شناسهٔ خبر: 122565 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در آیین تجلیل از راهداران نمونه:

راهداران به صورت گمنام وظیفه نگهداری و ایمن‌سازی جاده‌ها رابر عهده دارند

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان گردهمایی راهداران و کارکنان و آیین تجلیل از راهداران نمونه اداره‌کل راه و شهرسازی لارستان در سالن همایش های این اداره کل برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (لارستان)، حسن شبانی مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در گردهمایی راهداران و آیین تجلیل از راهداران نمونه اداره‌کل راه و شهرسازی لارستان که در سالن همایش های این اداره کل برگزار شد، اظهار داشت: روزحمل و نقل و رانندگان را گرامی می‌دارم و از همین‌جا به رانندگان که همواره با بصیرت خودشان یار و یاور کشور بوده‌اندخداقوت می‌گویم.

وی تصریح کرد:راهداران در هر گوشه‌ای از فعالیت‌های مختلف حضور دارند، گرچه گمنام‌اند. درحوزه حمل و نقل کشور تقریبا ۹۰درصد بار مسافر از طریق جاده‌ها حمل می‌شود، وظیفه نگهداری و ایمن‌سازی این جاده‌ها به عهده راهداران است و بیش از ۲۲۰ هزار کیلومتر راه در کشور داریم که نگهداری و ایمن‌سازی آن‌ها بر عهده این راهداران است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان افزود:در حوزه لارستان، حدود ۳هزار و ۷۰۰کیلومتر راه داریم که توسط تعداد معدودی از راهداران، علیرغم مشکلاتی که درحوزه منابع انسانی داریم، نگهداری و ایمن‌سازی می‌شود.

شبانی خاطرنشان کرد: در دنیا تقریبا ۴ تا ۶ درصد هزینه ساخت درحوزه نگهداری برای آن اعتبار می‌گذارند؛ سالیانه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای این حوزه اعتبارلازم است.

وی اظهار داشت:وسعت حوزه اداره‌کل راه و شهرسازی لارستان تقریبا از ۱۴ استان کشور هم بیشتراست و شرایط گرما و بدی آب و هوا نیز به این اضافه شده است، از طرفی مشکلاتی همچون تانکرهای حمل سوخت، سیلاب اخیر وکامیون‌هایی که در حوزه صنایع انرژی بَر لامرد وسیمان وبزرگراه جهرم-لار-بندرعباس حمل بار می‌کنند هزینه نگهداری را افزایش داده اند.

شبانی تصریح کرد:سعی کردیم با کمترین امکانات بیشترین خدمات رابه مردم که مستحق بهترین‌ها هستند بدهیم، امیدواریم بتوانیم در آینده اعتبارات بیشتری را برای این حوزه تخصیص دهیم، اما اتفاق بسیار خوبی که در این دو سال رخ داده این بوده که اعتبارات ما پنج برابر گذشته شده است.

وی ادامه داد:در سیلاب سال گذشته عددی بالغ بر ١٠ هزار میلیارد ریال خسارات به زیرساخت های حوزه استحفاظی ما وارد شد که در این مدت توانستیم تعدادی از پل ها و جاده های تخریب شده را بازسازی کنیم.

شبانی خاطرنشان کرد: راهداری و راهسازی دو بال حمل و نقل هستند و علیرغم اینکه جاده‌های ما روز به روز بهتر می‌شود و بر طول بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی اضافه می‌شود، اما متاسفانه کاهش تلفات جاده‌ای چشمگیر نیست و گاهی رو به افزایش است.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان افزود: دربحث عوامل جاده‌ای وظیفه ماو راهداران است که تلاش کنیم جاده‌ها را ایمن‌سازی کنیم ونقاط حادثه‌خیز را با توجه به اولویت رفع کنیم، در بحث شانه‌سازی‌ها، آرام‌سازی‌ها وروشنایی‌هایی که در تقاطع‌ها داریم، روکش‌ها و توسعه بزرگراه‌ها وافزایش راه‌های اصلی برای ایمن‌سازی نیز تلاش خودمان رامی‌کنیم.

وی با اشاره به عوامل اصلی تلفات جاده‌ای گفت:سه عامل اصلی در بحث تصادفات مطرح است: عامل انسانی، عامل وسایل نقلیه وخودروهاو عوامل جاده‌ای.

شبانی خاطرنشان کرد:بیش از ۵۰درصدعوامل انسانی درتصادفات جاده‌ای دخیل هستند، در همین جا ازائمه جمعه، فرمانداران، پلیس راه، اصحاب رسانه و همه کسانی که تریبون به همراه دارندخواهش می‌کنم در بحث فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی مردم گام بردارند.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان تصریح کرد: در ثبت اطلاعات و شناسنامه آسیب پُل‌ها در حوزه راهداری رتبه اول کشور را گرفتیم، در حوزه مردم‌داری، رتبه برتر استان را به دست آوردیم.

وی افزود: مردم، ارباب ما هستند و ما نوکر آن‌ها هستیم.

شبانی با اشاره به مستندسازی گفت:در این حوزه نیز جزو استان‌های برتر در کشور بودیم و در حوزه مدیریت بحران جزو دستگاه‌های برتر بودیم که ضمن تشکر ازمدیریت بحران استانداری فارس، به پاس خدمات این اداره کل در سیل و سایر بحران ها موفق به دریافت لوح تقدیر از استاندار فارس شدیم.

وی افزود:ما توانستیم دبیری کارگروه زیربنایی که  تاکنون نداشتیم و اداره‌کل راه فارس در مرکز استان انجام می‌داد راجدا و برای اداره‌کل مستقل کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان اظهار داشت: درحوزه تامین مسکن که یکی ازشعارهای بنیادین دولت مردمی بوده، جزو سه استان برتر کشور در تامین زمین بودیم وتوانستیم به عنوان سه استان اول کشور زمین موردنیاز چهار ساله را تامین کنیم.

شبانی تصریح کرد: تلاش های ارزنده ای در جهت فعال‌سازی پروژه‌هایی که بعضا بیش از ١٠ سال تعطیل بودند انجام شده و بخشی از این پروژه ها به اتمام رسیده و یا در مرحله انجام است و هم اکنون درحال برنامه ریزی هستیم تا ان شا الله بتوانیم مابقی پروژه های بر زمین مانده را در آینده به سرانجام برسانیم.

مدیرکل راه و شهرسازی لارستان اظهار داشت: در حوزه پروژه‌هایی که با خیرین داشتیم از خیرین تشکر ویژه می‌کنم، ما به کمک خیرین برای ارتقای جاده ها و ایمنی محور ها تا امروز ۲۵۰ کیلومتر تفاهم‌نامه بستیم، آن‌ها تامرحله‌ای کمک می‌کنند و از یک مرحله به بعد ازظرفیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای استفاده می‌کنیم، آسفالت می‌کنیم و راه‌ها را ارتقا می‌دهیم.

وی در پایان ازهمراهی استانداری فارس، نماینده مردم لارستـان، خنج، گراش، اوز وجویم ونماینده مردم شهرستان های لامرد ومهر درمجلس شورای اسلامی، سازمان برنامه و بودجه، همکاران در وزارت راه شهرسـازی و سازمان های زیرمجموعه وزارت خانه، فرمانداران و معاونت های این اداره کل در جذب اعتبارات تقدیر و تشکر نمود.