.
احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات و تاخیر در پروازها
احتمال سقوط اشیاء از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال سقوط تابلوهای تبلیغاتی، احتمال شکستن درختان کهن‌سال، احتمال کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید و احتمال تاخیر در پرواز از پیامدهای این سامانه اعلام شده است.
سازمان هواشناسی به احتیاط در تردد، اجتناب از فعالیت‌های فیزیکی در فضای باز بویژه گروه‌های حساس، عدم توقف و پارک خودرو در اطراف درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و استحکام سازه‌های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و پوشش گلخانه‌ها توصیه کرده است.