شناسهٔ خبر: 12345 - سرویس وزارتی

معاون نخست وزیر لهستان در دیدار با آخوندی:

پرواز مستقیم تهران – ورشو راه‌اندازی می‌شود/ تشکیل اتاق بازرگانی ایران-لهستان در ورشو/ آمادگی تحویل واگن مسافری به ایران ظرف ۶ ماه

دیدار وزیر راه و شهرسازی با وزیر اقتصاد لهستان معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد لهستان با بیان اینکه به زودی در ورشو اتاق بازرگانی ایران-لهستان تشکیل می‌شود٬ گفت: امیدواریم از ابتدای ماه جولای پرواز مستقیم تهران – ورشو راه‌اندازی شود.

به گزاش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، پیه خوچینسکی معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد لهستان که در صدر هیأت اقتصادی ۱۰۰ نفره به ایران آمده است بعد از ظهر شنبه چهارم مهرماه با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی دیدار و گفتگو داشت.

خوچینسکی در ابتدای این دیدار ضمن ابراز همدردی با ملت و دولت ایران به دلیل فاجعه رخ داده در منا، دو کشور را دارای سابقه همکاری طولانی دانست و گفت: ایران و لهستان ۵۴۰ سال است با هم رابطه دیرینه دارند و در زمان جنگ جهانی دوم بسیاری از جنگ‌زده‌های لهستانی به ایران آمدند و هم اکنون نیز ساکن کشور شما هستند.

معاون نخست وزیر لهستان، ایران را محور حمل و نقل منطقه خواند و افزود: کشور شما به لحاظ موقعیت جغرافیایی بسیار استراتژیک است و با راه‌های آبی و کریدورهای حمل و نقلی مهمی ارتباط دارد که باید با توسعه این ظرفیت‌ها موجبات رشد ترانزیت و تجارت را در منطقه فراهم کرد.

پرواز مستقیم تهران – ورشو راه‌اندازی می‌شود

وی ادامه داد: امیدواریم از ابتدای ماه جولای پرواز مستقیم تهران – ورشو راه‌اندازی شود در این زمینه یک قرارداد قبلی دیگر نیز وجود داشت که متأسفانه اجرایی نشد؛ این قرارداد در زمان عضویت لهستان در اتحادیه اروپا لغو شد که امیدواریم در این سفر زمینه‌ها برای برقراری پرواز مستقیم تهران-ورشو تحقق یابد.

پیه خوچینسکی با یادآوری اینکه هیأت ۱۰۰ نفره‌ای از لهستان در این سفر همراه من هستند٬ گفت: بسیاری از افراد این هیأت ۱۰۰ نفره متخصصان بخش حمل و نقل هستند که البته تمایلات بیشتری برای سفر به ایران نزد فعالان اقتصادی لهستان وجود داشت که به دلیل محدودیت‌های موجود امکان‌پذیر نبود.

تشکیل اتاق بازرگانی ایران-لهستان در ورشو

وزیر اقتصاد لهستان با اعلام این خبر که به زودی در ورشو اتاق بازرگانی ایران-لهستان تشکیل می‌شود٬ گفت: ایران و لهستان زمینه‌های مشترک همکاری بسیاری دارند و در این مسیر دو کشور خوب می‌دانند که برای همکاری‌ها باید اعتماد متقابل وجود داشته باشند و موفقیت زمانی حاصل می‌شود که دو کشور از موفقیت یکدیگر خوشحال شوند.

وی با بیان اینکه هیأت ۱۰۰ نفره همراه علاوه بر همکاری‌های دوجانبه به دنبال سرمایه‌گذاری و واردات و صادرات نیز هستند افزود: حوزه راه و شهرسازی از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه در این حوزه ابتدا باید دولت‌ها به توافق برسند و پس از آن بخش خصوصی وارد حوزه اجرا شوند.

معاون نخست وزیر لهستان با اشاره به اینکه لهستان در صنعت ریلی بعد از آلمان در اروپا حرف اول را می‌زند٬ ادامه داد: همچنین شرکت‌های فعال در حوزه حمل و نقل جاده‌ای و کشتی‌رانی نیز در لهستان فعالیت‌های گسترده‌ای دارند برای مثال ۲ آکادمی دانشگاهی در زمینه کشتی‌رانی در کشور ما فعالیت می‌کنند که لهستان با استفاده از این ظرفیت نه تنها برای خود بلکه برای کشورهای منطقه نیز بندر کشتی‌رانی و ترمینال گازی ساخته‌است به طوریکه ظرفیت یکی از کشتی‌های حمل گاز ساخته شده ۵ میلیارد مترمکعب است.

وی با اشاره به آموزش‌های عالی لهستان در دوره‌های خلبانی اظهار امیداری کرد که شرکت‌های ایرانی و لهستانی بتوانند برای انتقال دانش با هم ارتباط بگیرند و از این همکاری‌ها هر دو کشور منتفع شوند.

پیه خوچینسکی گفت: ۲۰ سال پیش تبادل تجاری بین دو کشور در زمینه‌های مختلف شهرسازی٬ خلبانی و زیرساختی بسیار بالا بود که امروز این آمادگی تکرار همکاری‌ها وجود دارد.

وی تأکید کرد: لهستان این آمادگی را برای کمک دارد تا ایران در کنار کشورهای منطقه حمل و نقل ترکیبی را توسعه دهند چراکه موقعیت جغرافیایی ایران به ویژه در حوزه ریلی اهمیت زیادی دارد. هم اکنون زمان سیر قطار از لهستان به چین ۱۰ روز است که می‌توان با همکاری‌های چندجانبه این مدت زمان را به ۲ روز کاهش دهیم که برای تحقق این مسئله باید آمادگی‌های مرزی در همه کشورهای واقع در این مسیر وجود داشته باشد.

وزیر اقتصاد لهستان افزود: لهستان فقط به دنبال حل مسائل سیاسی نیست بلکه آمادگی توسعه همکاری‌های اقتصادی در همه زمینه‌ها را دارد و در دیدارهایی که با مسئولان کشور قزاقستان٬ ترکمنستان و همسایگان دیگر داشتیم همگان بر حضور ایران در این دیدارها تأکید داشتند.

لهستان می‌تواند ظرف ۶ ماه در مشارکت تولیدکنندگان ایرانی واگن تحویل دهد

وی در پاسخ به سئوال وزیر راه و شهرسازی ایران درباره زودترین زمان تحویل واگن مسافری دو طبقه به ایران از طریق لهستان گفت: این اقدام می‌تواند ظرف ۶ ماه اجرایی شود که البته توصیه ما ساخت این واگن‌ها در داخل ایران است. این واگن‌ها در زمینه صرفه جویی مصرف سوخت و کاهش ترافیک بسیار مناسبند. همچنین کارخانجات لهستانی کار بازسازی لوکوموتیوهای قدیمی را نیز به نحو مناسبی انجام می‌دهند و این کار موجب می‌شود٬ ظرفیت ریلی لهستان افزایش ۳۰ درصدی داشته باشد.

وزیر اقتصاد لهستان سرعت لکوموتیوهای ساخت لهستان را ۲۲۶ کیلومتر بر ساعت اعلام و اظهار کرد: این سرعت بالا موجب می‌شود که حمل و نقل ریلی با سایر روش‌های حمل و نقل به صورت پاک و ارزان رقابت کند.

وی درباره ایجاد خط اعتباری بین ایران و لهستان برای افزایش تبادلات مالی و تجاری گفت: در این خصوص تفاهم‌هایی با مسئولان اقتصادی ایران صورت گرفته علاوه بر این مکانیزمی برای قراردادهای غیر دولتی وجود دارد که بازرگانان با مراجعه به این سیستم امن می‌توانند تبادلات مالی خود را صورت دهند و این بهترین فرصت برای تبادلات تجاری و مالی است.

تشکر از ایران به دلیل تأمین امنیت منطقه

پیه خوچینسکی وجود امنیت در ایران و منطقه را یکی از امتیازات ویژه ایران در قیاس با کشورهای منطقه برشمرد و گفت: بنده به نمایندگی از سایر کشورها از ایران به دلیل برقراری امنیت تشکر می‌کنم چراکه این امنیت موجب رشد اقتصادی و صادرات و واردات برای همه کشورها خواهد شد.

وزیر اقتصاد لهستان درباره میزان واردات و صادرات به کشور خود در ۸ ماه گذشته گفت: طبق آخرین آمار ارزش صادرات ۱۶۳ میلیارد یورو و واردات ۱۶۵ میلیارد یورو برآورد شده و رقم صادرات و واردات لهستان افزایش ۷ درصدی داشته است ولی اوکراین و روسیه به دلیل بحران سیاسی و اقتصادی کاهش ۵۰ درصدی در این حوزه را تجربه کردند. /