شناسهٔ خبر: 122916 - سرویس بنادر و دریانوردی

در یک عملیات پیچیده با همت گروه عملیات دریایی بندر شهید رجایی انجام شد؛

پهلودهی دومین نفتکش ۳۲۰ هزار تنی در مجتمع ایزوایکو

کشتی عملیات یدک‌کشی و پهلودهی دومین نفتکش سوپرتانکر غول پیکر ۳۲۰ هزار تنی به همت گروه عملیاتی بندر شهید رجایی درمجتمع کشتی سازی (ایزو ایکو ) بندرعباس با موفقیت انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اسماعیل مکی‌زاده معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان  در این باره گفت: گروه عملیات دریایی بندر شهید رجایی برای دومین بار با بهره گیری از تجربه و تخصص خود  با ایمنی کامل موفق به پهلودهی این شناور  در مجتمع کشتی سازی بندرعباس (ایزو ایکو) شدند.

وی ادامه داد: این عملیات داکینگ شناوری با این ابعاد در داخل کشور ایران برای دومین بار است که انجام شده و تا پیش از این  شناورها با این ابعاد می بایست برای  انجام عملیات به یاردهای تعمیرات کشتی در  خارج از کشور  مراجعه می‌کردند.

معاون اموردریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان بیان کرد: نفتکش یادشده متعلق به ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران از نوع «نفت‌کش غول‌پیکر» است که ۳۳۳ متر طول و ۳۲۰ هزار تن وزن قابل بارگیری دارد.

به گفته مکی‌زاده؛ عملیات پهلودهی و انجام تخلیه و بارگیری این نوع نفتکش‌های سوپر تانکر به علت آبخور بالای آنها (۲۲.۵ متر) و محدودیت‌های مانوری این دست از شناورها، تنها در پایانه‌های دریایی مخصوص مانند جزیره خارک صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول افزود: عملیات ورود کشتی‌ها به حوضچه خشک از پیچیده‌ترین عملیات‌های مانوری کشتی‌ها بوده که با توجه به ابعاد قابل توجه کشتی سوپر تانکر ناشا، برنامه‌ریزی دقیق توسط تیم عملیاتی بندر شامل راهنمایان، یدک‌کش‌ها، ملوانان طناب‌گیر و کارشناسان دریایی بندر شهید رجایی انجام و اجرایی شده است.
 
وی یادآور شد: تیم پایلوتیج (راهنمایی کشتی) اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با مرکزیت بندر شهید رجایی شامل نیروهایی باتجربه در سال‌های اخیر موفق به انجام کارهای ویژه‌ای در زمینه هدایت کشتی‌ها شده که بیش‌تر آنها با انجام این عملیات‌های مهم، زمینه خودکفایی و حرکت در راستای اقتصاد مقاومتی را فراهم کرده اند.

معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: این تیم ۳۵ نفری به عنوان سکان‌داران زبده عرصه حساس صنعت دریانوردی سالانه انجام بیش از ۱۰ هزار مورد عملیات راهنمایی کشتی‌های اقیانوس‌پیمای در حال رفت و آمد به بنادر استان را بر عهده دارند.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، گفتنی است؛ سوپر تانکرها بزرگترین نفت‌کش‌های نفت خام در صنعت دریانوردی جهان هستند که شامل نفت‌کش‌های غول‌پیکر و نفت‌کش‌های کوه‌پیکر با ظرفیت‌های بیش از ۱۶۰ هزار تن وزن قابل بارگیری (DWT) می‌شوند.

عملیات هدایت، یدک‌کشی و پهلودهی یک فروند نفتکش سوپرتانکر غول‌پیکر ۳۲۰ هزار تنی در بندرعباس نخستین بار تیرماه سال ۹۸ انجام شد.