شناسهٔ خبر: 12267 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه و شهرسازی کرمان جنوبی مطرح کرد؛

عدم دخالت‌ دولت، باعت رضایتمندی مهندسان می‌شود / توجه ویژه به مهندسان جوان در نظام مهندسی ساختمان

محمد ساردویی مدیرکل اداره راه و شهرسازی کرمان جنوبی دولت‌گرایی و یا دخالت‌های دولت در اداره سازمان نظام مهندسی را یکی از عوامل دلسردکننده برای اعضای این نهاد نام برد و گفت: حذف این مسئله قطعا میزان مشارکت مهندسان در رأی‌گیری را افزایش خواهد داد.

محمد ساردویی در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص این مطلب گفت: بی شک یکی از مهم‌ترین روش‌های اداره یک سازمان تأثیرگذاری نظرات اعضا در نحوه عملکرد سازمان است. به نحوی که هر چه میزان مشارکت اعضا در سازمانی بالاتر باشد و نظرات و دیدگاه‌های جمعی ایشان جهت‌گیری سازمانی را بیشتر تحت تاثیر قرار دهد، می‌توان سازمان را حداقل در تعامل با اعضا، سازمان موفق‌تری دانست. از طرفی تجربیات جهانی نشان می‌دهد افزایش مشارکت اعضا همواره افزایش رضایتمندی، کارایی، روحیه نوآوری و عملکرد سازمان‌ها را بهبود بخشیده است.

ساردویی در ادامه افزود: اما سازمان نظام مهندسی به عنوان یکی از مهمترین سازمان‌های مردم نهاد کشور، با توجه به حوزه فعالیت بسیار مهم و حساس خود، یقینا می‌بایست ضمن به انجام رساندن خدمات تعریف شده سطح بالایی از مشارکت و رضایت‌مندی را در بین مهندسان عضو بخصوص جوان، که یقینا سرمایه‌های اصلی این سازمان مردم نهاد هستند تأمین کند. چراکه دستیابی کامل به اهداف و انجام تمامی فعالیت‌های تعریف شده این سازمان یقینا نیازمند تمامی توان فنی و مهندسی موجود در اعضا خواهد بود.

وی اضافه کرد: از طرفی حقیقتا با توجه به سابقه کم تشکل‌های مردم نهاد در کشور در مقایسه با کشورهای توسعه‌یافته بی‌انصافی است اگر در صدد مقایسه سازمان یاد شده با سازمان‌های مشابه در کشورهای توسعه‌یافته برآییم. اما به نظر می‌رسد تشکل‌های مردم نهاد موجود در کشور در پاره‌ای از اوقات حتی مسیر درست و تجربه شده منتهی به موفقیت را طی نمی‌کنند.

مدیرکل اداره راه و شهرسازی کرمان جنوبی شائبه دولت‌گرایی و یا دخالت‌های دولت در اداره تشکل‌های مردم نهاد کشور به خصوص سازمان نظام مهندسی را از مهم‌ترین عوامل دلسرد کننده برای اعضای این نهادها نام برد و گفت: گرچه همواره در کشور ما به خاطر فاصله زیاد بخش دولتی از بخش خصوصی تقریبا در هیچ زمینه‌ای این بخش عملکرد مستقل و قابل توجهی نداشته و همواره زیر سایه بخش دولتی حرکت کرده است، اما در خصوص سازمان نظام مهندسی، حضور مدیران و کارمندان دولتی در جای جای این سازمان، یکی از عوامل کاهش مشارکت اعضا در تصمیم‌گیری‌ها است. مطلبی که به حق در جهت‌گیری وزیر محترم راه و شهرسازی در خصوص انتخابات اخیر نمایان و حاکی از شناخت دقیق از مسیر صحیح پیشرفت این سازمان است.

این مقام مسئول همچنین تأکید کرد: از آنجا که افراد در رأس و سمت‌های اجرایی هر سازمانی معرف وضعیت موجود و جهت‌گیری سازمان خود هستند،حضور افراد و مدیران دولتی از هر سازمان و دستگاهی در سمت‌های اجرایی سازمان نظام مهندسی عملا این سازمان را از دید اعضا، تبدیل به سازمانی شبه دولتی و بی‌نیاز از مشارکت و نظرخواهی اعضا جلوه خواهد داد و نقش اعضا را صرفا به عنوان خدمات گیرندگان دستگاه‌های دولتی کاهش خواهد داد.

ساردویی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: از طرف دیگر عدم شفافیت در خصوص عملکرد مالی، فنی و اجرایی و سازمانی این دستگاه از عوامل دلسردی اعضا نسبت به تصمیمات سازمان نظام مهندسی ساختمان است. اجرای قوانین گزینشی، وضعیت نامشخص استخدام نیرو، هزینه‌های سؤال برانگیز در برخی زمینه‌ها و مغفول ماندن بسیاری از موارد ضروری از نظر مالی همواره به این بی‌اعتمادی و دلسردی در میان اعضا دامن می‌زند.

وی در پایان افزود: بنابراین طراحی ساز و کار مشخص و شفاف برای نظارت بر کار این سازمان، یقینا می‌تواند این سازمان را به بالاترین میزان مشارکت اعضا و اثربخشی در خصوص رسالت‌های تعریف شده آن سوق دهد./