شناسهٔ خبر: 123150 - سرویس استان‌ها

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی هرمزگان عنوان کرد؛

هویت بخشی به سیمای شهری بندرعباس با تدوین ضوابط نما

جلسه شهرسازی هرمزگان 2 معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی هرمزگان در نخستین جلسه هم اندیشی ارتقا کیفی سیما منظر شهری استان در سال جاری گفت: ضوابط نما در شهر بندرعباس تدوین و اجرایی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (هرمزگان)، عباس آذرپیکان با اشاره به روند شکل گیری کمیته سیما منظر شهری در بندرعباس، اظهار کرد: تمامی موارد در رابطه با نمای ساختمان صرفا با ضابطه قابل کنترل نیست چرا که نما موضوعی کیفی و زیبا شناسی بوده و اهمیت تهیه و تدوین آن بر کسی پوشیده نیست و می بایست حتی المقدور از نماهایی که با فرهنگ و اقلیم ما مغایرت دارد استفاده نشود.

وی افزود: نمای ساختمان ها در پازل معماری شهری، از قسمت های مهمی است که اگرچه موضوعی جزئی به شمار می رود اما کلیت نظم بصری شهر به آن وابسته است و نیاز به یک قاعده و قانون خاصی دارد و هدف اصلی آن استفاده از معماری اسلامی و ایرانی و جلوگیری از ادامه آشفتگی سیمای شهری است.

معاون شهرسازی و معماری راه و شهرسازی هرمزگان مهمترین اهداف در تدوین و تشکیل ضابطه نما را ارتقاء کیفی نما و منظر شهری، حفظ و ارتقاء هویت شهرسازی و معماری، بهبود کیفیت فضای شهر، ساماندهی و انتظام بخشی نماهای شهری جهت کاهش بی نظمی ها و جلوگیری از اغتشاشات بصری، هماهنگی و همخوانی ساختمان با اقلیم، تقویت مشارکت عمومی برای ساماندهی نماهای شهری، افزایش کیفیت ساخت و سازهای شهری و نظارت حداکثر بر اجرای خدمات مجریان و مهندسین طراح و ناظر، مدون سازی ضوابط ویژه سیمای شهری و نمای ساختمان ها به منظور وحدت رویه، رعایت مقررات ملی ساختمان ایران و مصوبات شورایعالی شهرسازی و معماری ایران عنوان کرد.

وی ادامه داد: در نظر است به صورت پایلوت ضوابط سیما منظر شهری در طرح های نهضت ملی مسکن طراحی و اجرا گردد.

این مقام مسئول در پایان بیان کرد: در تلاش هستیم با همکاری شهرداری بندرعباس و سازمان نظام مهندسی استان، از طراحی و ساخت نماهای ناهمگون که با اقلیم معماری شهر هم خوانی ندارد جلوگیری شود.