شناسهٔ خبر: 121588 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان:

طرح تفصیلی هگمتانه (حورا) به زودی تصویب می‌شود

اسدالهی 4 مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: شهر جدید هگمتانه (حورا) با ۲ هزار میلیارد تومان پشتوانه مالی منتظر دریافت مصوبه کمیسیون ماده ۵ است و طرح تفصیلی آن بزودی به‌ تصویب می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (همدان)، ایوب اسدالهی مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت: هیأت‌مدیره شهر جدید پرند با ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه، آمادگی خود را برای تأمین زیرساخت‌ها و ساخت شهر جدید هگمتانه اعلام کرده‌اند.

 ایوب اسدالهی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که مطرح می‌شود این است که دولت برای ایجاد زیرساخت در این شهر جدید اعتبار ندارد اما هیأت مدیره شهرهای جدید این امکان را برای همدان مهیا می‌کند.

وی افزود: طرح جامع شهرهگمتانه تهیه و مصوب شده و طرح تفصیلی آن نیز بازنگری‌شده و پس از اعمال چند پیشنهاد که در جلسات اخیر به مشاور طرح داده‌شده، بزودی به‌ تصویب می‌رسد.

به گفته اسدالهی، قرار است این شهر به قطعات ۲۰۰ متری تفکیک و برای ساخت ساختمان‌های ۲ طبقه و ویلائی در اختیار متقاضیان قرارداده ‌شود و تعدادی واحد نیز توسط هیأت‌مدیره برای آن تعداد متقاضیانی که توان ساخت ندارند ساخته‌می‌شود.

وی ادامه داد: این شهر صرفاً برای متقاضیان داخل شهر همدان ایجاد می‌شود و عمده متقاضیان آن مستأجرانی خواهندبود که در همدان زندگی می‌کنند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گفت: شهر جدید کاملاً مستقل از همدان و با سرانه‌های کامل ساخته‌می‌شود، حتی برخی سرانه‌ها که کمبود آن در همدان احساس می‌شود نیز آنجا به‌صورت کامل ایجاد خواهدشد.

وی افزود: در این شهر تمام سرانه‌ها حتی سایت‌های اداری که برای اداره یک شهر نیاز است، به‌طور کامل ایجاد و ساخته‌می‌شود.

تصمیم ساخت شهر جدید هگمتانه در حالی به مراحل نهائی رسیده که در سال ۹۸ در شورای‌عالی معماری و شهرسازی و پس از تصویب طرح «مجموعه شهری همدان»، مقرر شد تا افق «مجموعه شهری همدان» که سال ۱۴۱۰ است، تأسیس شهر جدید حورا مسکوت بماند.

البته همان‌زمان هم مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان اعلام کرد که شهر حورا تا افق ۱۴۱۰در همدان ساخته نمی‌شود و در صورت تصمیم جدید باید یک‌بار دیگر مجموعه شهری مطالعه شود. براساس اعلام شورای‌عالی راه وشهرسازی دلیل لغو ساخت شهر حورا، این بود که همدان سرریز جمعیتی نداشته و براساس مجموعه شهری، توسعه همدان به‌صورت درون‌زا و پیوسته انجام می‌شود.

اما اکنون گفته‌می‌شود که همدان سرریز جمعیتی داشته و پس از تصویب طرح نهضت ملی مسکن در کشور و اختصاص سهمیه ۱۰۰ هزار واحدی برای استان، شهر همدان و تعدادی از شهرهای استان برای اختصاص زمین جهت ساخت با مشکل مواجه شده‌اند. و در شرایطی که اراضی ۶۸۰ هکتاری زمین‌های پشت شورین برای اجرای بخشی از این طرح مسکوت ماند و دولت نتوانست برای اختصاص زمین در داخل محدوده با مالکان آنها برای توسعه درونی نیز به توافق برسد پرونده شهر جدید هگمتانه (حورا) روی میز آمد.

طبق گفته‌ها به‌نظر می‌رسد هنوز براساس آنچه که شورای عالی در سال ۹۸ مقرر کرده، قبل از ساخت شهر هگمتانه مجموعه شهری همدان مجدداً مطالعه ‌نشده است.

  ۵۶ هزار نفر سرریز جمعیت همدان است

شهر جدید هگمتانه با جمعیتی معادل ۱۲۰ هزار نفر در افق طرح، در ۲۰ کیلومتری همدان و در منطقه موسوم به نهران- کوریجان ساخته خواهدشد.

بنابر مطالعات پیشین در طرح جامع شهر حورا، قراربوده پذیرش سرریز جمعیت همدان از سال ۱۴۰۰ در این شهر آغازشود و با تعیین حداکثر ظرفیت جمعیتی شهر همدان برابر با ۶۲۰ هزار نفر با تراکم ۱۲۷ نفر در هکتار، حدود دو سوم تا سه چهارم سرریز جمعیت در این شهر ساکن شوند.

بر اساس سرشماری سال ۹۵، جمعیت شهرستان همدان ۶۷۶ هزار و ۱۰۵ نفر اعلام شده است، که طبق مصوبه شورای‌عالی، ۵۶ هزار و ۱۰۵ نفر بیش از ظرفیت اعلام‌شده از سوی شورای‌عالی در این مصوبه است. بنابراین به‌نظر می‌رسد در صورت تصمیم بر ساخت شهر جدید باید مجموعه شهری مجدداً مطالعه شود.

شهر هگمتانه (حورا) در تاریخ ۴مهر ۱۳۷۲ موافقت شورای‌عالی شهرسازی و معماری را کسب کرده‌است. در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۷۵ نیز دستور احداث آن توسط وزیر وقت مسکن و شهرسازی به مدیرعامل وقت شرکت عمران شهرهای جدید ابلاغ شده‌است.

آن طور که در پژوهش انجام شده سال‌های گذشته و براساس چشم‌انداز پدافند غیرعامل این شهر آمده است: هگمتانه شهری امن و پایدار در برابر تهدیدات دشمن، دارای کارکردهای متوازن و توزیع‌شده در گستره شهر، دارای حداقل وابستگی به خارج از محدوده، دارای نظام مدیریت مطلوب بحران ناشی از جنگ در شهرها و مدیریت شهری توسعه‌یافته، و همچنین دارای فضاهای امن عمومی کافی برای شهروندان در برابر تهدیدات ساخته خواهد شد.

اما آن‌طور که گفته‌می‌شود مهیانبودن زمینه احداث شهر جدید در آن مقطع و نبود آمادگی از سوی مقامات استان همدان دو دلیل مهم برای اجرا نشدن این طرح بوده‌است.

شهرهای جدید معمولاً باهدف جلوگیری از گسترش بی‌رویه شهرهای بزرگ و جذب سرریز جمعیت آنها و جلب مهاجران احتمالی به‌عنوان موج‌گیر تأسیس می‌شوند.

فاصله شهرهای جدید با شهر اصلی بسیار بیشتر از شهرک‌ها است و معمولاً خارج از نفوذ شهر هستند.

شهرهای جدید در ایران در حال حاضر یکی از سیاست‌های اصلی وزارت مسکن در کنار بهسازی و احیای بافت قدیم شهرها مخصوصاً شهرهای بزرگ و توسعه بیرونی شهرهای موجود است که محل بحث بسیاری از کارشناسان اقتصادی، جامعه‌شناسی، معماران و شهرسازان و... است.