شناسهٔ خبر: 123911 - سرویس استان‌ها

استاندار قم تاکید کرد؛

قیمت ساخت در طرح نهضت ملی مسکن قم به حداقل برسد

نهضت ملی مسکن قم استاندار قم بر کاهش هزینه ساخت و قیمت تمام شده مسکن در طرح نهضت ملی قم و شناسایی زمین برای ویلایی سازی در استان تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی (قم)،سید محمد تقی شاهچراغی اظهار داشت: موضوع مسکن ماه‌های اخیر در قم دچار فراز و نشیب شد که این امر به دلیل تغییر نگاه در کلان کشور بوده که بازبینی‌هایی صورت گرفت.

استاندار قم افزود: ۱۳۰هزار نفر در طرح نهضت ملی مسکن در قم ثبت نام کردند که ۶۴ هزار نفر آنان واجد شرایط شدند که از این تعداد ۳۰ هزار نفر ۴۰ میلیون تومان آورده اولیه را واریز کردند.

استاندار قم افزود: سه جلسه با دو وزیر راه و شهرسازی سابق و فعلی در خصوص مسکن قم داشتیم که بحث‌های مفصلی صورت گرفت و نظرات متعدد رد و بدل شد.

شاهچراغی ادامه داد: هیچ کسی با ویلایی سازی مخالف نیست اما باید بر اساس اقتضائات استان تصمیم لازم گرفته می‌شد که طی جلسه‌ای با حضور دستگاه‌های مختلف نظرات آنان دریافت شد تا روش ساخت در طرح نهضت ملی مسکن نهایی شود که جمع بندی بر آن شد تا در قم ساخت و سازها به صورت ترکیبی ویلایی و آپارتمانی عمل شود.

استاندار قم گفت: در ۵۶۰ هکتاری ۳۰ هزار نفر اسکان خواهند یافت و قرار شد تا در این منطقه ساختمان‌ها به صورت آپارتمانی ساخته و در عین حال مشکلات سابق حل شود و نیازهای زندگی اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: در این منطقه محاسبات انجام شده و نقشه‌ها آماده و آورده افراد نیز گرفته شد که به همین دلایل تصمیم بر این شد تا در این منطقه به صورت آپارتمان سازی انجام شود.

شاهچراغی افزود: برای ۳۰ هزار متقاضی باقیمانده باید بررسی‌های لازم صورت گیرد تا زمین لازم در راستای ویلایی سازی شناسایی شود.

استاندار قم ادامه داد: راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و شهرداری باید کمک کنند تا ویلایی سازی در قم شکل گیرد و در این بخش از هر طرح و ایده‌ای که می‌تواند کمک کند استقبال می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده مسکن در طرح نهضت ملی باید به حداقل برسد افزود: شرکت‌های تعاونی باید ورود داده شوند که این امر موجب کاهش قیمت تمام شده می‌شود و تلاش در این عرصه باید به سمت کاهش قیمت ساخت برود.

شاهچراغی بیان داشت: استان وظیفه دارد برای ۶۳ هزار نفر خانه بسازد و در این راستا هر دستگاهی که می‌تواند زمین در اختیار بگذارد تا ساخت و ساز ادامه یابد نباید دریغ داشته باشد و راه و شهرسازی باید در این عرصه پیشگام باشد تا زمین لازم برای ساخت ویلایی مابقی تقاضاها شناسایی و فراهم شود.

وی گفت: واحدهایی که ساخته می‌شود باید به صورت قطعی انشعاب‌های آب، برق و گاز آنان وصل شود و این امر پذیرفتنی نیست که شاهد بلاتکلیفی باشند چرا که وزارت نیرو در این زمینه وظیفه بر عهده گرفته است.