شناسهٔ خبر: 125379 - سرویس هواشناسی

بازگشت وضعیت نارنجی به شرایط جوی کشور/بارش برف و باران در بیشتر استان‌های کشور

ببینید گزارش تصویری از عملیات برفروبی شهرستان تویسرکان سازمان هواشناسی کشور با صدور اطلاعیه سطح نارنجی نسبت به اثرات منفی فعالیت سامانه بارشی با بارش «برف و باران» و «باد و کولاک» در کشور هشدار داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بر اساس هشدار سازمان هواشناسی ابتدا مخاطرات جوی شامل بارش باران، گاهی همراه با رعدوبرق و وزش باد شدید موقت و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف در استان های ایلام و شمال خوزستان روی می دهد.

برای این مناطق در روزهای دوشنبه و سه شنبه «جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، آبگرفتگی معابر، اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیت‌های عمرانی، صاعقه، اختلال در ناوگان حمل و نقل، خسارت به صنعت کشاورزی» انتظار می رود.

همچنین فعالیت این سامانه در روز دوشنبه برای استان های «چهارمحال و بختیاری، لرستان، کرمانشاه، کردستان» و سه‌شنبه برای استان‌های «کردستان، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، همدان، مرکزی، زنجان، اردبیل، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، لرستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد، مناطق غربی اصفهان و شمال و غرب سمنان» از نوع باران و برف، رخداد مه، کولاک برف و کاهش دید پیش بینی می شود.

این استان ها با اثرات مخاطره آمیزی همچون «اختلال در سفرهای بین شهری و داخل شهر، اختلال در فعالیتهای عمرانی، اختلال در ناوگان حمل و نقل، رخداد بهمن، خسارت به صنعت کشاورزی و اختلال در انتقالِ منابع انرژی بویژه برق و گاز» مواجه می شوند.

توصیه می شود در زمان فعالیت سامانه بارشی از  توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، سفرهای غیر ضروری و فعالیت‌های کوه‌نوردی پرهیز شود. همچنین نسبت به پاکسازی آبروها و کانال‌های عبور آب درون شهری، پاکسازی دهانه پل‌ها، پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه های ورودی و خروجی آب استخرهای پرورش آبزیان، کنترل و جلوگیری از ورود رواناب به زمین های کشاورزی ، دامداری ها و استخرهای پرورشی اقدام شود.

«احتیاط در چرای دام در ارتفاعات و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، خودداری از هرگونه عملیات کشاورزی در باغات و مزارع در زمان بارندگی، انجام اقدامات پیشگیرانه از خسارات احتمالی توسط شهرداری‌ها، راهداری‌ها، آب و فاضلاب شهری، دستگاه‌های امدادی و سایر دستگاه‌های اجرائی مسئول» نیز توصیه می شود.