حسین محمدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان فرصتهای سرمایهگذاری استان خراسان رضوی در حوزه حمل و نقل و مسکن و شهرسازی گفت: پهناوری و گستردگی خراسان رضوی شرایط مناسبی را برای جذب سرمایهگذاری بینالمللی در حوزههای مختلف حملونقل و مسکن و شهرسازی برای سرمایهگذاران رقم زده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: پروژهها و مصادیق تعریفشده، در دست اجرا، جهت اقدام و همچنین در حال مطالعه فراوانی در خراسان بزرگ همچون ساخت آزادراه مشهد-قوچان و اتصال آن به استانهای شمالی کشور، همچنین مباحث ریلی و گسترش آنها، اتصال راه جنوب خراسان به سمت قائن و همچنین ساخت مسیر و تونلهای قطعه ۲ درگز-کبکان-قوچان وجود دارد که از جمله فرصتهای سرمایهگذاری در بخش حمل و نقل سه استان خراسان شمالی، رضوی و جنوبی محسوب میشوند.
نماینده مردم درگز در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوعات ریلی و جادهای فراوانی در خراسان بزرگ وجود دارد که در همایش فرصتهای سرمایهگذاری میتواند به سرمایهگذاران خارجی معرفی شود.
محمدزاده سرمایهگذاری در حوزه مسکن در خراسان بزرگ را با توجه به جمعیت ساکن در این سه استان و پهناوری آن از موضوعات مهمی دانست که باید مورد توجه دستاندرکاران قرار گیرد و در ادامه افزود: شهر مشهد به عنوان دومین سکونتگاه غیررسمی شهری در ایران شناخته میشود که جمعیتی بالغ بر سه میلیون نفر در آن ساکن هستند. طبیعتا مشکلات متعددی را در این حوزه در خراسان رضوی شاهد هستیم بدین معنا که بیشترین حاشیهنشینی در کلانشهرها در مشهد و اطراف آن وجود دارد که میتواند با تدبیر مسئولان به بهترین شیوه سامان یابد و مدیریت شود.
اجرای طرحهای اقماری مسکن جمعیت سرریز مشهد را جذب میکند
وی تاکید کرد: اگر پروژههایی با هدف سرمایهگذاری در تامین مسکن موردنیاز حاشیه کلانشهرها تعریف شود میتواند در بهبود وضعیت مسکن این بخش از کشور موثر افتد و در عین حال فرصتی برای سرمایهگذاران بینالمللی برای ساخت مسکن در استانی بزرگ فراهم آورد. بدین معنا که طرحهای اقماری تامین مسکن میتواند جمعیت سرریز مشهد را به خود جذب کند که در صورت تحقق و اجرایی شدن، از اقبال عمومی و توجیه شهری نیز برخوردار خواهد بود.
رونق ترانزیت با بهرهبرداری از مسیر و تونلهای گردنه الله اکبر
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اجرای پروژه مسیر و تونلهای درگز- خادمانلو- دوغایی را در استان خراسان رضوی پروژهای فراملی عنوان کرد و گفت: موقعیت جغرافیایی ایران بهترین فرصت را برای ترانزیت کالا ایجاد کرده است ضمن اینکه اجرای پروژه مسیر و تونلهای درگز- کبکان- قوچان در امر ترانزیت که برای ایران بسیار مهم است درآمدزا خواهد بود و زودتر از تصور سرمایهگذاریهای انجام گرفته در این پروژه بازگشت خواهد داشت.
محمدزاده با اشاره به اینکه یکی از مداخل و دروازههای ایران که دروازه لطف آباد- درگز است در این کریدور قرار میگیرد اظهار امیدواری کرد: در صورت بهرهبرداری از این پروژه تا چهار سال آینده، اتصال کریدور شمال ـ جنوب میسر میشود. به عبارتی در حالحاضر در این گذر ترانزیتی، ۵۰۰ تا ۶۰۰ تریلی در روز از روی یک راه فرعی کوهستانی با شیبهای ۱۵ تا ۱۶ درصد عبور میکنند که به لحاظ ایمنی هم برای جان مردم و هم ترانزیت مشکلات متعددی را ایجاد میکند. همچنین مسیر فرعی باعث افزایش مصرف سوخت بسیار میشود که در صورت بهرهبرداری از مسیر درگز- کبکان- قوچان حدود ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر از مسیر کوتاه خواهد شد. در عین حال بر اساس بررسیها، در هر سفر قریب به دو ساعت از زمان سفر کاهش پیدا میکند. /