شناسهٔ خبر: 120798 - سرویس وزارتی

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا:

ماهیت وقایع تلخ اخیر اجتماعی-فرهنگی است

ببینید | گرامیداشت هفته بسیج در ساختمان دادمان معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا با تاکید بر اینکه بیشتر مردم در واقع اخیر با اغتشاشگران همراهی نکردند ماهیت وقایع را از جنس اجتماعی فرهنگی بیان و بر ترمیم اعتماد از بین رفته بین مردم تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سردار رسول سنایی‌راد معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا در مراسم گرامیداشت هفته بسیج که با حضور سرپرست وزارت راه و شهرسازی و جمعی از مسئولان وزارتخانه به همت مرکز مقاومت بسیج وزارت راه و شهرسازی در ساختمان دادمان برگزار شد بر ترویج فرهنگ بسیجی تاکید کرد و گفت: هم حضرت امام (ره) و هم رهبر انقلاب بسیج را فرهنگ و تفکر تعریف می‌کنند و چون فرهنگ و تفکر است محدودیت و اجباری ندارد. نه محدودیت نسلی دارد که عنوان شود مربوط به دهه ۶۰ بوده و هم اکنون کمرنگ شده و نه صنفی و قشری است که مطرح شود مربوط به محلات خاصی است و نه محدودیت جغرافیایی دارد.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا مهمترین مزیت بسیح و بسیجی را اخلاص عنوان کرد و با یادآوری اینکه حضرت امام (ره) نیز بسیجی را لشگر مخلص خدا نامید، تصریح کرد: شهید سلیمانی که رهبر انقلاب وی را مکتب می‌نامند به بلوغی رسید که زبانزد شده است. کسانی که خواستند دیده نشوند خداوند نشان‌شان می‌دهد از جنس شهید سلیمانی و وی قهرمانی بدون مرز است.

سنایی‌راد درد جامعه امروز را در دروغگویی و دادن وعده‌های توخالی عنوان کرد و افزود: شاهد هستیم که به دلیل دادن وعده‌های توخالی برخی از مسئولان اعتماد در مردم رنگ باخته است و امیدی هم ندارند که مسئول دیگری آن را اصلاح کند. همه  این موارد زمینه‌ای برای دخالت‌های دشمن و بهره‌برداری از زخم درون می‌شود.

ماهیت وقایع تلخ اخیر اجتماعی-فرهنگی است

وی با  اشاره به اینکه در هفته‌های گذشته وقایع تلخی بر کشور گذشت، توضیح داد: وقایع تلخی که بر کشور گذشت با سال‌های گذشته از جمله ۹۶، ۹۸ و ۹۹ متفاوت است. وقایع سال های ۷۸، ۹۶و ۹۸ اقتصادی بود ولی هم اکنون ماهیت این پدیده اجتماعی و فرهنگی است. بدین معنا یک نوع بحران هویتی به ویژه در دهه هشتادی هاست. در چنین شرایطی دشمنانی که از نگاه آنها جرم شما (بسیجیان) قدرت‌یابی و استقلال است و نمی‌توانند با جنگ نظام همآوردی کنند به جنگ ترکیبی و صید کردن روی آورده‌اند. یک بخش جنگ ترکیبی شامل فشار اقتصادی، اطلاعاتی- امنیتی، جنگ رسانه ای، جنگ روانی و شناختی است.

سنایی‌راد ادامه داد: برخی از اغتشاشگران و برخی از مشهوران فکر کردند قصه یکسره است. بنابراین برای آنکه آن سمت را داشته باشد گاهی این سمت را هم به خطر می‌اندازند. بخشی از سلبریتی‌ها درون نظام و همراه با نظام هستند که قابل احترام هستند. بخشی نیز کاسب هستند. برخی واقعا تصور کردند فروپاشی انجام شده است و حاضر نیستند به نقش دشمن در این ماجرا اشاره کنند. بنابراین تمامی بار مسئولیت به سمت نظام می‌رود. بنابراین این پدیده چند بعدی، چندلایه و بسیار پیچیده است و باید بررسی شود.  

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا توضیح داد: دشمنان چند ماه است که سلامت رهبری را زیرسوال برده اند که این رمز آشوب است. زیرا از نگاه احمقانه آنها، رهبری آخرین رهبر کاریزماست و با بحران جانشینی مواجه است و بنابراین رفتن او به معنای فروپاشی نظام است. با اینکار در صدد هستند تا هم ته دل خودی‌ها را خالی کنند و هم پیام بدهند که کار تمام است. با اینکار طیفی از ضد انقلاب نیز پای کار آمد و در حال حاضر به شکل تاکتیکی، منافقان و سلطنت‌طلبان با هم توافق کرده‌اند.

سنایی راد ادامه داد: مخالفان در مهاباد و سایر نقاط دنبال تجزیه‌طلبی هستند. هم‌اکنون حدود ۷۰ نفر منافق و بیش از ۲۰۰ سلطنت‌طلب دستگیر شده‌اند. برخی از لیدرها عنصر سفید گروهکی هستند و برخی ماجراجو و ناراضی هستند. کف میدان عناصر وابسته به سفارت‌های بیگانه دستگیر شده‌اند.

وی توضیح داد: برخی کشورها منطقه‌ای و جهانی از جمله آمریکا و عربستان سعودی از جمهوری اسلامی ایران دلخور هستند و بنابراین دعوای کنونی بر سر زنان و حجاب نیست بلکه دعوا بر سر استقلال و قدرت است. الان در تلاش هستند تا صادرات تسلیحاتی از ایران انجام نشود. بنابراین در صدد جنگ ترکیبی هستند تا شناخت را تغییر بدهند.

سنایی راد گفت: اگر در حال حاضر بسیج خویشتن‌داری می‌کند این خویشتن‌داری نه از بابت ضعف بلکه در صدد خنثی جنگ ترکیبی است. دشمن به دنبال کشته سازی است بنابرین رگبار را می گیرد اگر به مدافع امنیت برخورد کند می‌گویند زدیم و اگر به مردم برخورد کند می‌گویند زدند. در مناطق طایفه ای کافی است فردی کشته شود تا طایفه ای به خون‌خواهی بلند شوند.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی کل قوا  گفت: امروز دشمن حتی از کشته‌سازی عبور کرده و به سمت مرده‌خواری رفته‌ است.  بدین‌معنا کافی است خانمی جوان، جوان و نوجوانی در منطقه‌ای فوت کند بلافاصله از ‌آن بهره‌ برداری می‌کنند. معتادی در منطقه‌ای فوت کرده است و کبودی چهره او را به شکنجه تعبیر می‌کنند. یا دختری پارتی رفته و زیاده روی کرده و فوت کرده است بلافاصله بهره‌برداری می کنند. در مناطقی از جمله سیستان و بلوچستان و کردستان اربعین ندارند و چهلم ندارند. بنابراین گرفتن چهلم برای برخی از کشته شدگان بی‌معناست.

سنایی راد گفت: در چنین شرایطی باید بدانیم بهانه ای به دست آنها افتاده است که این بهانه به معنای خالی کردن نظام از قدرت و سرگرم سازی و فشل سازی است. دانشگاه می تواند نخبه پرور باشد و درگیر این مسائل شده‌اند و حتی در مدارس نیز شاهد این رخداد هستیم. به همین دلیل به دنبال اعتصابات سراسری هستند تا مردم اذیت شوند و کامیون داران، مغازه داران را تهدید کرده اند. زیرا می‌خواهند نتیجه گیری کنند و وقتی می بینند به نتیجه نمی رسند وارد فاز مسلحانه شده اند. البته از این به بعد برخورد نظام با معترضان تفاوت خواهد کرد. با لایه‌ای حتما باید تفاوت برخورد باشد. بخشی از اغتشاش ها به شکل هیجانی بود. دانشجویی که تصورش این است که مهسا امینی واقعا کشته شده است هیجانی به میدان ‌آمده است و این به دلیل تاخیر در قرائت دلایل فوت وی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه بخش عمده مردم با جریان براندازی همراهی نکردند، گفت: مردم همراهی نکردند زیرا به این درک رسیده‌اند که این وقایع دلایل خاصی ندارد. نه برنامه و نه ایدئولوژی دارد. در عین حال رفتارهای موجود رفتارهای دین ستیزانه ای است و با توجه به اینکه اکثریت مردم متدین هستند از این ناحیه آسیب وارد نخواهد شد. شاید مردم از برخی عناصر ناراضی باشند اما دین را کنار نمی گذارند. شاهد هستیم که شعارهای وقایع اخیر اکثرا فحش و توهین هستند.

وی با اشاره به اینکه نسل جدید نسلی است که در اوج‌گیری استفاده از اینترنت و ابزار هوشمند است و انگاره های خود را از اینترنت دریاف می کند بر برنامه‌ریزی در این حوزه تاکید کرد و خواهان جبران عقب‌ماندگی در این بخش شد.

سنایی‌راد شناخت سیاسی نسل جدید را پایین ارزیابی کرد و با تاکید بر اینکه این نسل دایره انتقادات فراوانی دارند، گفت: عقب‌ماندگی در بخش فناوری موجب شد تا فاصله بین دهه‌های مختلف شکافی عمیق باشد که باید این شکاف ها جبران شوند.

وی وعده‌های بدون عمل برخی از مسئولان را دلایل وقایع اخیر و رواج بی اعتمادی بین مردم و مسئولان دانست.

سنایی راد تاکید کرد: بسیج نماد و نمود مردمی بودن همگی ماست و اگر اهل خدمت باشیم و صادقانه با مردم گفتگو کنیم بخشی از شکاف‌های ایجاد شده را جبران خواهیم کرد.