شناسهٔ خبر: 121501 - سرویس مسکن و شهرسازی

دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن و شهرسازی تشریح شد؛

برنامه‌ریزی، مکان‌یابی و احداث ۲۴ شهر جدید 

شهرهای جدید پیشرفت ۲۴۶ درصدی مسکن بادوام در دوران بعد از انقلاب اسلامی، برنامه‌ریزی، مکان‌یابی و احداث ۲۴ شهر جدید، پیشرفت یکهزار و ۷۶۷ درصدی آزمایش‌های کنترل کیفی در حوزه پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازها در سطح کشور بخشی از دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در خوزه مسکن و شهرسازی است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی دستاوردهای وزارت راه و شهرسازی در طی ۴۴ سال بعد از پیروزی انقلاب در حوزه مسکن و شهرسازی تشریح شده است.

گزارش معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع نشان می‌دهد، تراکم خانوار به واحد مسکونی در کل کشور، پیش از انقلاب ۱.۲۶ بوده و وضعیت در حال حاضر به ۱.۰۲۵ رسیده است که پیشرفت بعد از انقلاب در این بخش ۱۹ درصد است.

پیشرفت ۲۴۶ درصدی مسکن بادوام در دوران بعد از انقلاب اسلامی

این گزارش می‌افزاید در بخش سهم مسکن بادوام (احداث واحد مسکونی با دوام که از مصالح بتن آرمه، اسکلت فلزی، آجر، آهن- سنگ و آهن بر اساس مقررات ملی ساختمان احداث شده) وضعیت حال حاضر ۸۲.۸ است که این وضعیت پیش از انقلاب ۲۳.۹ بوده است. درصد پیشرفت در این بخش ۲۴۶ درصد ثبت شده است.

آزمایش‌های کنترل کیفی در حوزه پروژه‌های عمرانی و ساخت و سازها در سطح کشور حاکی از آن است که پیش از انقلاب ۱۵۰ هزار آزمایش انجام شده این رقم هم‌اکنون به ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار آزمایش رسیده است. در این بخش  تعداد آزمایش‌های انجام شده پروژه‌های عمرانی و ساخت‌وسازها میزان پیشرفت یک هزار و ۷۶۷ درصدی را نشان می‌دهد.

در بخش طرح‌های اختلاط آسفالت، بتن و مطالعات ژئوتکنیک در پروژه‌های راه و شهرسازی که شامل راهسازی، بهسازی و راه روستایی است تعداد گزارش‌های حاصله پیش از انقلاب ۳۳۰ عدد بوده و در حال حاضر تعداد این گزارش‌ها به ۲ هزار و ۹۶۲ عدد رسیده است که پیشرفت ۷۹۸ درصدی را نشان می‌دهد.

از دیگر فعالیتهای انجام شده در حوزه مسکن و شهرسازی در دوران انقلاب اسلامی می‌توان به ساخت ساختمان های عمومی از جمله بیمارستان‌ها، فضاهای تامینی و تربیتی، فضاهای ورزشی، طراحی و احداث بازسازی پروژه‌های ویژه توسط سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات عمومی و دولتی اشاره کرد.
سازمان مجری ساختمان ها و تاسیسات عمومی و دولتی در مساحت ۶۱۷ هزار و ۵۵۵ متر مربع فضاهای اداری و آموزشی، در مساحت دو میلیون و ۵۱۵ هزار و ۸۶۸ متر مربع فضاهای درمانی و بیمارستانها، در مساحت ۹۹ هزار و ۷۹۳ متر مربع فضاهای تربیتی و تامینی، در مساحت ۸۷ هزار و ۶۸ متر مربع فضاهای ورزشی، و در مساحت ۲۷۹ هزار و ۷۰۰ متر مربع پروژه‌های ویژه را طراحی و احداث کرده است.

ساماندهی، راهبری و مدیریت ایجاد شهرهای جدید و شهرک‌های دولتی و خصوصی

شرکت عمران شهرهای جدید نیز بعد از انقلاب اسلامی تاسیس شد. ساماندهی، راهبری و مدیریت ایجاد شهرهای جدید و شهرک‌های دولتی و خصوصی در چارچوب مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، همچنین اجرای کمی و کیفی برنامه‌های مسکن و ایجاد تعادل در بازار زمین و مسکن به ویژه در مناطق کلان‌شهری بخشی از وظایف شرکت عمران شهرهای جدید است. 

برنامه‌ریزی، مکان‌یابی و احداث ۲۴ شهر جدید 

شرکت عمران شهرهای جدید در حوزه وظایف ساماندهی، راهبری و مدیریت ایجاد شهرهای جدید و شهرک‌های دولتی تاکنون برنامه‌ریزی، مکان‌یابی و احداث ۲۴ شهر جدید نسل نخست را انجام داده و در حال حاضر برنامه‌ریزی و احداث ۱۵ شهر جدید نسل نو و ۴۵ شهرک دولتی در دستور کار است.

تعهد ۷۰۰ هزار واحدی طرح نهضت ملی مسکن در حال پیگیری و ساخت است

در بخش اجرای کمی کیفی برنامه‌های توسعه مسکن، برنامه‌ریزی، جانمایی و احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی طرح مسکن مهر انجام شد که بیش از ۳۰۰ هزار واحد آن تحویل متقاضیان شده است. همچنین بخشی دیگر از وظایف شرکت عمران شهرهای جدید، فراهم نمودن امکانات و زمینه‌های لازم برای جلب مشارکت بخش دولتی در ایجاد و توسعه شهرهای جدید و شهرک‌هاست. در این بخش جذب سرمایه‌گذاری بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریالی پروژه‌های مسکونی، تجاری، خدمات رفاه عمومی و ...و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی انجام شده است.