شناسهٔ خبر: 1247 - سرویس مسکن و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

سکونت یک سوم جمعیت مشهد در بافت فرسوده / بررسي بافت‌هاي فرسوده و سكونتگاه‌هاي غيررسمي براي اولين بار در هيئت دولت

نشست ایزدی با خبرنگاران معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جلسه بررسی حل مشکلات بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیر رسمی مشهد که با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: در این نشست بر استفاده از ظرفیت‌های قانونی موجود مانند تشکیل صندوق‌های اعطای وام بازسازی بافت فرسوده تاکید شد.

به گزارش خبرنگار اعزامی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به خراسان رضوی، نشست بررسی راهکارهای حل مشکلات بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی شهر مشهد صبح یکشنبه 16 شهریور ماه با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، پیروز حناچی معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران و محمدرضا اخوان عبداللهیان مدیرکل راه و شهرسازی استان خراسان رضوی در محل این اداره کل برگزار شد.

محمد سعید ایزدی با اشاره به بررسی راه حل احیای بافت فرسوده مشهد در این نشست گفت: برای نخستین بار در سفرهای استانی دولت قرار شد بحث بررسی بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی شهرهای ایران با تمرکز بر شهر مشهد در جلسات هیئت دولت بررسی شود.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با یادآوری پیچیده بودن مشکل بافت فرسوده، تاریخی و سکونتگاه‌های غیر رسمی‌ مشهد افزود: یک سوم جمعیت شهر مشهد در بافت فرسوده زندگی می‌کنند و 366 هزار متر مربع از بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی به عنوان پایتخت معنوی ایران دارای مشکلات زیاد عمرانی و اجتماعی است.

وی با بیان اینکه در نشست امروز بررسی بافت فرسوده مشهد قرار شد در دو حوزه پیشگیری از ایجاد بافت فرسوده جدید و درمان بافت‌های فرسوده فعلی ورود عملیاتی داشته باشیم، ادامه داد: وزیر راه و شهرسازی در این نشست تاکید کرد که در خصوص بافت فرسوده مشهد نخست باید به سراغ ظرفیت‌های قانونی موجود رفت که در سال‌های گذشته مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

ایزدی تاکید کرد: در این نشست قرار شد ستاد ملی توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی مصوب سال 1384 هیئت وزیران احیا شود که این ستاد تا به حال جلسه ملی نداشته و تنها در چند استان تعدادی جلسات استانی تشکیل شده است.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با بیان اینکه ستاد ملی توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی موازی کاری با شورای عالی شهرسازی نیست تاکید کرد: این ستاد ظرفیتی ایجاد می‌کند تا همه فعالیت‌های مربوط به توانمندسازی سکونتگاه‌های غیر رسمی و احیای بافت‌های فرسوده از مرحله تهیه طرح تا هماهنگ‌سازی با دستگاه‌های مجری و اجرایی کردن و عملیاتی شدن پیگیری شود. ضمن اینکه شورای عالی شهرسازی تنها طرح‌های احیای بافت‌های فرسوده را بررسی و تصویب می‌کند و دخالتی در اجرا ندارد./