شناسهٔ خبر: 121282 - سرویس استان‌ها

رئیس مرکز مدیریت اطلاعات راه‌های استان عنوان کرد:

وجود ۴۵ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور در کردستان

مرکز مدیریت راههای کردستان رئیس مرکز مدیریت اطلاعات راههای اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان کردستان در خصوص وضعیت سامانه ها و اقدامات انجام شده گفت: از جنبه کمی و کیفی سامانه های استان ، روند صعودی و مناسبی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (کردستان) دانش زندی رئیس مرکز مدیریت راه‌های استان کردستان اظهار کرد: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با استفاده از سامانه‌های مختلف در حوزه «آی تی اس» از قبیل دوربین‌های کنترل سرعت ثابت، تابلوهای پیام متغیر، سامانه توزین در حال حرکت، تردد شمارها، سامانه جریمه هوشمند، سامانه کنترل تردد ناوگان سپهتن و صدور اسناد مکانیزه حمل در بخش کالا (بارنامه) و مسافر، سامانه جامع حمل‌ونقل بین‌المللی، سامانه مکانی صدور پروانه ترافیک، سامانه اینترنتی فروش بلیت مسافری، انواع اپلیکیشن ها فعال درزمینهٔ نوبت‌دهی مجازی، اعلان بار مجازی و سامانه برخط نوسازی ناوگان در حال ارائه خدمات است.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های استان کردستان، به سامانه حمل‌ونقل هوشمند اشاره و بیان کرد: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای متولی اصلی در ایمن‌سازی و تردد راحت و روان در جاده‌هاست و تلاش بر این است که از امکانات «ای تی اس» استفاده کند؛ «ای تی اس» یا سامانه حمل‌ونقل هوشمند در استان کردستان متشکل از سامانه‌های تردد شمار آنلاین است که در سطح محورها تجهیز شده است و می‌تواند در چهار حالت القایی، مغناطیسی، پردازش تصویری و یا پلاک خوانی از آن استفاده کرد.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های استان کردستان، با اشاره به اینکه دستگاه‌های ترددشمار جهت مشخص کردن ترددهای بین شهری و جهت برنامه ریزی های حوزه راهداری حمل و نقل جاده ای استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: دستگاه‌های تردد شمار ، جهت بررسی و ارتقا محورها و مبنایی در راستای تامین و افزایش تجهیزات سخت افزاری در بهبود و ارتقا خدمت رسانی اداره کل در محورهای بین شهری است و همچنین یکی از معیارهای آماری در ارتباط با بارهای ترافیکی وارده و آسیب‌های سازه ای و زیرساختی در محورها و جادهها تلقی می شود.

وی تصریح کرد: تردد شمار در این سامانه، میزان خرابی روکش آسفالت و زیرسازی‌ها در سطح جاده‌های استان را مشخص می‌کند لذا بر اساس این آمارها از سازمان راهداری حمل‌ونقل کشوری اعتباراتی جهت بازسازی جاده‌ها و هموار بودن آن و همچنین تردد راحت درخواست می‌کنیم.

رئیس مرکز مدیریت راههای استان کردستان، عنوان کرد: یکی از شاخص‌های ارتقا جاده‌های اصلی و فرعی استان «تعداد و آمار تردد خودروها» در جاده‌ها است که اگر طبق این آمار تردد افزایش یابد نیازمند درخواست محور بوده که در این راستا جاده‌های فرعی به اصلی و جاده‌های اصلی به بزرگ‌راه تبدیل می‌شود.

به گفته رئیس مرکز مدیریت راه‌های استان کردستان، در استان ۴۵ سامانه کنترل ثبت تخلف عبور و مرور وجود دارد و در آینده این سامانه افزایش می‌یاید که بتوانیم سرعت خودروها در سطح جاده‌ها را کنترل کنیم.

زندی در ادامه افزود: سامانه‌های پلاک خوان یا کنترل سرعت ، تصاویری از پلاک خودروها را ثبت می‌کند که با بررسی مشخص‌شده که چه تعداد پلاک از دیگر استان‌ها در کردستان تردد داشته‌اند.  زندی با اشاره به اینکه کنترل سرعت هم به صورت لحظه ای و هم به صورت میانگین سرعت دو سامانه در استان به منظور افزایش ایمنی محورها فعال است.

وی با اشاره به اینکه در سطح استان کردستان ۳۰ دوربین نظارتی وجود دارد، عنوان کرد: در مجموع علاوه بر وجود ۴۵ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور موجود، ۳۰ سامانه نظارت تصویری، ۳۴ دستگاه تردد شمار برخط (۶۸ محوره تحت پوشش)، یک سامانه توزین در حال حرکت و باسکول متناظر آن، چهار تابلو VMS و بیش از ۲۲۰ دستگاه بیسیم آنالوگ و دیجیتال به انضمام ۳۴۳ دستگاه ردیاب از جمله امکانات تهیه‌شده در مرکز مدیریت راه‌های استان کردستان به شمار می‌آید.

زندی یادآور شد: عموم مردم با استفاده از سامانه ۱۴۱، بستر ارتباطی تلفن گویای ۱۴۱ و سامانه پیامکی ۲۰۰۰۱۴۱ می‌توانند از آخرین وضعیت راه‌های استان و همچنین وضعیت تردد استان‌ها مطلع شوند.