شناسهٔ خبر: 122486 - سرویس وزارتی

رییس هیات‌عامل صندوق توسعه حمل‌ونقل:

بسته تامین مالی طرح‌های توسعه حمل و نقل تدوین‌ می‌شود

داود دانش جعفری رئیس هیأت عامل صندوق توسعه حمل‌ونقل گفت: بسته تامین مالی طرح‌های توسعه حمل‌ونقل تدوین می‌شود.

داوود دانش جعفری رییس هیات عامل صندوق توسعه حمل و نقل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص صندوق، اهداف و منابع مالی آن توضیحاتی را ارایه کرد و گفت: صندوق توسعه حمل و نقل با هدف تامین مالی بخش‌های حمل و نقلی در مشارکت دولت با بخش خصوصی راه‌اندازی شد که از جمله اهداف این صندوق اجرای طرح‌های اولویت دار عمرانی در کشور است.

رییس هیات عامل صندوق توسعه حمل و نقل با اشاره به اینکه بیشتر طرهای عمرانی و حمل و نقلی کشور با منابع دولتی قابل اجرا نیست تصریح کرد: تجربه نشان داده تقاضاهایی که برای اجرای طرح‌های حمل و نقلی مطرح می‌شود به ویژه در بخش زیرساخت با بودجه دولتی برنامه‌ریزی می‌شود که با توجه به کمبود منابع دولتی امکان اجرا وجود ندارد و عمدتا طرح‌های اجرایی نیمه‌کاره رها می‌شود. 

وی با یادآوری اینکه در سال‌های اخیر که ایران تحریم بود و درآمدهای نفتی کشور به شدت کاهش یافت دولت مجبور به کاهش طرح‌های عمرانی شد گفت: با توجه به کاهش درامدهای دولت میزان اجرای طرح‌های عمرانی در سال‌های اخیر کاهش ملاحظه‌ای یافت. صندوق توسعه حمل و نقل تاسیس شد تا این نقصان را جبران و به اجرای طرح‌های عمرانی کمک کند تا در همکاری بخش غیر دولتی و خصوصی به اجرا درآید.

وی افزود: راهکار صندوق توسعه حمل و نقل بدین نحو است که طرح‌های اولویت‌دار دولت با مشارکت بخش خصوصی به اجرا درآید.

دانش جعفری تصریح کرد: صندوق ملی حمل و نقل، بسته‌های تامین مالی را برای طرح‌های اولویت‌دار دولت تدوین می‌کند و ویژگی این صندوق آن است که نیاز مالی آن اجرای طرح‌های اولویت‌دار در مشارکت با بخش خصوصی است. صندوق توسعه حمل و نقل به گونه‌ای طراحی و هدف‌بندی شده که می‌تواند با اهرم‌سازی منابعی که دولت به آن می‌دهد تا ۵ برابر تامین مالی اولیه صندوق را با مشارکت بخش خصوصی  تامین و طرح‌های اولویت‌دار حمل و نقل را به سرانجام برساند.

رییس هیات‌عامل صندوق توسعه حمل و نقل در خصوص منابع مالی صندوق عنوان کرد: دولت تعهداتی را برای تامین سرمایه اولیه صندوق دارد که با تامین و تخصیص آن‌ها، طرح‌های اولویت‌دار اجرایی و تکمیل خواهند شد. در حال حاضر در قانون بودجه سال جاری ۱۱ هزار میلیارد تومان برای تامین صندوق در گرفته شده است که یکهزار میلیارد تومان آن از محل سود شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته راه و شهرسازی و ۱۰ هزار میلیارد تومان آن از محل مولدسازی دارایی‌های وزارت‌خانه تامین خواهد شد. در حال حاضر  بودجه صندوق توسعه حمل و نقل به صندوق تخصیص نیافته است.

دانش‌جعفری تاکید کرد: چنانچه منابع اولیه صندوق توسعه حمل و نقل اختصاص یابد با راهکارهای اعلام شده منابع مالی صندوق پنج برابر خواهد شد و با بهره‌مندی از این سرمایه مجموعه طرح‌های اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی معطل سرمایه مانده در  مشارکت بخش خصوصی اجرایی خواهد شد.

وی از جمله پروژه‌های اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی را پروژه خط آهن رشت -آستارا عنوان کرد و گفت: پروژه راه‌آهن رشت- آستارا پروژه مهمی است که چنانچه تکمیل شود خط آهن ایران به راه‌آهن روسیه متصل می‌شود و با توجه به اتصال راه‌آهن روسیه به اروپا و چین اجرای این پروژه برای اقتصاد کشور تبعات مثبتی خواهد داشت. از سوی دیگر با تکمیل خط آهن رشت- آستارا و اتصال آن به خط آهن بندرعباس عملا خط آهن ایران از جنوب تا شمال به اروپا و چین متصل خواهد شد.

دانش‌جعفری ادامه داد: در صندوق توسعه حمل‌ونقل علاوه بر اجرای طرح‌های زیرساختی تقویت و نوسازی ناوگان حمل‌ونقلی نیز امکانپذیر خواهد شد. بدین‌معنا صندوق توسعه حمل‌ونقل علاوه بر حوزه زیرساخت‌های حمل‌ونقل می‌تواند در تقویت و نوسازی ناوگان حمل و نقلی نیز مشارکت داشته باشد.