شناسهٔ خبر: 123383 - سرویس استان‌ها

در جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان قم مطرح شد؛

بانک مسکن پیشران ساخت و توسعه مسکن است/ اجرای بزرگترین پروژه روشنایی جاده‌ای کشور در محور قم- اراک/ قم رتبه سوم کشور در جابجایی مسافر ریلی

شورای هماهنگی راه و شهرسازی قم در جلسه شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان قم از بانک مسکن به عنوان دستگاه همراه و پیشران ساخت و توسعه مسکن تقدیر و تشکر شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)، محمد صادقی رییس شورای هماهنگی راه و شهرسازی استان قم در سومین جلسه این شورا که به میزبانی بانک مسکن برگزار شد، اظهار کرد: در شهر قم با همراهی و تعامل دستگاه های خدمات رسان و بانک های عامل ساخت واحدهای نهضت ملی به صورت آپارتمانی و در سایر شهرهای دیگر استان به صورت ویلایی انجام می شود.

وی افزود: در اراضی ۵۶۰ هکتاری حدود ۳۲ هزار واحد مسکونی ظرف مدت سه سال احداث می شود که این اتفاق خوب و مثبتی برای شهروندان قم خواهد بود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم گفت: بانک مسکن و بنیاد مسکن بازوهای توانمند این اداره کل در حوزه ساخت مسکن هستند که البته از خدمات و همراهی مثبت و مناسب آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک نیز نباید غافل شد.

بانک مسکن تنها ۴۱/۵ درصد سهم اعتبارات استانی را در اختیار دارد

محسن بابایی رییس  شعب بانک مسکن قم گفت: سهم بانک مسکن از اعتبارات و منابع استانی ۴۱/۵ درصد است که  با توجه به سهم عمده و مشارکت اصلی این بانک در طرح نهضت ملی مسکن و بازسازی بافت فرسوده، خواستار افزایش سهم و اعتبار برای این بانک عامل هستیم.

وی افزود: با توجه به اعطای وام ۴۵۰ میلیون تومانی در بافت فرسوده و ۶۰۰ میلیون تومانی در بافت اطراف حرم به ساکنین این مناطق، همچنان اقبال این ساکنین به بازسازی و بازآفرینی ضعیف است که باید سیاست ها تشویقی بهتری اتخاذ کرد.

بابایی اظهار کرد: با اعطای ۳۶۶۷ فقره تسهیلات در هشت ماهه نخست سال جاری، این بانک ۸/۲ از کل پرداخت تسهیلات کشور را به خود اختصاص داده است.

رییس شعب بانک مسکن به کمبود شعب این بانک در شهر قم اشاره کرد و افزود: در شهر قم ۱۳ شعبه بانک مسکن وجود دارد که البته ظرفیت افزایش این شعب کماکان وجود دارد. در شهر پردیسان یک شعبه استیجاری فعال است که با تأمین زمین از سوی اداره کل راه و شهرسازی، می توانیم دو شعبه فعال و دائمی برای ساکنین این مناطق دایر کنیم.

در سال جاری ۵۳۴ واحد نهضت ملی تحویل متقاضیان می شود

داریوش بلدی مدیرکل بنیاد مسکن استان قم در این جلسه به تحویل ۵۳۴ واحد مسکونی طرح نهضت ملی به متقاضیان در سال جاری اشاره کرد و توضیح داد: زیتون ۷ و ۸ طی چند روز آینده و زیتون ۹ و ۱۰ در دهه فجر انقلاب اسلامی تحویل متقاضیان می شود.

وی افزود: سال آینده نیز تحویل ۱۳۴۰ واحد محله ۱۰ (۱۷ هکتاری) در دستور کار است و پروژه زیتون های ۲۲ هکتاری در سال ۱۴۰۳ به متقاضیان واگذار می شود.

بلدی در خصوص پروژه های شهرهای دیگر استان گفت: در تمامی شهرهای استان عملیات ساخت و ساز مسکن نهضت ملی در جریان است و در شهر دستجرد طی چند روز آینده ساخت ۹۰ واحد ویلایی و تحویل زمین به متقاضیان کلید خواهد خورد.

طی ۹ ماهه گذشته در تصادفات جاده ای ۱۴۷ تن فوت شدند

سرهنگ مختار پناهی فرمانده پلیس راه استان گفت: در محدوده و حوزه استحفاظی استان قم طی نه ماهه گذشته ۱۴۷ تن فوت شدند که نسبت به زمان مشابه سال گذشته شاهد افزایش این آمار هستیم.

پناهی به چهار عامل تصادفات جاده ای اشاره کرد و توضیح داد: راه، انسان، وسیله نقلیه و شرایط محیطی چهار عامل تصادفات جاده ای هستند که سهم عامل انسانی ۹۸ درصد است.

۳۲ کیلومتر روشنایی در محور اراک بزرگترین پروژه روشنایی کشور است

حسین زنجیرانی فراهانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان قم گفت: با روشنایی ۳۲ کیلومتر از محور جاده ای قم- اراک، این پروژه به عنوان بزرگترین پروژه روشنایی کشور شناخته می شود.

وی افزود: نصب نیوجرسی در محور آزادراهی قم- تهران نیز به طول ۶۶ کیلومتر و با اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومان به اتمام رسیده است.

فراهانی گفت: تعریض و بهسازی محورهای کهک- فردو، قمرود و دستجرد در دستور کار این اداره کل است.

به گفته وی نیروهای راهداری این اداره کل، در تمام مدت فصل زمستان به حالت آماده باش برای رفع انسداد جاده در هنگام بارش نزولات آسمانی هستند.

وی در پایان با بیان این که اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای چهار ساختمان در سطح شهر دارد خواستار احداث یک ساختمان و مجتمع متمرکز برای خدمات بهتر به همشهریان و مراجعین شد.

راه آهن قم رتبه سوم کشور در بحث حمل و نقل مسافری دارد

غلامحسین دباغ مدیرکل راه آهن قم به جایگاه رتبه سوم کشوری این اداره کل اشاره کرد و گفت: در بحث حمل و نقل مسافر، اداره کل قم بعد از مشهد و تهران، جایگاه سوم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: ایستگاه مرکزی قم در هنگام سوار یا تخلیه شدن مسافرین، با ازدحام و ترافیک خودروهای مقابل ایستگاه مواجه می شود که برای عابرین و تردد کنندگان از این محل، ایجاد مشکل و مزاحمت می کند که این امر تملک ساختمان های مجاور و ایجاد فضای بازتر را طلب می کند.

وی خاطر نشان کرد: با راه اندازی قطار پرسرعت تهران- قم- اصفهان مسئله تراکم جمعیت و ترافیک خودروی مقابل این ایستگاه بیشتر نمود پیدا می کند.

دباغ در خصوص قطار محلی قم- تهران توضیح داد: هزینه بلیت سفر قم- تهران هفت هزار تومان است که با توجه به دسترسی مناسب به دو ایستگاه مبدا و مقصد و ایمنی سفر ریلی، می تواند نقش مهمی در جابجایی مسافر و زائرین به استان داشته باشد.

داده های هواشناسی در خدمت پلیس راه و راهداری است

مهران حیدری مدیرکل هواشناسی استان قم با اشاره به بارش نزولات آسمانی باران و برف از چند روز آینده توضیح داد: بر اساس داده ها و دیتاهای مرکز هواشناسی، در پهنه استان قم طی ۱۰ روز آینده شاهد بارش برف و باران خواهیم بود.

وی گفت: دستگاه هایی مانند پلیس راه و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای می توانند با استفاده از این داده ها، جاده ها و ترافیک مسیرهای عبوری را رصد، پایش و کنترل کنند.

حیدری در خاتمه گفت: در هفته آینده سمپوزیوم و نشست علمی به میزبانی استان و در دانشگاه قم با عنوان تغییر اقلیم برگزار می شود که خروجی این نشست علمی می تواند در برنامه ریزی کلان استان مثمر ثمر باشد.

آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان رتبه یک کشور را به خود اختصاص داده است

مجید رضا نصرآبادی مدیر آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان گفت: استان قم در بین ۳۵ مرکز کشور، در بازه زمانی سال ۱۴۰۰ و شش ماه نخست سال جاری رتبه یک عملکردی را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار کرد: وظیفه ذاتی این دستگاه؛ کنترل کیفی پروژه ها است که در حوزه راهسازی، راهداری و ساخت مسکن نقش کنترل کننده کیفیت پروژه را بر عهده دارد.

نصرآبادی به برنامه pms اشاره کرد و توضیح داد: این برنامه به صورت هوشمند و الکترونیک، پایش و اسکن خرابی آسفالت محورها و جاده ها را انجام می دهد و دیگر نیازی به حضور و بررسی میدانی نیروی انسانی نیست.