شناسهٔ خبر: 120674 - سرویس استان‌ها

در راستای ایجاد هماهنگی بین دستگاههای خدمت رسان برگزار شد:

نشست مشترک طرح راهداری زمستانی سال ۱۴۰۱ در کردستان

نشست راهداری زمستانی نشست مشترک طرح راهداری زمستانی سال ۱۴۰۱ با حضور معاون عمرانی استانداری کردستان ، فرمانده پلیس راه استان و مدیران کل راهداری، هلال احمر، هواشناسی و اورژانس در محل باشگاه فرهنگیان سنندج برگزار شد.

بە گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کردستان)، معاون امور عمرانی استاندار کردستان در این نشست اعلام کرد: با توجه به اینکه در استان کردستان شاکله اصلی برای تردد و رفت و آمد بر راه زمینی استوار است لذا باید تمام توان خود را برای توسعه زیرساخت‌های جاده ای و رفع مشکلات و نواقص این حوزه بکار بگیریم.

کیومرث حبیبی با بیان اینکه اقدامات خوبی در جاده‌های استان انجام شده است، گفت: از ۱۷ هزار میلیارد تومان اعتبار مصوبه سفر رییس جمهوری به استان، ۳۰ درصد یعنی ۶ هزار میلیارد تومان به جاده، حمل و نقل جاده‌ای و زیرساخت‌های جاده‌ای اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه در تمام تخصیص‌های اعتباری اولویت ما سیستم‌های حمل و نقل و زیرساخت‌های جاده‌ای است، افزود: آشوب‌های اقلیمی موجب شده که پیش‌بینی‌های جوی سیستم‌های جدید گاهی درست نباشد لذا می طلبد برنامه‌ریزی ما به نحوی باشد که آمادگی مواجه با هرنوع پیشامدی در جاده‌ها را داشته باشیم.

معاون امور عمرانی استاندار کردستان با بیان اینکه استانداری و این معاونت آمادگی هرگونه همکاری و همراهی با اجرا کنندگان طرح راهداری زمستانه را دارد، ابراز امیدواری کرد، این همکاری‌ها منجر به کاهش تصادفات در جاده ها شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان نیز گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده، ۶۵۵ نفر از نیروهای راهداری در ۳۱ راهدارخانه ثابت و سیار، آماده ارایه خدمت در زمستان امسال هستند.

فرزاد حسنی افزود: این تعداد راهدار شامل ۵۵۰ نیروی فعال راهداری بخش دولتی و ۱۳۵ نیروی بخش خصوصی در اختیار این اداره کل هستند که فعالیت آنان تا ۲۰ فروردین سال ۱۴۰۲ در محورهای شهری و روستایی تداوم خواهد داشت.

به گفته وی در حال حاضر در استان ۲۶ راهدارخانه ثابت و پنج راهدارخانه سیار وجود دارد که برای استقرار ماشین‌آلات و پرسنل در حین اجرای طرح زمستانه ساماندهی شده‌اند.

وی به تعداد ماشین آلات آماده شده برای اجرای طرح راهداری زمستانه اشاره کرد و گفت: ۳۱۶ دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری در بخش دولتی و ۱۰۵ دستگاه در بخش خصوصی در اختیار راهداران قرار گرفته است تا بتوانند در اسرع وقت نسبت به برف روبی و پاکسازی راه های شهری و روستایی در مواقع بارش اقدام کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کردستان با بیان اینکه ۳۶ اکیپ راهداری در بخش دولتی و ۳۵ اکیپ بخش خصوصی آماده خدمات‌رسانی هستند، اظهار داشت: همچنین ۳۵ هزار تن شن و ماسه نیز خریداری و برای مواقع یخبندان در راهدارخانه‌های استان ذخیره شده است.

رییس پلیس راه کردستان نیز در این نشست با بیان اینکه در تصادفات عوامل مختلفی از جمله عامل انسانی، شرایط جوی، وسیله نقلیه و جاده دخیل هستند، گفت: براساس اعلام پزشکی قانونی در هفت ماهه امسال نسبت به سال گذشته تعداد فوتی‌های ناشی از تصادفات هفت درصد(۱۷ نفر) کاهش داشته است.

سرهنگ عیسی گوهری افزود: با اقدامات انجام شده در سال جاری در بیشترحوزه‌ها (پاسگاه‌های) مختلف بجز حوزه قروه و همچنین دیواندره در مابقی شهرستان‌ها با کاهش تصادفات روبرو شده ایم، که این ۲ حوزه بویژه قروه نیازمند توجه ویژه است.

وی با اشاره به اجرای طرح راهداری زمستانه و امادگی پلیس در این زمینه از مردم و بویژه رانندگان خواست در فصل زمستان بدون وسایل گرمایشی به جاده نزنند و علاوه بر آن حتما زنجیر چرخ به همراه داشته و حتما نحوه بستن آن را نیز فرا بگیرند.

مدیرکل هواشناسی کردستان نیز در این نشست گفت: پیش بینی‌ها نشان می دهد که امسال زمستان پربارشی داشته باشیم و در این راستا هواشناسی استان بصورت ۲۴ ساعته آمادگی پاسخگویی به مردم در رابطه با وضعیت هوا و وضعیت محورها و غیره را دارد.

رحیم صدیقی افزود: ما همیشه از طریق صدا وسیما و سایر رسانه‌ها به مدیریت بحران و دستگاه‌های مختلف وضعیت هوا و هشدارها را اعلام خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در هفته جاری از بعدازظهر روز سه‌شنبه سامانه بارشی وارد استان شده و تا روز جمعه فعال خواهد بود، اظهار داشت: پیش بینی می شود میزان بارش‌ها در استان زیاد باشد، ضمن اینکه در ارتفاعات و گردنه‌ها بارش‌ها بصورت برف خواهد بود.

طرح راهداری زمستانه در استان کردستان همزمان با سراسر کشور از ۱۵ آبان سال جاری شروع شده و تا ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ ادامه دارد.

راهداران در قالب طرح‌های مختلف زمستانه، نوروزی و تابستانی بیش از هشت هزار و ۵۰۰ کیلومتر از راه های استان را شامل یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر در مسیرهای بین شهری و ۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر در راه روستایی تحت پوشش قرار می‌دهند.