شناسهٔ خبر: 123068 - سرویس استان‌ها

عضو هیئت مدیره شرکت باز آفرینی شهری ایران خبر داد:

سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده کشور باید نوسازی شود

ببینید/همایش سفیران نوسازی بم برای ایران قوی در سیستان و بلوچستان عضو هیئت مدیره شرکت باز آفرینی شهری ایران گفت: طبق تکلیف قانونی با لحاظ شیوه نامه های قانونی، ابراز تشویقی و تسهیلات باید سالانه ۱۵۰ هزار واحد در کشور نوسازی شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از سیستان و بلوچستان، مجید روستا در همایش "سفیران نوسازی بم برای ایران قوی" در زاهدان با بیان اینکه سالانه ۱۵۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده کشور باید نوسازی شود، اظهار داشت: در حال حاضر ۱۶۶ هزار هکتار از وسعت شهرهای کشور را بافت های فرسوده، مناطق حاشیه و تاریخی در برگرفته است که شامل ۷۴ هزار هکتار بافت های فرسوده میانی، ۵۹ هزار هکتار مناطق حاشیه با سکونتگاهی غیر رسمی و ۳۲ هزار هکتار بافت تاریخی است که جمعیت حدود ۲۰ میلیون نفری را شامل می شوند.

وی ادامه داد: پنج هزار و ۷۰۰ محله در کشور شامل بافت های فرسوده میانی، سکونتگاهی غیر رسمی و بافت های تاریخی می شود که ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار در این محلات وجود دارد.

عضو هیئت مدیره شرکت باز آفرینی شهری ایران افزود: با وجود اقدامات صورت گرفته تاکنون ۲۱۰ هزار واحد ناپایدار فرسوده در این مناطق نوسازی شده است که با نوسازی آنها ۶۷۰ هزار واحد مسکونی جدید احداث شده است.

روستا تصریح کرد: احداث واحدهای جدید در بافت های فرسوده نشان می دهد این مناطق ظرفیت خوبی برای تولید واحدهای مسکونی دارند به طوری که به ازای هر واحد حدود ۳/۷ واحد تولید می شود.

وی تاکید کرد: به منظور نوسازی مسکن محلات مورد هدف ظرفیت قانونی موثری برای تحرک بخشی به نوسازی بافت های فرسوده و ارتقای زندگی شهروندان این نقاط در دستور کارقرار گرفته است که می توان به ایجاد ظرفیت های قانونی، ابراز تشویقی و تسهیلات نوسازی مسکن در بافت های فرسوده در نظر گرفته شده اشاره کرد.

عضو هیئت مدیره شرکت باز آفرینی شهری ایران بیان کرد: تحویل و تسریع احداث مسکن در بافت های فرسوده با وجود همه ابزارهای قانونی و مالی نیازمند اقدام مشترک تمام دستگاههای به ویژه شهرداری ها است.

روستا ادامه داد: همچنین استفاده از ظرفیت بخش خصوصی نظیر سازندگان، انبوه سازان و مردم یک امری اجتناب پذیر در کنار اقدامات دستگاههای دولتی است.

عضو هیئت مدیره شرکت باز آفرینی شهری ایران با اشاره به تسهیلات ساخت واحد های مسکونی در محلات مورد هدف بازآفرینی شهری گفت: تسهیلات بانکی در بافت های فرسوده با توجه به نوع متقاضی و شهر محل اجرای پروژه در قالب سازندگان محلی و شرکت های انبوه ساز به‌ازای هر واحد نوسازی شده در کلان‌شهرها ۴۵۰ میلیون، شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها ۴۰۰ میلیون و در دیگر شهرها ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت پرداخت می‌شود.