شناسهٔ خبر: 12333 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون فنی و نظارت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران:

منع دخالت مستقیم دولت و شهرداری‌ها در اجرای طرح‌های بافت فرسوده/ انتقاد از حمایت‌ اندک بنگاه‌های مالی

بافت فرسوده کاشان معاون فنی و نظارت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با انتقاد از حمایت اندک بنگاه‌های مالی از اجرای طرح‌های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از تغییر رویکرد این شرکت بر مبنای سند ملی بازآفرینی شهری خبر داد و گفت: مشارکت حداکثری مردم و بهادادن به حقوق شهروندی با منع دخالت مستقیم دولت و شهرداری‌ها از رویکردهای جدید شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در انجام پروژه‌ها است.

امیرعباس افتخاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در بیان رویکردهای جدید شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در انجام پروژه‌های بازآفرینی شهری گفت: با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و انتخاب دکتر آخوندی به عنوان وزیر راه و شهرسازی، سمت و سوی فعالیت‌های این شرکت در حوزه فنی و نظارت نیز با تغییرات فراوانی همراه شد.ضمن اینکه تصویب سند ملی راهبردی احیا، بهسازی، نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در سال گذشته از سوی هیئت دولت موجب شد تا شرکت عمران و بهسازی شهری ایران فعالیت‌های خود را با هدف تحقق سند ملی ساماندهی کند.

معاون فنی و نظارت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به اینکه فعالیت‌های زیرمجموعه وی در دو حوزه تهیه طرح‌ها و نظارت بر امور اجرایی دسته‌بندی می‌شود افزود: بر اساس سند ملی  مذکور، وحدت رویه، مدیریت یکپارچه و مشارکت عوامل مرتبط در سرلوحه کارها قرار گرفت. در سنوات قبل انتظارات و چشم‌اندازی که از شرکت عمران و بهسازی شهری ایران وجود داشت انجام کارها از ابتدا تا انتهای یک پروژه بود و شرکت به عنوان بانکی برای هزینه‌کرد پروژه‌ها در نظر گرفته می‌شود در حالیکه در سال جدید نگرش‌های قبلی دستخوش تغییراتی شد و رعایت حقوق شهروندی مد نظر قرار گرفت. همچنین در سنوات گذشته طرح‌ها یا آنقدر بزرگ بودند که به مرحله اجرا نمی‌رسیدند و یا اینکه طرح‌ها فاقد مطالعات پشتیبان بودند و بعضا با مشکلاتی اجرایی می‌شدند.

افتخاری رویکرد جدید شرکت عمران و بهسازی شهری ایران را همسو با گفته‌های وزیر راه و شهرسازی مبنی بر رعایت حقوق شهروندی و دخیل‌کردن مردم در تصمیم‌گیری‌ها عنوان کرد و گفت: بر اساس چشم‌اندازی که در سند ملی برای ایران در سال ۱۴۰۴ ترسیم شده است مشارکت حداکثری مردم از اهدافی است که در راستای آن گام برمی‌داریم. به همین‌خاطر نیز رویکرد شرکت در سال جدید تعریف مستقیم پروژه‌ها نبود و در این کار حضور مشاوران در محل، بررسی نزدیک و مورد به مورد با تحقیقات میدانی و نیازسنجی واقعی صورت پذیرفت.

وی با اشاره به اینکه نیازسنجی‌ها پیش‌تر در سند توانمندسازی و با حضور استانداران، نمایندگان شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و تنی چند از مسئولان تهیه و در سطح یک شهرها و استان‌ها تهیه و اجرا می‌شد، تاکید کرد: در حال حاضر و با توجه به رویکرد غیر متولی‌گری شرکت عمران و بهسازی شهری ایران در انجام پروژه‌ها، بودجه به صورت متعادل و با توجه به حجم عملیات، گستردگی بافت فرسوده و عرصه‌های سکونتگاه‌های غیررسمی به طرح‌ها تخصیص پیدا می‌کند و در انجام آنها نیز شهرداری و نظام مدیریت شهری به عنوان راهبر قدم برمی‌دارد.

معاون فنی و نظارت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: با توجه به اینکه در بدنه دولتی امکان جذب متخصصان محدود است و از سوی دیگر متخصصان علاقه چندانی به فعالیت در سازمان‌های دولتی ندارند باید از مشاوره بخش‌های خصوصی در انجام پروژه‌ها استفاده شود.

افتخاری با اشاره به مصوبه شورای پول و اعتبار برای ارائه بسته‌های تشویقی و تسهیلات گفت: در حال حاضر بر طبق مصوبه شورای پول و اعتبار در کلانشهرها ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای بزرگ ۴۰ میلیون تومان و در سایر شهرها ۳۰ میلیون تومان وام نوسازی تخصیص داده می‌شود اگرچه این مقدار هنوز در حال رایزنی است اما تخصیص این تسهیلات کمک فراوانی به اجرای طرح‌های این شرکت در شهرهای مختلف می‌کند.

وی با انتقاد از همکاری و حمایت اندک بنگاه‌های مالی افزود: در بسیاری از پروژه‌ها شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیازمند حمایت بنگاه‌های مالی همچون بانک است که این حمایت‌ها معمولا بسیار کم هستند. به عنوان نمونه، در حال حاضر این شرکت مجوزها و مصوبات اعطای تسهیلات به کم‌درآمدها، زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست را اخذ کرده است اما عاملی که باید سرمایه را در اختیار مردم قرار دهد یعنی بانک‌ها و بنگاه‌های مالی قدم جلو نمی‌گذارند. به همین‌خاطر نیز فعالیت‌ها عقیم مانده‌اند.

اعلام آمادگی ۵ بانک برای اجرای طرح‌های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران

افتخاری ادامه داد: به‌رغم تلاش‌های رئیس کل بانک مرکزی، از ۲۲ بانکی که به عنوان بانک عامل بافت فرسوده معرفی شده‌اند تنها پنج بانک با شرکت عمران و بهسازی شهری ایران همکاری دارند. طبق برنامه ششم توسعه باید یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد نوسازی و بهسازی شوند یعنی در هر سال ۳۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده باید این تسهیلات را دریافت کنند این در حالی است که شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تنها موفق به تخصیص اعتبار به ۲۷ هزار واحد مسکونی شده است.

وی در بیان شیوه‌های مشارکت مردم در اجرای طرح‌های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: رایزنی‌هایی برای راه‌اندازی صندوق‌های توسعه محلی، تخصیص تسهیلات و بسته‌های تشویقی در حال انجام است ضمن آنکه حضور و مشارکت انجمن‌های مردم‌نهاد و سمن‌ها در این فعالیت‌ها در تسهیل فرایند اجرای پروژه‌های شرکت عمران و بهسازی شهری ایران کمک فراوانی کرده و می‌کند.  

معاون فنی و نظارت شرکت عمران و بهسازی شهری ایران راه‌اندازی دفاتر تسهیلگری در محلات مختلف شهرها را در راستای تحقق اهداف مشارکت مردم و حلقه رابط نیازهای واقعی شهروندی عنوان کرد و افزود: اجتناب از مداخله مستقیم دولت، شهرداری‌ها و سازمان‌های وابسته دولتی در محلات هدف به قصد کسب درآمد از جمله اهدافی است که به دنبال تحقق صددرصدی آن هستیم. پیش‌تر طرح‌های این شرکت در راستای تجاری‌سازی و افزایش میزان ارزش افزوده بود که شرکت را از هدف اصلی دور کرد.

افتخاری در پایان گفت: ستادهای استانی زیرنظر استاندار با دبیری مدیرکل راه و شهرسازی و در شهرستان‌ها زیرنظر فرماندار با دبیرکلی شهرداری فعالیت می کنند و از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از یک هزار جلسه استانی و شهرستانی برای بررسی اجرای طرح های شرکت تشکیل شده است./