شناسهٔ خبر: 124117 - سرویس هواشناسی

بارش برف همراه با کولاک در برخی استان‌ها

بارش برف و کولاک شديد در محورهای زنجان سازمان هواشناسی کشور با صدور هشدار سطح نارنجی برای دو سامانه از بارش برف گاهی همراه با کولاک برف یا رخداد مه و کاهش نسبی دما خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سامانه جوی امروز موجب بارش برف گاهی همراه با کولاک برف یا رخداد مه و کاهش نسبی دما در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، یزد، جنوب و غرب اصفهان، شمال فارس و شمال و ارتفاعات کرمان می‌شود.

اثر مخاطره این سامانه اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیتهای عمرانی، اختلال در ناوگان حمل و نقل هوایی و زمینی، یخبندان و مه در جاده‌ها، خسارت به صنعت کشاورزی اعلام شده است.

پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، انجام اقدامات پیش‌گیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌ها، راهداری ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول، خودداری دام‌داران و عشایر در عبور از ارتفاعات، عایق بندی و محافظت از کندوها و تغذیه کمکی کلونی‌ها از توصیه‌های این سازمان است.

سامانه جوی همراه با بارش‌های شدید باران نیز طی این مدت گاهی توام با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و کاهش نسبی دما در بوشهر، جنوب فارس، کرمان، هرمزگان و نیمه شمالی سیستان و بلوچستان خواهد شد.

این سامانه مخاطراتی مثل  آبگرفتگی معابر عمومی، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، جاری شدن روان‌آب،سیلابی شدن مسیل ها، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، احتمال صاعقه، تاخیر و احتمال لغو پروازها و خسارت به صنعت کشاورزی را به همراه دارد.

سازمان هواشناسی به عدم توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیر ضروری، اجتناب از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایرکوچ‌رو، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول، پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه های ورودی و خروجی آب استخرهای کشاورزی و جلوگیری از ورود آب گل آلود به آن‌ها توصیه کرده است.