شناسهٔ خبر: 120414 - سرویس مسکن و شهرسازی

ابلاغ مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استاندار قم؛

اختیار تصویب طرح بلوار پیامبر اعظم با رعایت ۷ شرط به کمیسیون ماده ۵ استان قم تفویض شد/ کنترل طرح مصوب کمیسیون ماده ۵

ببینید|پنجمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری در سال 1401 شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار قم مصوبه شورا را در خصوص تفویض اختیار تصویب طرح بلوار پیامبر اعظم با رعایت ۷ شرط به کمیسیون ماده ۵ استان با رعایت ۷ شرط مندرج در مصوبه، ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران طی مکاتبه با شاهچراغی استاندار و رییس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان قم، مصوبه شورا را در خصوص مصوبات سفر استانی هیات وزیران به آن استان ابلاغ کرد.

در متن مصوبه آمده است: شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۴ مهرماه ۱۴۰۱ خود، مصوبات سفرهای استانی هیئت دولت به استان قم (سفر مورخ ۹ دی ۱۴۰۰)  را پیرو مصوبات پیشین خود درخصوص موضوعات مذکور مورد بررسی قرار داد و به شرح زیر تصمیم‌گیری کرد.

موضوع مصوبه سفر-  تفویض اختیار تصویب طرح بلوار پیامبر اعظم قم (محور حرم حضرت معصومه (س) تا جمکران) از شورای‌عالی شهرسازی و معماری به استانداری قم.

مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران :

با توجه به مفاد مصوبات پیشین شورای‌عالی شهرسازی و معماری شامل مصوبات مورخ ۱۰ آبان ۱۳۹۵، ۲۶ مهر ۱۳۹۶، ۱۷ مهر ۱۳۹۶ ضمن تاکید بر اهمیت طرح مذکور، از باب حفاظت از هویت معنوی و مذهبی شهر قم تصویب طرح با تاکید بر رعایت ملاحظات زیر و در چهارچوب آئین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران به کمیسیون ماده۵ شهر قم تفویض می‌شود.

۱- تطابق طرح ارائه‌شده در محدوده بافت تاریخی، با ضوابط گذربندی و نظام ارتفاعی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

۲-تدقیق پروفیل عرضی معبر با تأکید بر حمل‌ونقل عمومی در تمامی سکانس‌ها و رفع تداخل با خط راه‌آهن

۳- تامین کاربری‌های فرهنگی، مذهبی، تفریحی- توریستی و خدماتی و  انطباق سطوح کاربری‌ها تجاری با نیاز شهر

۴-عدم تسری ساخت‌وسازها به اراضی کشاورزی پیرامون

۵-عدم بارگذاری بیشتر از حدود طرح فرادست (طرح جامع) به جهت تبعات منفی زیست‌محیطی و تخریب اراضی کشاورزی پیرامون

۶-رعایت سقف تراکمی و تعداد طبقات به میزان حداکثر ۷ طبقه، وفق بند «۵» مصوبه مورخ ۱۷ مهر ۱۳۹۶ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران پیرامون ضوابط و مقررات طرح تفصیلی شهر قم.

۷- دبیرخانه شورای‌عالی طرح مصوب کمیسیون ماده ۵ را در انطباق با موارد فوق در چهارچوب آیین‌نامه نحوه بررسی و تصویب طرح‌های توسعه و عمران، از طریق دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران کنترل خواهدکرد.