شناسهٔ خبر: 121211 - سرویس بنادر و دریانوردی

به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی؛

نشست آشنایی با اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند برگزار شد

اتحادیه نشست آشنایی با اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند ( IORA ) با حضور دستیار وزیر و مدیرکل همکاری‌های اقتصادی چندجانبه و بین المللی وزارت امور خارجه و روسا،کارشناسان و متخصصین سازمان بنادر و دریانوردی در حوزه دریایی و بندری در سطح ستاد و بنادر به صورت حضوری و مجازی در محل سالن کنفرانس این سازمان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خسرو سرایی، مدیرکل ترانزیت، لجستیک وتوافقنامه‌ها سازمان بنادر و دریانوردی، در این نشست ، ضمن اشاره به حمایت ها و پشیبانی وزارت امور خارجه برای تحقق ایفای نقش موثر و حضور پر رنگ سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان تکیه گاهی  قابل اعتماد برای دستگاه دیپلماسی کشور در تعامل با اتحادیه آیورا، بر بهره‌گیری موثر از ظرفیت‌های اتحادیه مزبور در حوزه های ایمنی و حفاظت دریایی، اقتصاد آبی، تسهیل تجارت وسرمایه گذاری، گردشگری دریایی، انتقال دانش، آموزش و ... تأکید کرد.

در این نشست همچنین بر اهمیت اقیانوس هند در صنعت حمل و نقل دریایی و لزوم افزایش هماهنگی و سازوکار توافقات بین المللی با اتحادیه IORA در قالب همکاری‌های دو جانبه و چندجانبه در حوزه‌های مختلف دریایی و بندری تأکید شد.

توجه به نقش برجسته سازمان بنادر در تعامل با اتحادیه آیورا در چهارچوب دستور کار کمیته جستجو و نجات از دیگر موضوعات مطرح شده در این گردهمایی قلمداد می‌شود.

بر اساس این گزارش، قانون عضویت دولت ج.ا.ایران در اتحادیه  همکاری‌های منطقه‌ای کشورهای حاشیه اقیانوس هند در بهمن ماه سال ۱۳۹۰ در مجلس شورای اسلامی تصویب و پس از تأیید شورای نگهبان در همان سال ابلاغ شد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، این اتحادیه با ۲۳ کشور عضو و ۱۰ کشور بعنوان طرف گفتگو با هدف ارتقای رشد پایدار و توسعه متوازن در منطقه اقیانوس هند و ایجاد زمینه مشترک برای همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای  تشکیل شده است.

 تقویت ایمنی و حفاظت دریایی، تسهیل‌سازی تجاری، تشویق سرمایه‌گذاری خارجی، حفاظت از اکوسیستم اقیانوسی و محیط‌زیست دریایی، مبادلات علمی و فنی و گردشگری از جمله برنامه‌های کاری اصلی IORA محسوب می‌شود.