شناسهٔ خبر: 123210 - سرویس استان‌ها

مدیرکل راه وشهرسازی گیلان تاکید کرد:

ضرورت تدقیق گسل ها و حریم آن در محدوده شهرهای گیلان

گیلان-جلسه بافت فرسوده درجلسه ای با حضور استاندارگیلان، معاون امور عمرانی استانداری، مدیرکل راه و شهرسازی گیلان و جمعی از مدیران دستگاههای اجرایی، برضرورت توجه به بافت های فرسوده شهری تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی (گیلان)، هادی رحمانی مدیرکل راه و شهرسازی گیلان در این جلسه با بیان اینکه نوسازی بافتهای فرسوده شهری از مهمترین اولویت های وزارت راه وشهرسازی است،گفت: ارائه بسته تشویقی برای ترغیب مالکان به نوسازی واحدهای مسکونی فرسوده، از اولویت‌های این وزارتخانه در راستای مقاوم‌سازی سکونتگاه‌های شهری است.

رحمانی با اشاره به زلزله خیز بودن ایران،گفت: با توجه به وضعیت کشور ایران که دریکی از زلزله خیزترین نقاط جهان قرار گرفته و به طور مداوم با پدیده زلزله مواجه است، لازم است همواره اقداماتی جهت مقابله و برخوردی منطقی و به حداقل رساندن آسیب های ناشی از آن صورت گیرد.

وی افزود: پهنه های آسیب پذیر و بویژه بافت های فرسوده شهرها همواره در معرض آسیب های طبیعی وغیر طبیعی قرار دارند به همین دلیل این موضوع بویژه در شهرهایی که از بافت های فرسوده و کم دوام قابل توجه ای برخوردارند، اهمیتی دوچندان می یابد.

مدیرکل راه وشهرسازی گیلان با اشاره به اینکه ازمجموع ۵۳ شهراستان، ۳۰ شهر دارای محدوده مصوب بافت ناکارآمد میانی( بافت فرسوده شهری) هستند، تصریح کرد: مجموع مساحت بافتهای فرسوده شهری در گیلان بالغ بر ۵۵/۲۷۵۰هکتار می باشد و در این میان شهر رشت با دارا بودن ۶/۷۱۷ هکتار بافت فرسوده شهری، بیشترین محدوده را به خود اختصاص داده است. هم چنین شهرهای رشت، لنگرود، بندر انزلی، لاهیجان، املش و رودسر دارای محدوده مصوب بافت‌های تاریخی به مساحت ۶/۱۱۳۶هکتار می باشد که شهر رشت با دارابودن ۵۲۵ هکتار بیشترین محدوده بافت تاریخی را داراست.

هادی رحمانی با بیان اینکه تنها دو شهر لنگرود و رشت دارای محدوده مصوب سکونتگاه‌های غیررسمی هستند، تصریح کرد: مساحت کلی سکونتگاه‌های غیررسمی دراستان ۱۳۵۳ هکتار است.

وی اضافه کرد: شهر رشت دارای ۱۶ محله سکونتگاه های غیررسمی به مساحت ۷۸۹ هکتار است که از این تعداد،۴ محله استخر عینک، نخودچر،پاسکیاب و سلیمانداراب به مساحت کلی ۴۸۱ هکتار به عنوان محدوده و محلات هدف سکونتگاه های غیررسمی شهر رشت در برنامه ها و عملیات بازآفرینی شهری مطرح است.شهر لنگرود نیز چهار محله سکونتگاه غیررسمی دارد که از این تعداد ۲ محله چالکیاسر،کاسه گرمحله و گمرکات با مساحت ۱۰۳ هکتار به عنوان محلات هدف سکونتگاه های غیررسمی شهر لنگرود در برنامه هاو عملیات بازآفرینی شهری مطرح است. 

رحمانی با تاکید بر راهکارهای کاهش حداکثری عواقب ناشی از زلزله، خاطر نشان کرد: می توان با شناسایی و گونه بندی بافت های فرسوده و اعمال سیاست های مناسب در آن ها، زمینه را جهت کاهش اثرات منفی بلایایی مانند زلزله، قبل از وقوع آن ها فراهم کرد.

مدیرکل راه وشهرسازی گیلان بر ضرورت تدقیق گسل و حریم آن در محدوده شهرها تاکید کرد و گفت: استان گیلان در موضوع فعالیت گسل ها جز حادثه خیز ترین مناطق کشور است که دارای سابقه زلزله ۷.۴ ریشتری رودبار است که لازم است تعیین حرایم گسلها با جدیت بیشتری پیگیری شود.

وی افزود: در حال حاضر بررسی دقیق گسل هادر استان گیلان با شهرلاهیجان شروع شده و دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۴۰ درصد می‌باشد و در شهرهای تالش، رودبار، رشت،آستارا به ترتیب در ادامه روند، بررسی خواهند شد و موانع تاثیر آن در طرح‌های بالادستی و طرح‌های تفصیلی شهری برطرف می‌شود. 

مدیرکل راه و شهرسازی گیلان تصریح کرد: پس از بررسی و تعیین حرایم گسل و ثبت تاییدیه های لازم از مراجع ذیصلاح، در هر شهری نیازمند تدقیق حرایم گسل ها در طرح‌های بالادستی است.

وی خاطرنشان کرد: تاثیر این طرح ها ابتدا شامل طرح های جامع و تفصیلی که دارای ساختمان های گروه حساس و مهم و اهمیت بالا است باعث افزایش ضریب ایمنی ساخت می‌شود.

رحمانی نصب و راه اندازی شبکه شتابنگاری را از اولویت های مهم این حوزه برشمرد و گفت: شبکه شتابنگاری پیش نیاز ارائه خدمات قبل حین و بعد از بحران است.

وی با بیان اینکه نصب اولین دستگاه شتابنگاری در استان در سال ۸۴ در سد منجیل آغاز شده است، گفت: این دستگاه از نوع آنالوگ نگاتیوی بود که بعدها توسعه پیدا کردو در مراحل بعدی در سال ۹۸ با توجه به گستردگی استان و محدود بودن تعداد دستگاه ها، چهار دستگاه جدید در شهرهای رشت، استارا چابکسر ورودبار نصب گردید و در حال حاضر تعداد دستگاه های موجود در استان به ۳۹ دستگاه رسیده است که از این مجموع ۲۷ دستگاه آنلاین مستقیم و ۱۲ دستگاه آنلاین (دایل آپ) می باشد.این دستگاه در مواقع زلزله امکان ارسال اطلاعات بسیار مهمی از جمله نقطه کانونی وقوع زلزله را به صورت آنلاین داراست.