شناسهٔ خبر: 124033 - سرویس هواشناسی

هشدار سازمان هواشناسی به کشاورزان/کاهش ۸ تا ۱۰ درجه دما و خسارت به محصولات کشاورزی

سرمازدگی سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی از کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دما از روز چهارشنبه و خسارت به محصولات کشاورزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سامانه نفوذ هوای سرد و کاهش محسوس دما از اوایل وقت چهارشنبه تا اواخر وقت روز جمعه هفته جاری سبب کاهش ۸ تا ۱۰ درجه‌ای دما و ماندگاری هوای سرد در ایلام، خوزستان، بوشهر، جنوب فارس، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان خواهد شد.

این کاهش دما می‌تواند منجر به خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی شود.

کشاورزان می‌توانند برای مقابله با آسیب‌های این سامانه به تسریع در برداشت گل نرگس و ذرت دانه‌ای در استان ایلام، تسریع در برداشت پرتقال و محافظت از مزارع سیب زمینی استان کرمان و تسریع در برداشت پرتقال استان سیستان و بلوچستان و گوجه فرنگی استان بوشهر اقدام کنند.

محافظت از صیفی‌جات شمال استان خوزستان در برابر کاهش دما و تامین سوخت و سرویس و راه اندازی وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها مرغداری ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما، از دیگر اقدامات لازم در این رایط است.

کشاورزان و باغداران باید نسبت به محافظت از تاسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی، تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت و خودداری از انجام هرس درختان اقدام کنند.

سازمان هواشناسی به عدم کود دهی استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی و عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد،‌توصیه کرده است.