شناسهٔ خبر: 12443 - سرویس ریلی

جعفرزاده ایمن‌آبادی مطرح کرد:

همکاری کمیسیون بودجه برای تحقق اهداف افق ۱۴۰۴ شرکت راه‌آهن در صنعت حمل‌ونقل ریلی / اتخاذ تدابیر مناسب برای جذب سرمایه‌گذاران

غلامعلی جعفرزاده‌ ایمن‌آبادی

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس معتقد است توجه به حمل و نقل ریلی می تواند ۲ هزار و ۷۶۰ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی کرده و با استفاده بیشتر مردم از این نوع حمل و نقل، می توان شاهد کاهش آلایندگی و کاهش میزان تصادفات بود.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به جلسه اعضای کمیسیون برنامه و بودجه که در محل ساختمان مرکزی شرکت راه آهن برگزار شد، به خانه ملت گفت: اعضای کمیسیون برنامه و بودجه جهت بررسی توسعه حمل و نقل ریلی جلسه مشترکی با مسئولان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران داشتند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به گزارشی که از سوی مسئولان راه آهن ارائه شد، گفت: طی این گزارش میزان حمل و نقل ریلی و جاده ای مقایسه شد که بر اساس آن در سال۹۳، حدود ۴.۶ میلیارد تن در کیلومتر بار از سوی راه آهن منتقل می شود که در افق سال ۱۴۰۴ این مقدار باید به ۹۳.۵ میلیارد تن در کیلومتر برسد؛ همچنین این عدد در بخش جاده ای معادل ۱۹۹.۹ در سال ۹۳ است که در افق ۱۴۰۴ باید به ۲۱۸.۳ برسد.

وی افزود: همچنین در بخش حمل و نقل مسافر، در بخش ریلی ۲۶.۳ میلیون نفر در سال ۹۳ بود که این تعداد در سال ۱۴۰۴ باید به ۶۴.۶ برسد و نیز حمل و نقل مسافر از طرق مختلف ۲۲۶.۷ میلیون نفر بوده که باید به ۲۰۷.۵ میلیون نفر برسد.

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه با بیان اینکه در بخش جابجایی بار ۱۱ درصد در سال ۹۳ از طریق بخش ریلی و ۸۹ درصد از طریق جاده ها صورت گرفته است، عنوان کرد: در سال ۱۴۰۴ سهم حمل و نقل ریلی باید به ۳۰ درصد برسد و سهم حمل و نقل جاده ای نیز به ۷۰ درصد برسد؛ همچنین جابجایی مسافر ۱۰ درصد در سال ۹۳ از طریق ریل ها و ۹۰ درصد از سایر طرق است که این میزان باید به ۲۴ درصد در سال ۱۴۰۴ و سفر از سایر طرق به ۷۶ درصد برسد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم همچنین ادامه داد: برای تحقق اهداف ۱۴۰۴ باید به شیوه ای عمل شود که بخش خصوصی ۵۱ درصد سهم بگیرد و شرکت راه آهن ۴۹ درصد که برای این اتفاق نیاز به ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار داریم که برای مثال باید تعداد لوکوموتیو باری به ۶۱۸ و واگن باری به ۲۸ هزار و ۵۰۰ برسد.

وی افزود: پروژه های زیربنایی نیز وجود دارد که برای افزایش خطوط به ۵۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از جمله این پروژه ها دو خطه کردن، برقی کردن، سریع السیر کردن و بهسازی خطوط است.

جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه با بیان اینکه مجموعه سرمایه گذاری مورد نیاز در سه بخش تقسیم شده است، یادآور شد: افزایش ظرفیت خطوط، ۵۰ درصد سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده و ۵۵ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد؛ همچنین افزایش ناوگان جدید ۳۵ درصد سرمایه گذاری را دارد که ۳۹ هزار میلیارد تومان اعتبار می خواهد و از طرفی، خطوط جدید اولویت دار هم ۱۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری لازم دارد که برای رسیدن به اینها شرکت راه آهن ۷ محور را تبیین کرده است.

وی در توضیح ۷ محور تبیین شده از سوی شرکت راه آهن برای توسعه، گفت: اقتصادی کردن فعالیت های ریلی برای بخش خصوصی، بهره برداری کامل از فعالیت های راه آهن، تغییر چهره راه آهن، ایمن سازی، توزیع خطوط جدید، ایجاد منابع پایدار جهت توسعه ریلی و رفع موانع مالی از جمله برنامه هایی است که شرکت راه آهن برای توسعه خود در دستور کار دارد.

جعفرزاده همچنین تصریح کرد: شرکت راه آهن برای حضور بخش خصوصی باید تعرفه ها را کاهش دهد تا در نهایت بتواند با توسعه صورت گرفته، ۲ هزار و ۷۶۰ میلیون لیتر در مصرف سوخت صرفه جویی کند و با استفاده بیشتر مردم از حمل و نقل ریلی باعث کاهش آلایندگی و کاهش میزان تصادفات شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده بیشتر از حمل و نقل ریلی به جای حمل و نقل جاده ای، خاطرنشان کرد: توجه به زیرساخت های ریلی می تواند حجم حمل و نقل در کلان شهرها را کاهش دهد از این رو در جریان تدوین قانون بودجه ۹۵ این مورد از اولویت های کمیسیون برنامه و بودجه خواهد بود.