شناسهٔ خبر: 123129 - سرویس استان‌ها

شهردار زنجان:

کارگروه بازآفرینی شهرستان زنجان فعال شده است

فیروزفر در زنجان شهردار زنجان، گفت: خوشبختانه کارگروه بازآفرینی شهرستان زنجان فعال شده و مناطق هدف تعیین شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (زنجان)، علیرضا فیروز فر در همایش آموزه‌های زلزله بم با محوریت نشست تخصصی بازآفرینی شهری در محل حسینیه اعظم زنجان، گفت: حادثه تلخ زلزله بم با وجود تجربه ناگواری که برای همه ایرانیان به همراه داشت، تجربیات خوبی نیز در اختیار همه مسئولین قرار داد.

وی با بیان اینکه زلزله بم منحصر به فرد بود، بیان داشت: زلزله یک واقعه طبیعی است و شهربم بر فرا دیواره ساخته شده بود و همین موضوع باعث ایجاد چنین مصیبت تلخی شد.

شهردار زنجان گفت: در ساخت و سازها باید نکات و مطالعات دقیق زمین‌شناسی مدنظر قرار گیرد.

فیروز فر تاکید کرد: متاسفانه هنوز بر روی گسل‌ها، ساختمان و بنا احداث می‌شود ولی می‌توان با مدیریت مانع چنین اقداماتی شد.

وی با بیان اینکه جبران خسارت در برخی موارد امکان‌پذیر نیست، ابراز کرد: ما از هم‌اکنون باید به فکر راه‌حل و ارائه برنامه کاربردی در این حوزه باشیم و برنامه‌ریزی‌ها باید به صورت کوتاه مدت و بلندمدت مورد تاکید قرار گیرد.

شهردار زنجان تصریح کرد: نواقصی در آیین‌نامه‌های ساخت و ساز وجود دارد و هنوز مطالعات و نقشه‌های کاملی در رابطه با وضعیت زمین و گسل‌ها وجود ندارد.

فیروز فر به اقدامات اولیه که در شهر زنجان در حوزه بازآفرینی انجام شده است اشاره کرد و یادآور شد: بازآفرینی به‌ویژه در مناطق فرسوده شهری مهم بوده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه در جنوب زنجان حسینیه اعظم زنجان قرار گرفته و اقدامات خوبی شده است، افزود: ۸۲ قطعه منزل مسکونی و زمین توسط خود حسینیه اعظم زنجان در این منطقه بدون کمک دولتی و با نذورات مردمی تملک شده است.

۲ هکتار به محدوده حسینیه اعظم اضافه شده است

شهردار زنجان با بیان اینکه حسینیه اعظم در چهار دهه گذشته تنها یک مسجد ۲۰۰ متری بود، متذکر شد: امروز دو هکتار به میزان ۲۰ هزار مترمربع به محدوده حسینیه اعظم اضافه شده است.

فیروز فر با اشاره به اجرای پروژه مسکن ملی در سطح کشور، بیان داشت: پروژه بسیار عظیمی در کشور اجرا می‌شود و در این راستا وزارت راه و شهرسازی و متولیان امر در ساخت و ساز واحدهای مسکونی در طرح مسکن ملی، یک ارزیابی از زمین‌هایی که برای اقدام ملی در نظر گرفته می‌شود داشته باشند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه کارگروه بازآفرینی شهرستان زنجان فعال شده و جلسات متعدد تشکیل می‌شود و مناطق هدف تعیین شده است.