به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (سیستان وبلوچستان)،محمد کرمی در نشست با مسئولان اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای این استان با اشاره به اهمیت و جایگاه این پایانه ها در تسریع و تسهیل ترانزیت کالا و جابجایی مسافر، اظهار داشت: روان سازی مسیرهای ترانزیتی استان به منظور توسعه تبادلات اقتصادی و اجتماعی با کشورهای همسایه از اولویت های استان است.
وی با بیان اینکه بهسازی راههای روستایی پیشنیاز توسعه و کاهش مشکلات روستاییان است، گفت: با توجه به اینکه بیش از ۵۱ درصد جمعیت این استان در مناطق روستایی ساکن هستند ضروری است پروژه های راه روستایی در حال احداث استان با نظارت بیشتر و با کیفیت بالا ساخته و تکمیل شود تا شهروندان گرامی از مزایای آنها بهره مند شوند.
استاندار سیستان و بلوچستان همچنین بر افزایش تعداد مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی در این استان تاکید کرد و گفت:
مجتمع های خدماتی رفاهی بین راهی نقش موثری در رفاه و ایمنی رانندگان و کاربران جاده ای دارد که در استان سیستان و بلوچستان ضروری است به دلیل طول زیاد راه های ترانزیتی ، شریانی و مواصلاتی مجتمع های خدماتی رفاهی بیشتری برای ارائه خدمات مطلوب به بهره برداری برسد.
کرمی افزود: بستر لازم برای توسعه و افزایش مجتمع های خدماتی و رفاهی بین راهی به شرط ورود سرمایه گذاران توانمند در استان فراهم است از این ظرفیت برای افزایش ایمنی سفر و کاهش تصادفات باید بهره گرفت.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: این اداره کل در سه بخش مهم راهداری، احداث راههای روستایی و فرعی و حمل ونقل کالا و مسافر در سطح استانی و بین المللی در حال ارائه خدمات به مردم شریف استان است.
ایوب کرد تصریح کرد: سیستان و بلوچستان با وجود موقعیت خاص جغرافیایی در جنوب شرق کشور قرار داشته، استانی که شرایط ویژهای از نظر نقش آفرینی در مبادلات منطقهای و فرامنطقهای کالا و تعامل و ارتباط با حوزههای پیرامونی بویژه کشورهای واقع در شمال و شرق خود را دارا است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان وبلوچستان افزود: راحتترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه و نیز کشور افغانستان به آبهای آزاد جهانی از طریق سیستان و بلوچستان و بندر چابهار است که این امر مزیت تجاری بسیار مطلوبی را برای این استان فراهم کرده است که در این راستا تاکنون چهار پایانه مرزی در استان فعال شده است.
کرد با اشاره به اهمیت بندر چابهار در تامین کالاهای اساسی کشور گفت: این بندر استراتژیک کشور با توجه به موقعیت و جایگاه ویژه و اتصال به آبهای آزاد و اقیانوس هند یکی از بهترین بنادر مهم ایران برای ورود انواع کالاهای اساسی محسوب میشود بطوری که سالانه بخش قابل توجهی از کالاهای اساسی کشور از این بندر تامین می شود.
وی با اشاره به اهمیت توسعه راههای روستایی در سیستان و بلوچستان گفت: این استان دارای ۱۶ هزار کیلومتر راه روستایی است که با توجه به پراکندگی بخش قابل توجهی از آنها خاکی می باشد که در تلاش هستیم در راستای تحول اقتصادی و نیز جذب سرمایه گذاری، تقویت و مناسب سازی راه اختصاص اعتبارات را در سالجاری در این استان بهبود بخشیم بطوری که در حال حاضر ۳۹۶ کیلومتر راه روستایی در استان در دست پیمان است که پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۱۰ کیلومتر آن آماده بهره برداری شود.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان سیستان وبلوچستان تاکید کرد: برای رسیدن سیستان و بلوچستان به میانگین کشوری در زمینه راههای روستایی نیازمند ساخت ۲۴۰۶ کیلومتر راه هستیم که این مقدار راه نیازمند تخصص ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار است.
وی گفت: همچنین با توجه به شرایط آب و هوایی استان متاثر از بارندگی های فصلی نیازمند ساخت ۲۳دستگاه پل در راههای ارتباطی هستیم که در حال حاضر عملیات ساخت برخی از آنها آغاز شده است.