شناسهٔ خبر: 122408 - سرویس وزارتی

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی در ششمین نمایشگاه حمل‌ونقل:

ضرورت برنامه‌ریزی برای ارتقا سهم ایران از لجستیک/ایران باید هاب لجستیک منطقه شود

حمیدیان رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی بر ضرورت‌ برنامه‌ریزی برای ارتقا سهم ایران از لجستیک تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، فاطمه سادات حمیدیان رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی در پنلی که با موضوع «لجستیک و حمل ونقل و ایفای نقش برجسته در ترانزیت و تجارت بین الملل» در حاشیه ششمین نمایشگاه حمل‌ونقل، لجستیک و صنایع وابسته برگزار شد به تبیین سیاست‌ها و راهبردهای کلان ناظر بر چالش‌ها و مسائل و مشکلات در حوزه لجستیک پرداخت و گفت: چالش‌های حوزه لجستیک به سه دسته زیر ساختی، مدیریتی و اقتصادی_ اجتماعی تقسیم می‌شود.

وی افزود: در بین حدود ۲۰ کشور منطقه که از وضعیت متوسطی از لحاظ لجستیک برخوردارند، جایگاه ایران در رتبه ۸ است و البته رتبه ایران در بین ۱۰۸ کشور جهان ارتقا یافته و به جایگاه ۶۴ رسیده که در حد متوسط است.

حمیدیان خاطر نشان کرد: وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولی بخشی در بخش زیرساخت‌ها باید توجه ویژه به فرسودگی ناوگان حمل و نقل، تنقیح قوانین برای حمایت از لجستیک و رفع نقص سیستم‌های ردیابی کالاها داشته باشد و این همواره مورد تاکید مدیران قرار گفته است.

وی افزود: در کنار این موارد سیستم‌های جامع آمار نظارتی هم باید تقویت شود تا آمارهای دقیق بدست آوریم و بر اساس آن‌ها برنامه‌ریزی مدونی داشته باشیم.

حمیدیان در ادامه گفت: در بخش مدیریتی چالش‌هایی داریم که یکی از آن‌ها نگاه جزیره‌ای است در حالی که باید نگاه‌های سیستمی به حمل‌ونقل جایگزین نگاه جزیره‌ای شده و بر همه امور حاکم شود.

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در حوزه اقتصادی و اجتماعی فقدان مدل‌های بومیِ اقتصادی_ اجتماعی لجستیک منطقه ای،  محله‌ای و همچنین عدم ثبات در بازارها از دیگر موانع در مسیر رونق لجستیک است.

حمیدیان در بخش چالش‌های زیرساختی با بیان اینکه وضعیت کشور در برخورداری از دارایی‌های لجستیک مناسب است، افزود: باید رویکرد خود را به ارتقا بهره‌برداری تغییر دهیم.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی که طی سال‌های اخیر کمتر مورد توجه واقع شده، باید مشارکت بیشتری داشته باشد و همکاری‌ها با شرکت‌های بین‌المللی تقویت شود.

حمیدیان ادامه داد: بازنگری و تنقیح قوانین در بخش‌های مختلف از جمله پایانه‌های مرزی که دارای برخی فرایندهای مشترک با گمرک است، باید با رویکرد بهبود فرایندها انجام شود.

افزایش سرمایه‌گذاری‌ها برای آینده و توجه ویژه به بخش بلاکچین از دیگر مواردی بود که در بخش راهکارها از سوی رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی مورد اشاره قرار گرفت.

وی درخصوص راهکارهای در نظر گرفته شده برای بهبود لجستیک کشور گفت: استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در وزارت راه و شهرسازی با نگاه برون سپاری بخشی از فعالیت‌ها به این شرکت‌ها مد نظر قرار گرفته است.

حمیدیان به لزوم افزایش هم پیمانی و سرمایه‌گذاری با شرکت‌های خارجی اشاره کرد و گفت: این امر نیازمند تقویت دیپلماسی اقتصادی است.

وی بر ضرورت برنامه‌ریزی برای ارتقا سهم لجستیک تاکید کرد و گفت: سهم لجستیک ایران از جی دی پی در حال حاضر ۱۳.۵ درصد است در حالی که سهم لجستیک سایر کشورها از جی دی پی ۲۰ درصد است، بنابراین باید سهم لجستیک ایران و جابجایی‌های کانتینری افزایش یابد.

رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: باید برنامه‌ریزی برای تقویت ایران در جایگاه هاب لجستیک منطقه در اولویت قرار گیرد.