شناسهٔ خبر: 122437 - سرویس مسکن و شهرسازی

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن در حاشیه ششمین نمایشگاه حمل‌ونقل خبر داد؛

ساخت ۱۰ شهرک جدید در کشور تصویب شد/توافق با مالکین اراضی بخش خصوصی برای الحاق زمین به طرح نهضت ملی مسکن

مالکی سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن از تصویب ساخت ۱۰ شهرک جدید در ۴ استان خبر داد.

ارسلان مالکی سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: ساخت ۱۰ شهرک جدید در ۴ استان به مساحت ۸ هزار و ۱۵۰ هکتار به تصویب رسیده و در این شهرک‌ها ساخت واحدهایی با طبقات کم در اولویت است.

وی افزود: از این ۱۰ شهرک، ۴ شهرک در استان فارس، ۴ شهرک در استان البرز، یک شهرک در آذربایجان غربی و یک شهرک هم در استان یزد ساخته می‌شود.

به گفته سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن، ساخت واحدهایی با طبقات کم در این شهرک‌ها در اولویت است.

وی افزود: ۳۱ هزار هکتار الحاق زمین تیز در دستور کارگروه‌های استانی قرار دارد که بر اساس قانون مهلت بررسی این زمین‌ها تنها یک ماه است و لازم است استان‌ها با سرعت بیشتری و در ظرف زمانی یک ماه بررسی این زمین‌ها را به اتمام برسانند تا تکلیف این ۳۱ هزار هکتار مشخص شود.

مالکی خاطر نشان کرد: توافق با مالکین بخش خصوصی موضوع دیگری است که مورد تاکید ما قرار دارد. مالکین بخش خصوصی دارای اراضی در سطح شهرها یا چسبیده به محدوده شهرها هستند و ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که اگر این اراضی درجه یک و دو کشاوری نباشند، طی فرایندی با توافق مالکین این اراضی را در اختیار طرح نهضت ملی مسکن قرار دهیم به طوری که هم مالک به ارزش افزوده ناشی از الحاق خواهد رسید و هم دولت برای تامین مسکن از این اراضی استفاده می‌کند.

به گفته مالکی، آیین نامه آن نیز ابلاغ شده و در حال حاضر استان‌ها این آمادگی را دارند که اگر منازل مسکونی که در اراضی دولتی ساخته شده‌اند دارای شرایط در نظر گرفته شده باشند، با قیمت مناسب و تخفیفات دولتی این اراضی را به مردم بفروشند.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن گفت: یکی از شرایط این است که این افراد فاقد مسکن باشند و قبلا از دولت تسهیلات مسکن دریافت نکرده باشند. همچنین شرایطی برای ساخت و ساز نیز در نظر گرفته شده و باید بناهای ساخته شده مطابق با استاندارهای مورد نظر باشد.

مالکی ادامه داد: در این شرایط زمین را تا ۲۰۰ متر باقیمت دولتی و با اقساط و ... به افراد تحویل می‌دهیم در غیر این صورت نمی‌توانند زمین را قمیت دولتی خریداری کنند.