شناسهٔ خبر: 12282 - سرویس جاده‌ای

حوزه جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت:

توافق ایران، افغانستان و هند برای تأسیس کریدور چابهار/ تخصیص پیمانه نخست سهمیه جدید گازوئیل/ مشوق‌های دولت برای ورود سرمایه‌گذاران به پروژه‌های آزادراهی

جاده توافق ایران، افغانستان و هند برای تأسیس کریدور چابهار، تخصیص پیمانه نخست سهمیه جدید گازوئیل به ناوگان حمل و نقل عمومی و مشوق‌های دولت برای ورود سرمایه‌گذاران به پروژه‌های آزادراهی از اخبار مهم حوزه جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی، رویدادهای مهم حوزه جاده‌ای در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

محمد جواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی کشور

*در پنج ماهه نخست امسال ۵ میلیون و ۲۱ هزار و ۸۷۴ مسافر اعم از پیاده و سواره(شخصی و اتوبوس) از مرزهای زمینی کشور جابه‌جا شدند که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته کاهش ۴ درصدی را نشان می‌دهد.

* مرزهای مهران، شلمچه، باشماق، تمرچین، آستارا،  بیله سوار و پرویزخان فعال‌ترین مرزهای زمینی ایران در ۵ ماه نخست سال بودند.

* ایران، افغانستان و هند برای تأسیس کریدور چابهار توافق کردند و سند نهایی توافق‌نامه به روسای‌جمهور سه کشور ارائه می‌شود.

امیر امینی معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی

*۵ پروژه آزادراهي به ارزش دوازده هزار ميليارد تومان (معادل۳ ميليارد و ۷۶ ميليون يورو) و ٬ ۳ پروژه سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي به ارزش هفت هزار و پانصد ميليارد تومان ( معادل ۱ ميليارد و ۹۲۰ ميليون يورو) در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری معرفی می‌شوند.

عباس آخوندی وزیر راه وشهرسازی

*دوبانده کردن محورهای بیرجند- قاین و قاین- گناباد و دو بانده کردن محور دیهوک- طبس با بیش از ۲۰۰ کیلومتر در دست احداث است.

پایگاه خبری ترید عربیا

*در حالی که از حصول توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی زمان زیادی نگذشته است، چشم انداز سرمایه‌گذاری در ایران توانسته پای بسیاری از شرکت‌های اروپایی را به ایران باز کند.

علی نورزاد مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه

۱۲۱۵۸

* برخورداری از معافیت های مالیاتی، بالا بودن سود حاصله به دلیل دوره طولانی بهره‌برداری از پروژه توسط سرمایه‌گذار، امکان ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری و درآمدهای جانبی در بهره‌برداری از امکانات و خدمات جانبی در طول مسیر پروژه، افزایش درآمد متوازن با نرخ تورم موجود، فروش تجهیزات و قطعات و خدمات مکمل، امنیت و تضمین سرمایه‌گذاری و تنوع سرمایه گذاری از جمله شرایط چشمگیر برای سرمایه‌گذاران در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل است.

*در حوزه آزادراه ها کاهش ریسک سرمایه‌گذاری با مشارکت دولت در پروژه های آزادراهی، امکان تحویل قیر رایگان به عنوان آورده غیر نقدی و حمایت دولت، تاسیس و بهره‌برداری از مجتمع‌های بین راهی و پمپ بنزین‌ها و تابلوهای تبلیغاتی در مسیر پروژه، استفاده از اراضی پیرامون آزادراه برای مقاصد گردشگری و صنعتی و امکان صدور تاییدیه جهت ارایه به بانک های خارجی جهت اخذ تسهیلات برای سرمایه‌گذاران و تعیین زمان تحویل پروژه در پایان دوره استهلاک سرمایه‌گذاری منطبق بر شرایط متغیر پروژه به عنوان تسهیلات برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است.

شهرام آدم نژاد معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای

* پیمانه نخست سهمیه جدید گازوئیل ناوگان حمل و نقل عمومی ساعت صفر روز یکم مهر به کارت سوخت رانندگان واریز شد و تا کنون هیچ مشکلی گزارش نشده است چون روال کار برنامه‌ریزی شده است و مشکلی پیش نمی‌آید. پیمانه دوم سهمیه جدید گازوئیل ناوگان حمل و نقل عمومی درون‌شهری و برون‌شهری ساعت صفر روز ۱۶ مهر به کارت‌های سوخت واریز می‌شود.