شناسهٔ خبر: 122123 - سرویس وزارتی

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد؛

فعالیت ۱۴ هزار دستگاه اتوبوس و ۳۴ هزار سواری برای جابجایی مسافر در بخش جاده‌ای/وزارت راه و شهرسازی به دنبال مشارکت بخش خصوصی در توسعه راه‌هاست

افندی زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی از فعالیت بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس،  ۳۰ هزار مینی بوس و ۳۴ هزار سواری برون شهری در بخش حمل‌ونقل مسافری خبر داد و گفت: با احتساب خانواده‌ها بیش از ۵ الی ۶ میلیون نفر فقط در بخش جابجایی بار جاده‌ای جامعه بسیار بزرگ حمل ونقل را تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‌زاده معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با حضور در شبکه یک سیما با تبریک روز حمل‌ونقل به تاریخچه این روز اشاره کرد و گفت: در آذر ماه سال ۱۳۶۲، کالاهای اساسی در بنادر انباشته شده بود که در پی آن حضرت امام خمینی (ره) با صدور پیامی، از کامیون داران درخواست کرد تا به بنادر جنوبی رفته و در انتقال کالاها به سراسر کشور مشارکت داشته باشند. به دنبال این پیام، کامیون داران از سراسر کشور در بنادر حاضر شدند و کالاهای اساسی را به استان‌های کشور منتقل کردند. در سال ۱۳۷۶، به پیشنهاد وزارت راه و ترابری سابق ۲۶ آذر از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز ملی حمل و نقل انتخاب شد و هر ساله مردم با بزرگداشت این روز، جهاد و فداکاری کامیون داران و کارکنان بخش حمل ونقل کشور گرامی داشته می شود.

وی افزود: اول دی‌ماه نیز روز راهداری نامیده شده است که با توجه به ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه در کشور و تخلیه بار کالاهای اساسی از کشتی و انتقال آن از بنادر توسط حمل‌ونقل جاده‌ای این روز را به نلاش‌گران این حوزه تبریک می‌گویم.

افندی‌زاده درباره اشتغال‌زایی صنعت حمل‌ونقل در حوزه برون شهری گفت: بیش از ۳۸۰ هزار کامیون در کشور وجود دارد که به ازای هر کامیون یک الی دو نفر مشغول به کار بوده و بیش از ۵۰۰ هزار نفر نیز در بخش حمل بار در جاده‌ها مشغول هستند.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در حمل‌ونقل مسافری ۱۴ هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس،  ۳۰ هزار مینی بوس و ۳۴ هزار سواری برون شهری مشغول فعالیت هستند.

وی ادامه داد: با احتساب خانواده‌ها شاید بیش از ۵ الی ۶ میلیون فقط در بخش جابجایی بار جاده‌ای جامعه بسیار بزرگ حمل ونقل را تشکیل می‌دهند و البته تعداد زیادی نیز در بخش راهسازی و وزیربنایی و زیرساختی مشغول به کار هستند.

افندی‌زاده با بیان اینکه در حمل و  نقل برون شهری ۹۰ درصد جابجایی کالا و مسافر از طریق جاده‌ای است، افزود: در بخش ریلی نیز ۶ درصد و در بخش هوایی نیز ۴ درصد جابجایی‌های انجام می‌شود. به این ترتیب حمل‌ونقل جاده‌ای یک شیوه حمل و نقل محوری است و البته طرح‌های زیادی در جهت توسعه حمل و نقل ریلی در دست داریم.

توسعه ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتری شبکه ریلی در آینده نزدیک

وی خاطر نشان کرد: توسعه ۳ هزار و ۳۰۰ کیلومتر شبکه ریلی در چند سال آینده در برنامه‌های این حوزه وجد دارد و در بخش هوایی نیاز زیادی به هواپیما داریم.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تقاضای مسافری ما به سمت هوایی و ریلی خواهد رفت، افزود: حمل‌و نقل محور محرک اقتصاد است و افزاش ناوگان وتوسعه زیرساخت‌ها می تواند نقش موثری در اقتصاد کشور داشته باشد.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد: درباره احداث جاده ها نیاز به طرح جامع حمل‌ونقل داریم که تدوین آن در وزارت راه و شهرسازی آغاز شده و تا پایان سال ۱۴۰۲ در بخش عملیاتی این طرح را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بیش از ۵۰ هزار کیلومتر راه اصلی داریم که مراکز استان ها را به هم متصل می‌کند.

پروژه‌های راهسازی پیوست محیط زیست دارد

افندی‌زاده از وجود پیوست محیط زیست برای همه طرح‌های حوزه جاده‌ای خبر داد که باید رعایت شود و گفت: جاده می‌تواند از داخل جنگل عبور کند بدون اینکه به محیط زیست آسیب بزند و تخریب‌های وارده توسط سوء استفاده‌کنندگان مربوط به بعد از احداث است که در حوزه نگهداری از جاده‌هاست.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: آزادراه بالاترین کیفیت و ظرفیت را داشته و پس از آن برزگراه، جاده‌های اصلی و فرعی قرلر دارد.

وی با اشاره به قانون مشارکت ۵۰ درصدی بخش خصوصی در ساخت آزادراه‌ها گفت: آزادراه‌های زیادی در کشور وجود دارد که بخش خصوصی مدیریت آن را انجام می‌دهد و در مقابل از منافع عوارض و مجتمع‌های خدماتی و رفاهی اطراف آن بهره خواهد برد.

افندی‌زاده با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری بخش خصوصی در تمام مدهای حمل و نقل گفت: باید سرمایه بخش خصوصی وارد توسعه، عمران و آبادانی کشور شده و البته بازگشت سرمایه هم برای سرمایه‌گذاران داشته باشد.

معاون وزارت راه و شهرسازی نگهداری جاده‌ها را موضوعی با اهمیت زیاد برای جلوگیری از کاهش کیفیت جاده‌ها دانست تا احتمال حوادث کمتر شود. 

اقدام وزارت راه و شهرسازی برای استفاده از سرمایه بخش خصوصی در توسعه و نگهداری راه‌ها

وی درخصوص استفاده سرمایه بخش خصوصی نیز گفت: باید برای تامین منابع و بازگشت سرمایه سرمایه‌گذاران تدابیری در نظر گرفته شود و به همین منظور وزارت راه و شهرسازی تبصره‌هایی برای بودجه ۱۴۰۲ پیشنهاد داده تا نگهداری راه‌ها را به بخش خصوصی واگذار کند.

وی افزود: باید برای جذب سرمایه زمینه فراهم شده و دوره تضمین این کار برای ثبات سرمایه‌گذاری بیشتر شود، به همین دلیل پیشنها ما این بود که این موضوع به حکام دائمی برود تا سرمایه گذار آسوده خاطر شود که تا سال ها این قوانین وجود دارد.

افندی‌زاده در مورد حوادث جاده‌ای نیز گفت: سه عامل جاده، انسان و وسیله هر سه باهم در حوادث و سوانح موثر است.

وی ادامه داد: در کمیسیون ایمنی راه‌های وزارت راه و شهرسازی که همه ارگان ها در آن حضور دارند، به شناسایی نقاط پر حادثه و تحلیل علل تصادف پرداخته شده است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: البته باید منابع کافی هم برای این کار وجود داشته باشد که  لازم است بخش خصوصی را وارد راه‌های اصلی کنیم.

وی تاکید کرد: به طور کلی ۶۰ هزار کیلومتر راه اصلی داریم که به این صورت می توانیم سیستم پایداری در حمل و نقل داشته باشیم.

ترانزیت اولویت اصلی دولت سیزدهم 

معاون وزارت راه و شهرسازی گفت: در دولت سیزدهم ترانزیت یکی از اهداف مهم است و با توجه به‌ موقعیت کشور ما به راحتی می توانیم بار زیادی را از طریق کریدورهای شمال و شرق و غرب به خود اختصاص دهیم.

وی با بیان اینکه هدف‌گذاری ۲۰ میلیون تنی برای ترانزیت در سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده است، افزود: تحقق این هدف به توسعه شبکه‌های ریلی و جاده‌ای در کریدور شمال- جنوب و توسعه ناوگان ریل و جاده‌ای نیاز دارد.

افندی‌راده در بخش دیگری از سخنان خود به پایانه‌های مسافری اشاره کرد و گفت: پایانه‌های مسافری در شهرها زیر نظر شهرداری‌ها قرار دارند، امکانات زیادی هم برای سرمایه‌گذاری در این پایانه‌ها وجود دارد و تلاش شده تا از سیستم‌های هوشمند هم در پایانه‌های مسافری و هم در پایانه‌های باری استفاده شود.

توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص نوسازی ناوگان به سن بالای ناوگان حمل‌ونقل کشور به ویژه در حوزه جاده‌ای اشاره کرد و گفت: سن متوسط کامیون‌ها ۱۵ الی ۲۰ سال است و اگر نوسازی رخ ندهد، هم آسیب‌های زیست محیطی به دلیل افزایش مصرف سوخت و هم آسیب‌های ایمنی خواهد داشت.

افندی‌زاده با بیان اینکه توسعه و نوسازی ناوگان از سال‌های گذشته مورد توجه دولت و مجلس قرار گرفته است، گفت: در این حوزه اول باید تولیدات داخلی را با همان استانداردهای موجود در کشور تقویت کنیم.

وی افزود: بر اساس قانون مجلس کامیون‌های تا ۳ سال ساخت می‌توانند وارد کشور شوند و این قانون پابرجاست. تا کنون حدود ۲۰ هزار کامیون از این سیستم ثبت سفارش شده، ۱۵ هزار کامیون ترخیص شده و ۶ هزار دستگاه کامیون نیز پلاک شده است.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد: شرکت‌های خودروساز و افراد حقیقی دارای کارت بازرگانی می‌توانند به واردات کامیون بر اساس استانداردها و شرایط اعلام شده اقدام کنند اما باید حتما خدمات پس از فروش داشته باشند.

معاون وزارت راه و شهرسازی تاکیدکرد: ما باید ترکیبی از واردات و استفاده از تولید داخلی را در توسعه ناوگان داشته باشیم و وزارت صمت هم باید در این خصوص هماهنگی‌ها را انجام دهد.

استفاده از سیستم‌های هوشمند کشور در حمل‌ونقل بار و مسافر

وی با بیان اینکه استفاده از سیستم‌های هوشمند کشور در حمل‌ونقل بار و مسافر بسیار مهم است، افزود: برای بهره بردن از فناوری‌های روز و شرکت‌های دانش بنیان تلاش زیادی انجام شده و از فردا ۲۷ تا ۲۹ آذرماه نمایشگاه بزرگ حمل و نقل، لجستیک و صنایع وابسته با حضور ۳۱۱ شرکت آغاز می‌شود که از این تعداد، ۹۰ شرکت دانش بنیان و استارتاپ هستند.

افندی‌زاده خاطر نشان کرد: امکانات خوبی در این نمایشگاه ایجاد شده تا همه از نزدیک با آخرین فناوری‌ها آشنا شوند و در این نمایشگاه میزگردهای تخصصی نیز برگزار می‌شود.

معاون وزارت راه و شهرسازی گفت: در سال‌های گذشته در حوزه استارتاپ‌ها با رشد قابل توجهی همراه بودیم و در سازمان راهداری همه اطلاعات جاده‌ها و ترددها بادوربین‌ها نظارت می‌شود. امسال نیز با توجه به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری تلاش می‌کنیم محلی را برای انجام تحقیقات جدید در مراکز وابسته به وزارت راه و شهرسازی ایجاد کنیم تا در سال آینده به تکنولوژی‌های بیشتری در این حوزه دست یابیم.

وی ادامه داد: در دنیا از سیستم‌های هوشمند استفاده می‌شد و در حوزه ترانزیت هم در کریدورها از همین روش استنفاده می‌کنیم تا کامیون‌ها به سرعت از مرز عبور کنند و اظهارنامه‌های مالیاتی و بارنامه قبل از ورود کامیون به مرز توسط سیستم‌ها چک شود تا کریدور سبز را با کشورهای دیگر محقق کنیم.