شناسهٔ خبر: 12277 - سرویس مسکن و شهرسازی

گزارش نشست «شهر ایرانی به مثابه زمینه ارتباطات انسانی» در خانه گفتمان شهر؛

لزوم توجه ویژه به خانه‌های گفتمان شهر

نشست ایران شهر نشست چهارم «شهر ایرانی به مثابه زمینه ارتباطات انسانی، ضرورت مطالعه، عرصه‌های شهری و حوزه عمومی از شارستان تا امروز» با سخنرانی هادی خانیکی استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در محل خانه گفتمان شهر و معماری (خانه وارطان) برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، نشست چهارم «شهر ایرانی به مثابه زمینه ارتباطات انسانی، ضرورت مطالعه، عرصه‌های شهری و حوزه عمومی از شارستان تا امروز» عصر روز گذشته ۳۱ شهریورماه با سخنرانی هادی خانیکی در حالی در محل خانه گفتمان شهر و معماری برگزار شد که مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و معاون وزیر راه و شهرسازی به همراه استادان معماری و ارتباطات نیز در این نشست حضور داشتند.

هادی خانیکی استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی در این نشست با تاکید بر لزوم ایجاد شرایط گفتمان در شهر گفت: شهروندان ساکن در شهرهای امروزی به گفتگو و ایجاد فضای گفتمان مانند هوا احتیاج دارند. انسان به پاس ناطق بودن نیازمند فضای گفتگوست و زمانیکه این فضا در شهرهای معاصر ایجاد نمی‌شود یا با کاهش همراه و بی‌تفاوتی همراه است به کاهش بار انسانی در شهرها منجر می‌شود.  

استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی بر تاکید فضای رسانه‌ای امروز به ایجاد گفتمان و ضرورت آن پرداخت و افزود: ارتباط تنگاتنگی بین هنر معماری و شهرسازی با منطق گفتگو وجود دارد. بدین معنا که روح حاکم بر طراحی و معماری شهر نباید منطق گفتگوی حاکم بر فضاهای عمومی را فراموش کند و در این راستا ضرورت دارد تا در هر نسبت جمعیتی، زمینه و بسترهای ارتباطات انسانی با ایجاد شرایط گفتمان شکل بگیرند.

به گفته خانیکی، رسمی و در عین حال عمومی بودن فضاهای گفتمان از بروز انواع آسیب‌ها و ناهنجاری‌ها در جامعه پیشگیری می‌کند. همچنین محترم شمردن حقوق شهروندان و رعایت آن مسئله‌ای است که همواره بر دوش شهرسازی و مدیریت شهری است.

محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز از دیگر حاضران در نشست فوق، با اظهار خرسندی از تشکیل خانه گفتمان شهر و معماری گفت: خانه وارطان محلی است که در آن معماران و شهرسازان آزادانه نقطه نظرات و دیدگاه‌های خود را بیان می‌کنند و به بیانی دیگر این خانه در راستای تحقق ایجاد فضای گفتمان شکل گرفته است تا شهروندان بتوانند از این طریق نظرات خود را راجع به شهر محل زندگی خود اعلام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی بر حضور گسترده فعالان، صاحبنظران و اندیشمندان عرصه ساخت و ساخت در رشته‌های معماری و شهرسازی در سلسله نشست‌های اندیشه ایران‌شهر تاکید کرد.

سلسله نشست‌های ایرانشهر بعد از امضای تفاهمنامه تاسیس خانه گفتمان شهر و معماری با امضای وزیر راه و شهرسازی و ۱۲ تشکل غیردولتی آغاز شد و پیش از این سه جلسه دیگر نییز با این موضوع برگزار شده بود. گفتنی است سلسله نشست‌های اندیشه ایران‌شهر روزهای سه‌شنبه آخر هر ماه در خانه گفتمان شهر و معماری (خانه وارطان) برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم آزاد است. /