شناسهٔ خبر: 12506 - سرویس وزارتی

وزیر راه و شهرسازی در مراسم روز جهانی دریانوردی:

تشکیل صندوق بین‌المللی برای احیای راه‌ابریشم/ بندر چابهار باید به مرکزی برای تجارت حمل‌ونقل جهان شود

سخرانی وزیر راه در مراسم روز دریانوردی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بندر چابهار باید به یک بندر بزرگ که قابلیت پهلوگیری کشتی‌های بزرگ را دارد تبدیل شود گفت: بندر چابهار باید به مرکزی برای تجارت حمل‌ونقل جهان شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی امروز چهارشنبه ۸ مهرماه در مراسم روز جهانی دریانوردی که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد ضمن گرامیداشت روز دریانوردی٬ ایام عید سعید قربان و عید سعید غدیر گفت: امروز در سوگ حاجیان سرزمین وحی نشسته‌ایم و یاد و خاطره و شهدا را گرامی می‌داریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نیازمند تجدید نظر کلی در منطقه از حیث امنیت٬ تجارت و توسعه هستیم٬ افزود: متأسفانه در حال حاضر در منطقه پرآشوبی قرار داریم به طوریکه در منطقه عراق٬ افغانستان٬ سوریه و یمن درگیر مسائل امنیتی هستند و وضعیت نامناسبی دارند بنابراین در منطقه بسیار پرمعضلی قرار داریم. تمام قدرت‌های بزرگ جهانی با پذیرش توافق برجام قدرت ایران را به سمیت شناختند و پذیرفتند که بدون ایران امکان تأمین امنیت منطقه وجود ندارد.

وی افزود: شخصا بر این باور هستم که فصل تازه‌ای از نظام امنیت منطقه‌ای آغاز شده که در امنیت جهانی نیز تأثیرگذار است.

آخوندی تجارت دریایی را یک تجارت جهانی خواند و ادامه داد: بدون امنیت این تجارت قابل انجام نیست بنابراین امنیت موضوع بسیار مهمی در حوزه دریایی است. تصورم این است که توافق برجام تنها توافق بر سر حل اختلافات ایران و ۱+۵ بر سر موضوع هسته‌ای نیست بلکه توافقی برای ایجاد نظم در منطقه و جهان به شمار می‌رود ضمن اینکه ایران به عنوان یک قدرت بزرگ که ۳۵ سال با مشکلات دست و پنجه نرم کرد به رسمیت شناخته شد. امروز دنیا می‌خواهد با این قدرت گفتگوی شرافتمندانه و عزتمندانه داشته باشد تا به یک امنیت جهانی برسیم.

آخوندی با بیان اینکه از موقعیت ایجاد شده در سیاست خارجی باید برای ایجاد امنیت در منطقه و همچنین در سطح جهانی استفاده کرد٬ گفت: باید قبل از هر چیز مشخص شود اگر رقابت اقتصادی در دنیا ایجاد شود جایگاه ایران در این رقابت کجاست بنابراین هر کشوری که ادعا می‌کند یک قدرت فرامنطقه‌ای است باید در برابر آن مسئول باشد و ما نیز در جهت توسعه امنیت در منطقه و جهان باید گام برداریم؛ این همان سیاستی است که از سوی رهبری و مسئولان ملی عنوان شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید سهم عمومی از جایگاه ایران در حوزه اقتصاد٬ سیاست و امنیت دریایی داشته باشیم٬ گفت: باید منافع ملی شناسایی شود و به دیگران نیز کمک کنیم تا از این منفعت بهره‌مند شوند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مذاکرات ایران و ۶ کشور جهان یک پارادایم بود٬ ادامه داد: اگر به دنبال سیاست‌های برد-برد و مشترک هستیم باید منافع ملی و منطقه‌ای و امنیت مسلمانان را تأمین کنیم.

آخوندی با اشاره به تمایل دو کشور پرجمعیت چین و هند برای احیای کریدورهای بین‌المللی گفت: اخیرا کشور چین بازسازی و احیای پروژه راه ابریشم را دنبال می‌کند تا از طریق آن به آبهای خلیج فارس و دریای عمان دسترسی پیدا کند.

وی ادامه داد: احیای راه ابریشم یک استراتژی بزرگ است در همین راستا اخیرا صندوقی تشکیل شد که ایران نیز در این صندوق سرمایه‌گذاری کرده‌است بنابراین با توجه به اینکه دریا یک بازار جهانی است باید فرصت‌ها و تهدیدهایش شناسایی شود تا منافع ایران را بیشینه کنیم.

آخوندی با بیان اینکه راه‌های موازی و رقیب می‌تواند قدرت استراتژیک و رقابت‌پذیر ما را خدشه‌دار کند بنابراین باید این راه‌ها شناسایی شوند گفت:  رئیس‌جمهور قرقیزستان که اخیرا به ایران آمده بود چندین مرتبه درباره احداث خط ‌آهن ایران -افغانستان-قرقیزستان- چین صحبت کرد. علاوه بر این کشور هند نیز چندین سال‌ است که پیگیری می‌کند تا از طریق بندر چابهار با آسیای میانه ارتباط داشته باشد. در همین راستا وزیر حمل و نقل و دریانوردی هند برای حضور در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل و مسکن و شهرسازی ایران که روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود دعوت شده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر کشور چین٬ هند نیز بر احیای راه ابریشم متمرکز است ادامه داد: این کشور با وجود مشکلات مالی به دنبال سرمایه‌گذاری در این کریدور استراتژیک است بنابراین هند و چین به عنوان دو قدرت اقتصادی جهان در دو دهه گذشته دارای رشد بسیار سریع بودند و به دنبال بازآرایی راه ابریشم هستند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تیزهوشی و عمق نگاه استراتژیک به منطقه در این مقطع زمانی از هر موضوعی مهمتر است گفت: توجه به سواحل مکران که رهبر معظم انقلاب بارها به آن تأکید کردند یک بحث محلی و منطقه‌ای نیست بلکه باید به آن به عنوان یک پروژه بزرگ در جهان نگاه کرد. اگر بخواهیم موقعیت رقابتی خود را افزون بر وسعت جغرافیایی کشورمان افزایش دهیم باید به موضوع توسعه بنادر توجه داشته باشیم و باید تجهیزات و تأسیسات دریایی را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه بندر چابهار باید به یک بندر بزرگ که قابلیت پهلوگیری کشتی‌های بزرگ را دارد تبدیل شود گفت: این بندر باید مرکزی برای تجارت حمل‌ونقل جهان شود. چابهار فقط نیازمند بندر نیست بلکه باید به عنوان یک منطقه شهری با ظرفیت‌های مناسب و رفاهی به آن نگاه کرد ضمن آنکه سواحل مکران نیز علاوه بر بندر باید با ایجاد ظرفیت‌های مناسب شهری به کانون جمعیت پذیر تبدیل شود.

آخوندی با بیان اینکه میزان تراکم جمعیت در سواحل جنوبی کشور کمتر از ۵.۵ نفر در کیلومتر مربع است افزود: در این شرایط با یک فرصت استراتژیک و یک تهدید استراتژیک مواجه هستیم بنابراین باید برای توسعه مکران یک بیشینه فرصت و یک کمینه تهدید داشته باشیم.

وی با تأکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر توسعه بنادر باید به دنبال اتصال بنادر به انواع شقوق حمل و نقل و توسعه حمل و نقل ترکیبی باشد یادآور شد: باید فضایی فراهم شود تا کشورهای شمال بتوانند در دریاها و بنادر ایران تأسیسات و منافع درازمدت داشته باشند که در مذاکراتی که با علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در ایران داریم در چارچوب قانون حتما از فراهم کردن تأسیسات دریایی در بنادر کشور توسط تمام کشورها حمایت می‌کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اگر کشورهای جنوبی خلیج فارس با ما رقابت کردند به دلیل شرایط غیرعادی بود که قدرت‌های جهان برای ما ایجاد کردند گفت: امیدواریم همه ما در بخش خصوصی٬ دولتی٬ امنیتی و نظامی این درایت را داشته باشیم تا از فرصت‌های جدید حداکثر بهره‌برداری را کنیم تا آرایش جدید امنیت٬ رفاه و توسعه پایدار را برای ملت خود و منطقه ایجاد کنیم./