شناسهٔ خبر: 12006 - سرویس مسکن و شهرسازی

طی اطلاعیه‌ای اعلام شد:

راه‌اندازی بورس مسکن به بورس کالا واگذار شده است

 بورس کالای ایران سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: راه‌اندازی بورس مسکن به بورس کالا واگذار شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی بر اساس اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار راه‌اندازی بورس مسکن به بورس کالا واگذار شده است.

در اطلاعیه این سازمان می‌خوانیم: مطابق بند ۲ تبصره ۴ ماده ۱۹ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، وصول مطالبات بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری با استفاده از ساز و کار بورس کالای ایران در اولویت قرار داده شده است.

این اطلاعیه می‌افزاید: همچنین در بسته سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود در سال‌های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ استفاده از ظرفیت بورس کالای ایران برای فروش املاک و مستغلات بانک‌ها و موسسات دولتی مورد اشاره قرار گرفته است.

اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید دارد: به این ترتیب کلیه بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی برای فروش املاک مازاد و غیر مازاد خود می‌توانند به جای استفاده از روش مزایده از طریق بورس کالا اقدام کنند.

سازمان بورس و اوراق بهادار در بخش دیگری از این اطلاعیه، مستند به بند ۱ ماده ۱ دستورالعمل بازار فرعی بورس کالای ایران مصوب ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۱، اموال غیر منقول را شامل املاک و مستغلات با کاربری‌های گوناگون اعم از اداری، تجاری، مسکونی و اراضی زراعی تعریف می‌کند که قابلیت معامله آنها باید در هیئت پذیرش بورس به تصویب برسد.

این اطلاعیه در ادامه با بیان اینکه بر اساس بند ج مصوبه شصت و چهارمین جلسه هیئت پذیرش بورس کالای ایران مورخ ۱۸ تیرماه ۱۳۹۲ شرایط پذیرش اموال غیر منقول قابل معامله در بورس کالا تعیین شده است، می‌افزاید: با توجه به مطالب فوق، راه‌اندازی بورس جداگانه‌ای در قالب بورس مسکن در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار ندارد و هدف، اجرای مصوبات دولت در بستر معاملات اموال غیر منقول و بر اساس دستورالعمل بازار فرعی بورس کالای ایران است./