شناسهٔ خبر: 120659 - سرویس هواشناسی

سازمان هواشناسی باصدور هشدار کشاورزی سطح زرد اعلام کرد؛

نفوذ هوای سرد در پایان هفته و کاهش ۴ تا ۷ درجه دما/خطر خسارت به محصولات و ابزار کشاورزی

سرمازدگی سازمان هواشناسی با صدور هشدار کشاورزی سطح زرد از نفوذ هوای سرد در پایان هفته و کاهش ۴ تا ۷ درجه دما خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سامانه نفوذ هوای سرد در پایان هفته و کاهش ۴ تا ۷ درجه دما از اوایل وقت پنج‌شنبه تا اواخر وقت جمعه هفته جاری موجب خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی می‌شود.

این سامانه روز پنج‌شنبه اردبیل، گیلان و روز جمعه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، گیلان، خراسان شمالی و مناطق شمالی استانهای تهران، سمنان و خراسان رضوی را در بر می‌گیرد.

سازمان هواشناسی توصیه کرده است که در شمال استان اردبیل برداشت سویا، پنبه و چغندرقند تسریع شود و در منطقه طارم استان زنجان نسبت به برداشت محصولات و انتقال آن‌ها به محل‌های مناسب تعحیل انجام شود.

تسریع در برداشت مزارع پیاز در جنوب استان خراسان شمالی و تسریع در برداشت مزارع چغندرقند در استان‌های قزوین و سمنان از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

گیلانی‌ها نیز باید به برداشت مرکبات سرعت دهند.

مراقبت از مزارع زعفران در استان خراسان رضوی و تسریع در کشت‌های پاییزه با توجه به سپری شدن زمان کشت در مناطق سردسیر از جمله توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

این سازمان تاکید کرده است که تامین سوخت و سرویس و راه‌اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در مرغداری‌ها، دامداری‌ها، انبارها، گلخانه‌ها و سالن‌های پرورشی، محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین و عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد، هرچه سریع‌تر انجام شود.