شناسهٔ خبر: 123503 - سرویس بنادر و دریانوردی

با هدف انضباط بخشی ترددهای دریایی و برقراری سامانه‌های یکپارچه بندری؛

تفاهم‌نامه حق بهره‌برداری از اراضی محدوده بندر شهید ذاکری قشم امضا شد

تفاهم نامه قشم و سازمان بنادر تفاهم‌نامه حق بهره‌برداری از ۲ هکتار از زمین واگذار شده بندر شهید ذاکری قشم بین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی قشم و مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان به امضا رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، با حضور افشار فتح‌الهی (مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم) و حسین عباس‌نژاد (مدیرکل بنادر ودریانوردی هرمزگان)، تفاهم‌نامه همکاری واگذاری حق بهره‌برداری از ۲ هکتار زمین واگذار شده توسط سازمان بنادر و دریانوردی شامل احداث دایک و موج‌شکن واقع در سایت بندر شهید ذاکری قشم روز دوشنبه ۱۲ دی ماه در محل سازمان منطقه آزاد قشم با اداره کل بنادر هرمزگان منعقد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در حاشیه این مراسم ضمن قدردانی از مشارکت و همراهی سازمان منطقه آزاد قشم در پیشبرد اهداف حاکمیتی سازمان بنادر در جهت ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مسافری و گردشگری دریایی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران تفاهم نامه‌ای را با هفت کشور حاشیه خلیج فارس امضا کرده که در آن کشورهای عضو، متعهد به حفظ، حراست، پایش و مقابله با آلودگی‌های دریایی و پاسخ‌گویی به اضطرارهای دریایی شده‌اند.

حسین عباس‌نژاد  گفت: براساس این تفاهم‌نامه و طی برنامه‌ریزی انجام شده پایگاه ساحلی در این اراضی در جزیره قشم ساخته می‌شود و علاوه بر آن امضای تفاهم‌نامه امروز مقدمه‌ای برای اجرای طرح توسعه بندر شهید ذاکری و همچنین گسترش همکاری‌های میان دو سازمان خواهد بود.  

به گفته وی ، با امضای تفاهم‌نامه حق بهره‎برداری از ۲ هکتار زمین واگذار شده بندر شهید ذاکری قشم به اداره کل بنادر و دریانوردی این استان، ضمن بهره‌مندی از مدیریت واحد امور بندری و انضباط بخشی ترددهای دریایی شناورهای متردد، امکان انجام امور توسعه‌ای از جمله لایروبی‌ها و برقراری سامانه‌های یکپارچه بندری، مسافری و امکان توسعه زیرساخت‌های اداری، دریایی و بندری فراهم خواهد شد.  

عباس‌نژاد در این رابطه به مرکز همکاری‌های منطقه‌ای "مرکیو" Maritime Emergency  Resopnse and Salvage Co ordination Unit MERCU اشاره کرد که نمونه آن در جزیره قشم و در  بندر شهید ذاکری راه اندازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: این موضوع ضمن حفظ محیط زیست دریایی امکان اطلاع دقیق تر از وجود آلودگی نفتی در محدوده تنگه هرمز و حوزه حاکمیتی استان هرمزگان را فراهم می‌سازد.  

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطر نشان کرد: این مهم از طریق پایگاه‌های سامانه‌های ماهواره‌ای سازمان منطقه‌ای حمایت از محیط زیست دریایی مستقر در کویت و بحرین در قالب قرارداد منطقه‌ای راپمی و میمیک(ایران، کویت، بحرین، عراق، عمان، قطر ، عربستان و امارات) پایش خواهد شد.