شناسهٔ خبر: 120480 - سرویس استان‌ها

معاون راهداری استان اعلام کرد:

آمادگی ۶۵۵ نفر در ۳۱ راهدارخانه ثابت و سیار کردستان برای زمستان امسال

رامبد نوذری معاون راهداری کردستان معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، ۶۵۵ نفر از نیروهای راهداری در ۳۱ راهدارخانه ثابت و سیار، آماده ارایه خدمت در زمستان امسال هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کردستان) رامبد نوذری با اشاره به آغاز طرح راهداری زمستانه از ۱۵ آبان در استان اظهار داشت: این تعداد راهدار شامل ۵۵۰ نیروی فعال راهداری بخش دولتی و ۱۳۵ نیروی بخش خصوصی در اختیار این اداره کل هستند که فعالیت آنان تا ۲۰ فروردین سال ۱۴۰۲ در محورهای شهری و روستایی تداوم خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر در استان ۲۶ راهدارخانه ثابت و پنج راهدارخانه سیار وجود دارد که برای استقرار ماشین‌آلات و پرسنل در حین اجرای طرح زمستانه ساماندهی شده‌اند، البته بخشی از این راهدارخانه‌ها به اسکان کسانی که در جاده‌ها مانده و دچار مشکل می‌شوند اختصاص پیدا می‌کند.

معاون راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان یادآور شد: راهداران بخش دولتی موظف به ارایه خدمات در تمام محورهای شهری و روستایی هستند اما نیروهای بخش خصوصی تنها در راه‌های روستایی و در مواقع بارش برف مشغول به کار می‌شوند.

وی به تعداد ماشین آلات آماده شده برای اجرای طرح راهداری زمستانه اشاره کرد و گفت: ۳۱۶ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری در بخش دولتی و ۱۰۵ دستگاه در بخش خصوصی در اختیار راهداران قرار گرفته است تا بتوانند در اسرع وقت نسبت به برف روبی و پاکسازی راه های شهری و روستایی در مواقع بارش اقدام کنند.

نوذری با بیان اینکه ۳۶ اکیپ راهداری در بخش دولتی و ۳۵ اکیپ بخش خصوصی آماده خدمات‌رسانی هستند، اظهار داشت: همچنین ۳۵ هزار تن شن و ماسه نیز خریداری و برای مواقع بخبندان در راهدارخانه‌های استان ذخیره شده است.

طرح راهداری زمستانه در استان کردستان همزمان با سراسر کشور از ۱۵ آبان سال جاری شروع شده و تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ ادامه دارد.

راهداران در قالب طرح‌های مختلف زمستانه، نوروزی و تابستانی بیش از هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه های استان را شامل یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر در مسیرهای بین شهری و ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر در راه روستایی تحت پوشش قرار می‌دهند.

استان کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده و هر سال بارش باران در این استان از اواسط پاییز شروع می‌شود. همچنین جاده‌های بین شهری این استان دارای ۳۸ گردنه برفگیر و جاده‌های روستایی نیز دارای ۶۶ گردنه برفگیر بوده که این گردنه‌ها هنگام بارش باران عمدتا شاهد لغزندگی است.