شناسهٔ خبر: 120731 - سرویس استان‌ها

در جلسه ستاد بازآفرینی شهری محدوده ها و محلات هدف استان ایلام عنوان شد:

ساماندهی سکونتگاه‌های حاشیه‌ای موجود؛ اگر برای ادامه زیست انسانی مهیا باشد

جلسه ستاد بازآفرینی شهری استان ایلام.JPG مدیرعامل شرکت باز آفرینی شهری ایران در جلسه ستاد بازآفرینی شهری محدوده‌ها و محلات هدف استان ایلام از ارائه تسهیلات برای بازآفرینی، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده شهری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (ایلام)  جلسه ستاد بازآفرینی شهری محدوده ها و محلات هدف بهسازی و نوسازی استان ایلام  با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت باز آفرینی شهری ایران و به ریاست استاندار ایلام جهت بررسی آخرین وضعیت سکونتگاههای غیر رسمی و مناطق حاشیه نشین شهرهای استان و ارائه راهکار جهت باز آفرینی این مناطق و همچنین بازسازی مناطق فرسوده شهری در استانداری ایلام تشکیل شد.

محمد آئینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت باز آفرینی شهری ایران در این جلسه گفت: برای موضوع بازآفرینی سند ملی داریم که سند ملی نگاه به این موضوع را از نظر اقتصادی اجتماعی و فرهنگی مشخص می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بحث باز آفرینی در سه مقوله پی گیری می شود: اول اینکه همیشه با توجه به اتفاقات و شرایط اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... اجتماعات انسانی و سکونتگاههای غیر رسمی در حاشیه شهرها شکل می گیرد دوم اینکه با تشکیل کارگروههای استانی با محوریت قوه قضائیه می بایست از تشکیل سکونتگاههای غر رسمی جدید جلوگیری به عمل آید و سوم اینکه برای سکونتگاههای قدیمی می بایست استانداردهای اولیه زندگی فراهم شود.

آیینی تاکید کرد: تمامی سکونتگاه های حاشیه ای موجود اگر چنانچه برای ادامه زیست انسانی مهیا باشد، ساماندهی می شوند.

وی تصریح کرد: ستادهای برتر شهرستانی به استانداران معرفی می شوند و تلاش خواهیم کرد یک بسته جامع را تحت عنوان مشوق برای احیای بافت های فرسوده ایجاد کنیم.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه نظارت بر پروانه و اخذ مجوزها باید با جدیت در دستور کار قرار گیرد، گفت: مدت زمان متوسط صدور پروانه های ساختمانی ۶ ماه بود که این فرآیند به یک ماه تقلیل می یابد.

آیینی یادآور شد: در تمامی شهرها برای احیای بافت ها و واحدهای فرسوده ۳۵۰ میلیون تومان وام پرداخت می شود که ۱۵۰ میلیون تومان آن بدون هیچ سودی پرداخت می شود که در مجموع کل تسهیلات ۳۵۰ میلیون تومانی با سود ۱۰ و نیم درصد محاسبه خواهد شد( ۱۵۰ میلیون بدون سود و ۲۰۰ میلیون با سود ۱۸ درصد).

معاون وزیر راه و شهرسازی از دیگر تسهیلات بازسازی بافتهای فرسوده به تخفیفات ۵۰ درصدی صدور پروانه ساختمانی و افزایش تراکم طبقات اشاره کرد و افزود در محلات حاشیه ای و املاک تصرفی نیز قانون برای سند دار شدن خانه ها طبق شرایط خاص به تصویب رسیده است.

وی خواستار شد مدیران حوزه شهری از ظرفیت های قانون های بودجه جاری که بندهایی برای محرومیت زدایی مناطق محروم دارد، استفاده کنند.

آیینی برنامه ستاد باز آفرینی را تکمیل پروژه های نیمه تمام دانست و افزود تلاش خواهد شد حداکثر معابر بالای شش متر عرض محلات باز افرینی که تا کنون خاکی بوده و آسفالت نشده اند آسفالت شوند.

وی خاطر نشان کرد با وجود تعهد ۴۰ میلیارد تومانی در برنامه ششم برای استان ایلام تا کنون ۱۰۷ میلیارد تومان در استان ایلام برای پروژه ها و طرح های باز آفرینی هزینه شده است که نشان از توجه ستاد باز افرینی به استان ایلام دارد.

حسن بهرامنیا استاندار ایلام  نیز در این جلسه گفت: تحول در محلات حاشیه نیشن و احیای بافت های فرسوده در دستور کار قرار گرفته است.

وی افزود: باید با کمک فرمانداران و ظرفیت ایجاد شده و استفاده از امکانات در اختیار وزارتخانه ستاد بازآفرینی شهری تلاش کنیم شاهد تحولی در این حوزه باشیم.

استاندار ایلام با اشاره به سفر ریاست جمهور به استان و بازدید از محله کارخانه نمک شهر ایلام تاکید کرد: در بازدید رییس جمهور، ایشان وعده دادند این محله ساماندهی و مصوباتی برای تیم محله رقم خورد که طی بازدیدی که روز گذشته انجام شد وعده رییس جمهور محقق و آسفالت، جدول گذاری و شبکه فاضلاب آن تکمیل و برای این مهم ۷۰ میلیارد ریال هزینه شد.

بهرام نیا اضافه کرد: فرمانداران ، شهرداران و دستگاه های ذیربط با این نگاه یک تحول ساختاری، خدماتی در سیما و منظر شهری را در شهرها ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه برای آسفالت محلات حاشیه نشین پنج هزار تن قیر رایگان نیاز داریم، گفت: در سفر رییس جمهور ۳۰ میلیارد ریال برای مناطق حاشیه نشین در نظر گرفته شد که بزودی ابلاغ می‌شود.

استاندار ایلام اضافه کرد: در محله حاشیه نشین شهر ایلام، برای تکمیل پروژه های  برج هنر و کتابخانه نیازمند تزریق اعتبار هستیم.

فرشاد دوستی مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام در این جلسه  ضمن برشمردن اقدامات و پروژه های احداث شده و در دست احداث حوزه باز آفرینی در استان ایلام خواستار توجه بیشتر به استان ایلام و تأمین اعتبار برای تکمیل طرح های باز آفرینی شهری استان شد.