شناسهٔ خبر: 122702 - سرویس مسکن و شهرسازی

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در آیین بدرقه سفیران نوسازی بم مطرح کرد؛

پویش جهادی و رویداد بزرگ و سراسری «بم سفیر نوسازی برای ایران قوی" یک امر مقدس و ارزشمند است 

بدرقه معاون وزیر راه و شهرسازی در آیین بدرقه سفیران نوسازی شهرستان بم به ۱۰۰ شهر بزرگ کشور با تاکید براینکه پویش جهادی و رویداد بزرگ و سراسری «بم سفیر نوسازی برای ایران قوی" یک امر مقدس و ارزشمند است گفت: باید از ظرفیت حادثه بم به خوبی برای بازآفرینی شهری استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در ابتدای نشست رویداد «بم سفیر نوسازی برای ایران قوی" با حضور سفیران نوسازی از شهرستان بم با بیان اینکه انجام این رویداد یک امر مقدس و ارزشمند است، گفت: امید است اقدامات سفیران نوسازی بازآفرینی بتواند باعث نجات یک خانواده از تخریب بنای لرزان بر اثر زلزله یا حوادث طبیعی شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ابتدای سخنانش در این نشست با اشاره به اینکه ۵۰ درصد بناهای ناپایدار در روستاهای کشور نوسازی و مقاوم سازی شده است، اظهار کرد: متاسفانه عملکرد در حوزه شهری از این بابت رضایت بخش نیست و ۱۵ درصد است و اگر به ۵۰ درصد برسد بدین معناست که نوسازی و بهسازی در محلات هدف بازآفرینی شهری راه خودش را پیدا کرده است.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با یادآوری اینکه رویداد بزرگ "بم سفیر نوسازی برای ایران قوی" طی روزهای سوم تا پنجم دی در ۱۰۰ شهر بزرگ در کشور برگزار خواهد شد، اظهار کرد:  سفیران نوسازی و مقاوم سازی به عنوان سفیران نجات جان انسان به شمار می آیند و به شهر های مختلف سفر می‌کنند.

آئینی با اشاره به اینکه طی این پویش در هر سه روز سه جلسه مختلف در هر شهر برگزار خواهد شد، گفت: مردم و  مالکان در بافت‌های فرسوده در نشست و دیدار با سفیران نوسازی باید به این باور برسند که مساکن شان در برابر حوادث طبیعی نظیر زلزله و غیره نوسازی و مقاوم شود و ضرورت نوسازی و مقاوم سازی سقف های لرزان را احساس کنند.
او افزود : مردم بابت نوسازی واحده های فرسوده خود باید از دولت، شهرداری‌ها مطالبه‌گری داشته باشند  و با مشارکت سازندگان مساکن لرزان خود را نوسازی کنند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اینکه در جلسه با سازندگان و توسعه گران باید نکاتی بیان شود که باعث تشویق و انگیزه آنان شود، اظهارکرد: در جلسه با مدیران شهری باید به گونه ای برگزار شود که  تصمیم گیران و مجریان مدیریت شهری به این باور برسند که حوزه بازآفرینی شهری یک کار اولویت دار و فوری به شمار می‌اید.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره  به سخنان مقام معظم رهبری در رابطه با نوسازی بافت های فرسوده، اظهار کرد: حضرت امام خامنه ای (مد ظله العالی)  میفرمایند" ما باید کارهای اولویت دار و فوری را مورد اهتمام ویژه قرار دهیم که از جمله آن ها نوسازی بافت های فرسوده است.

آئینی افزود: ایشان فرمودند دولت باید در رابطه با نوسازی بافت‌های فرسوده سیاست‌گذاری توام با ابتکار عمل، جرات و شجاعت برای تشویق سازندگان و سرمایه گذاری غیر دولتی داشته باشد. پس بنابراین رهبر معظم انقلاب اسلامی راهکار عملیاتی در خصوص بازآفرینی شهری برای ما ترسیم کرده اند که بر اساس آن عمل کنیم. 

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به اینکه سفیران نوسازی بازآفرینی شهری یکی از ابتکارات در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری تلقی می شود، اظهارکرد: باید از ظرفیت حادثه بم به خوبی برای بازآفرینی شهری استفاده کنیم.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به سه مشخصه اصلی بافت‌های فرسوده شهری‌ (‌ریزدانگی،ناپایداری و نفوذ ناپذیری) گفت:  بافت های فرسوده مستعدترین فضا برای بدترین فاجعه های انسانی و مالی در خود را دارند.

آئینی با اشاره به اینکه تجارب گذشته نشان داده دولت‌ها و شهرداری‌ها به تنهایی قادر به نوسازی بافت‌های فرسوده نیستند و باید با مشارکت بخش خصوصی و مردم این کار انجام شود، گفت:  اگر مقرارت ملی در تولید و احداث مسکن در محدوده بافت های فرسوده به درستی رعایت شود ضریب خسارت جانی و مالی در زمان بروز زلزله کمتر خواهد شد و با  مساکن پایدار مواجه خواهیم بود. 

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به ۵بسته تشویقی در حوزه محلات هدف بازآفرینی شهری  و با اشاره به اینکه اولین بسته تشویقی، فراهم نمودن بستر قانونی برای تسهیل در صدور پروانه ساخت، اعطای تراکم و ارائه پایان کار و همچنین دادن مجوزهای آب، برق و گاز و غیره در محلات هدف بازآفرینی شهری است، در ادامه گفت: شهرداری‌ها با توجه به تکلیف قانون‌گذار موظف هستند حداقل ۵۰ درصد برای عوارض پروانه و تراکم ساخت تخفیف دهند و حتی تا ۱۰۰ درصد تخفیف اعمال و معادل‌ آن‌ را از دولت دریافت کنند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار افزود: امیداست بعد از برگزاری  پویش جهادی«بم سفیر نوسازی برای ایران قوی" شهرداری‌ها در رابطه با عوارض پروانه و تراکم ساخت بصورت ۱۰۰ درصدد تخفیف بدهند.

آئینی، درباره  بسته تشویقی تسهیلات بانکی ارایه شده در بافت‌های فرسوده نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت: در این خصوص بحث تسهیلات بانکی ذیل طرح نهضت ملی مسکن است  و در بافت‌های فرسوده بانک‌ها موظفند بدون لحاظ شرایط چهارگانه نهضت ملی مسکن مثل فرم «ج» و سکونت پنج‌ساله، وام را پرداخت کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در کلانشهر تهران ۴۵۰ میلیون تومان، در مراکز استان‌ها ۴۰۰میلیون و دیگر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان وام در قالب نهضت ملی مسکن به واحدهای بافت فرسوده پرداخت می‌شود.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به ابلاغ بسته تشویقی شهرسازانه برای چهار گروه از سوی شورایعالی معماری و شهرسازی اظهارکرد: بسته تشویقی بی‌سابقه که برای اولین بار در سطح ملی اجرا خواهد شد و هر کسی هر خانه‌ای با هر متراژی داشته باشد چنانچه امکان تجمیع نباشد برای نوسازی پروانه ساختمانی صادر خواهد شد.

آئینی تصریح کرد؛ در این مصوبه تشویقات ویژه نوسازی قطعات غیرقابل تجمیع که پلاک‌های مسکونی با مساحت کمتر از حد نصاب تفکیک و حداقل مساحت ۵۰ مترمربع (پس از اصلاحی) و غیرقابل تجمیع(مجاورت با معبر یا کاربری‌های عمومی و ساختمان نوساز) را شامل می شود. در این مصوبه تبصره‌ای در نظر گرفته شده و قطعات مسکونی با مساحت کمتر از ۵۰ مترمربع که امکان تجمیع نداشته باشند، به شرط رعایت کلیه ضوابط شهرسازی، معماری و ساختمان، بدون برخورداری از ضوابط تشویقی موضوع این مصوبه، امکان دریافت پروانه ساختمانی را خواهند داشت.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران شرط بهره‌مندی از بسته تشویقی شهرسازانه در نظر گرفته برای نوسازی تجمیعی در عمق بافت فرسوده را دارا بودن حدنصاب تفکیک (موجود یا حاصل از تجمیع) طبق طرح مصوب و مجاورت قطعه با یک معبر دارای عرض حداقل ۶ متر عنوان کرد و گفت: اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب و کاهش ضریب تامین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵ برای هر واحد و عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی از جمله مشوق‌های در نظر گرفته شده و بخشی از این مشوق‌ها هستند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در خصوص تشویقات شهرسازانه مصوب نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محلات فرسوده عنوان کرد: متقاضیان باید دارای حد نصاب تفکیک (موجود یا حاصل از تجمیع) طبق طرح مصوب بوده و در جبهه اول محورهای اصلی محله (مطابق طرح‌های توسعه و عمران شهری) مستقر باشند اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل، عدم احتساب سطح بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی،کاهش ضریب تامین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵ مشروط به وجود پارک حاشیه‌ای در معبر و امکان استفاده از مساحت معابر بن بست فاقد کارکرد در طرح مصوب بلوک و تراکم حاصل از آن (در صورت موافقت شهرداری‌ها) از مشوق‌های در نظر گرفته شده برای کسانی است که در مقیاس محله محور اقدام به نوسازی می‌کنند.

سفیران نوسازی و مقاوم‌سازی به عنوان سفیران نجات جان انسان به شمار می‌آیند

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: برای کسانی است که در مقیاس محله‎ای و بلوک شهری اقدام به بازآفرینی شهری می کنند، اعطای حداکثر دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل، امکان تخصیص ۲۰ درصد از فضای باز غیر مسقف مجموعه به منظور تامین بخشی از پارکینگ‌های مورد نیاز، از جمله ضوابط تشویقی نوسازی در مقیاس محله ای و بلوک شهری به شمار میرود.

او تصریح کرد: شهرداری‌ها می‌توانند متناسب با شرایط شهر خودشان در چهارچوب مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی بسته تشویقی شهرسازی خاص شهر را تعریف کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: ساکنین در محلات هدف بازآفرینی شهری از بسته های تشویقی آگاهی  ندارد و یا دستگاه‌های مدیریت شهری  به خوبی تکالیف قانونی خود را در رابطه با بسته های تشویقی انجام نمی دهند.

آئینی با اشاره به اینکه رویداد «بم سفیر نوسازی برای ایران قوی" آغاز راه است، گفت: اعتقاد داریم   این رویداد مهم می‌تواند، سرعت احیاء و نوسازی بافت‌های فرسوده در کشور را افزایش دهد و سرعت بازآفرینی شهری شتاب بیشتری به خود بگیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه باید موضوع مغفول مانده نوسازی مسکن ناپایدار و لرزان در سطح محلات هدف بازآفرینی بصورت جدی مورد توجه برنامه ریزان و مجریان شهری قرار بگیرد، گفت: متاسفانه در ده سال گذشته نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده  به حاشیه رفته است.

مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه تخریب هر پلاک فرسوده در محلات هدف بازآفرینی شهری در سطح کشور به میزان متوسط سه واحد مسکن تولید میشود، گفت : راه نجات کشور برای تامین مسکن استفاده از ظرفیت محدوده و محلات فرسوده شهری است.

آئینی در پایان از سفیران نوسازی خواست تا در برنامه‌های خود در شهرهای مختلف با مدیران شهری، سازندگان و مردم حتما یاد و خاطره سردار دلها حاج قاسم سلیمانی که تمام همت و تلاش شان برای ساختن ایرانی قوی بود، یادآور باشند.