شناسهٔ خبر: 12557 - سرویس هوایی

آخوندی مطرح کرد:

توصیه‌هایی برای ارتقا خدمات‌دهی به مسافران در ترمینال سلام / معرفی ترمینال ایران‌شهر در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری / نوسازی ناوگان هوایی با ۵۰۰ فروند هواپیما

سخنرانی وزیر راه و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره)٬ توصیه‌هایی به مسئولان برای ارتقاء خدمات‌دهی به مسافران در این ترمینال کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی٬ عباس آخوندی امروز پنجشنبه ۹ مهر در جریان بازدید از ترمینال سلام در فرودگاه بین‌المللی امام (ره) ضمن تسلیت به مناسبت جانباختن تعدادی از مسلمانان و به ویژه هموطنانمان در حادثه منا گفت: درصدد هستم که تمام امکانات را برای رفاه، سلامتی و ایمنی مسافران در ترمینال زیارتی سلام فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه امیدوارم همه ما بتوانیم در سایه امن و امان الهی از این ترمینال مهم زیارتی استفاده کنیم و فضایی همراه با سلامت و مهربانی برای مسافران فراهم کنیم ادامه داد: در آغاز عملیات اجرایی این ترمینال اعلام کردم امیدوارم عملیات اجرایی این ترمینال برای تابستان آینده به بهره‌برداری برسد که شخصا این موضوع را مرتب پیگیری می‌کنم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت بیش از ۲۸ درصدی ترمینال سلام طی ۷ ماه اخیر گفت: در حال حاضر این ترمینال حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدوارم در زمان مقرر تا پایان تیرماه سال آینده عملیات اجرایی آن پایان یابد و به بهره‌برداری برسد.

آخوندی با تاکید بر ایجاد فضایی سبز در حاشیه ترمینال سلام برای رفاه حال مسافران گفت: شخصا حساسیت بسیار زیادی در ایجاد فضای سبز پروژه‌های عمرانی دارم که از آقای مهندس نویدی مدیر عامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی می‌خواهم طراحی فضای سبز ترمینال سلام در دستور کار قرار گیرد. چراکه قاعدتا فضای بیرونی این ترمینال نیازمند چندین هزار اصله درخت است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ترمینال سلام خوشبختانه دارای طراحی معماری داخلی است گفت: از هم اکنون باید برای معماری داخلی و آثار هنری فضای داخلی ترمینال برنامه‌ریزی شود تا مفهوم (سلام) که عنوان این ترمینال است در بدو ورود مسافر به ترمینال منتقل شود. لذا با توجه به زمان‌بر بودن طراحی معماری از هم اکنون این موضوع نیز در دستورکار قرار گیرد تا فضای ترمینال سلام هویت و تشخص عنوان سلام الهی را از روز آغاز بهره‌برداری به همراه داشته باشد.

وی با تاکید بر انتقال حفظ آرامش به مسافران در زمان ورود به ترمینال در فرودگاه‌های کشور گفت: عموما مسافران در ترمینال‌های مسافری با یک سراسیمگی و اضطراب خاصی مواجه هستند بنابراین فضای ترمینال باید آنقدر آرام باشد تا فضای ضداسترس و کم شدن فشار عصبی را برای مسافر ایجاد کند.

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به لزوم تجهیز این ترمینال به آخرین فناوری‌های هوانوردی گفت: یکی از اقدامات مناسب در طی اجرای احداث ترمینال سلام طراحی اپرون (محل پارک هواپیماها) برای هواپیمای پهن پیکر است، علاوه بر این پل تلسکوپی برای انتقال حجاج از سالن ترانزیت به داخل هواپیما برای این ترمینال زیارتی جانمایی شده است.

وی با اشاره به اینکه ترمینال سلام برای بهره‌برداری به بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد گفت: تمام تلاش خود را برای تامین منابع لازم انجام خواهیم داد ضمن اینکه روز گذشته اعتباری از محل شرکت فرودگاه‌های کشور برای این پروژه اختصاص یافت.

آخوندی با تاکید بر اتصال فرودگاه بین‌المللی امام خمینی به تهران از طریق خطوط ریلی گفت: همزمان با افتتاح ترمینال سلام اتصال ریلی این فرودگاه به تهران برنامه ریزی شده است که از آقای مه‌آبادی مدیر عامل شرکت فرودگاه‌های کشور، آقای عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری٬ آقای نویدی مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام و آقای فخریه کاشان مشاور خود می‌خواهم تا هماهنگی لازم را برای این کار با هئیت مدیره شرکت راه آهن انجام دهند. با وجود گذشت حدود ۱۲ سال از بهره برداری فرودگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) اما هنوز اتصال ریلی این فرودگاه به تهران برقرار نشده است.

آخوندی همچنین با اشاره به نظارت دقیق بر تاسیسات برقی و مکانیکی ترمینال سلام ادامه داد: با توجه به اینکه این تاسیسات پرمصرف هستند حتما باید در تامین و نصب این تجهیزات نظارت دقیق صورت گیرد. همچنین در خصوص کفپوش‌هایی که برای این ترمینال در نظر گرفته می‌شود باید مطالعات دقیق صورت بگیرد تا از کفپوش‌های با استاندارد بین‌المللی در این ترمینال استفاده شود چراکه بهره‌برداران اصلی ترمینال مسافران هستند و آنها می‌خواهند از این فضا استفاده کنند بنابراین آرامش مسافر از هر موضوعی مهمتر است.

وزیر راه و شهرسازی خواستار تسهیل پذیرش مسافر تا زمان سوار شدن هواپیما در ترمینال سلام شد و گفت: از هم اکنون این موضوع باید در دستور کار قرار گیرد تا مسافر کمترین توقف را داشته باشد.

آخوندی با بیان اینکه به هیچ وجه قابل قبول نیست که مسافر در ۴ گیت جداگانه کنترل شود افزود: کنترل چمدان از وظایف نیروی انتظامی است که باید به صورت نامحسوس کنترل شود و برای کنترل بار مسافران به هیچ وجه نیاز به توقف آنها نیست، ضمن اینکه بازرسی بدنی و کنترل گذرنامه نیز باید همزمان و در یک مرحله صورت بگیرد. این موضوع از جهت کاهش زمان، ارتقای آرامش و بهره‌وری از فضا بسیار مهم است.

وی با تاکید بر اینکه تمرکز شهر فرودگاهی امام خمینی نباید تنها به ساخت ترمینال سلام ختم شود گفت: شهر فرودگاهی بین المللی امام خمینی باید مرکز تبادلات هوایی در منطقه شود بنابراین باید نقش لجستیکی خود را در آسمان و زمین در خاورمیانه ایفا کند.

آخوندی خواستار تسریع در تکمیل پروژه‌های شهر فرودگاهی امام خمینی شد و گفت: با توجه به اینکه در مجموعه شهر فرودگاهی امام خمینی منطقه آزاد و منطقه ویژه تعریف شده است بنابراین باید هرچه سریع‌تر در جهت تکمیل پروژه های این مجموعه گام برداشت.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید براینکه شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی و هیئت مدیره این شرکت باید هویت کامل داشته باشد گفت: با برون‌سپاری مدیریت فرودگاهی، شرکت فرودگاه‌های کشور تنها به موضوع مدیریت هوانوردی متمرکز می‌شود و فقط به عنوان ناظر بر فرودگاه‌ها نظارت می‌کند.

آخوندی با اشاره به اینکه برون‌سپاری مدیریت فرودگاهی باید از شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی آغاز شود گفت: شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی به عنوان اولین شرکت باید در جهت ایجاد مجموعه شهر فرودگاهی در کشور پیشگام باشد و به اهداف خود برسد. در این راستا طی چند ماه آینده هر چه سریع تر نقشه‌ها و محل جانمایی مناطق آزاد و ویژه شهر فرودگاهی طراحی و همچنین تمامی امور حقوقی مربوط به آن انجام شود.

وی با اشاره به تعیین مشاور خارجی شهر فرودگاهی امام خمینی در هفته گذشته گفت: باید بتوانیم دانش مشاور خارجی شهر فرودگاهی را به متخصصان داخلی منتقل کنیم که خوشبختانه با انتخاب مشاور شهر فرودگاهی امیدوارم به زودی تمام نقشه‌های این مجموعه آماده و اعلام عمومی شود.

آخوندی با اشاره به ترمینال ایران‌شهر که بعد از ترمینال سلام در دستور کار قرار دارد گفت: این ترمینال نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که با ظرفیت اعزام و پذیرش سالانه ۲۲/۵ میلیون مسافر به دنبال ساخت آن هستیم.

آخوندی ادامه داد: ترمینال ایران‌شهر یکی از پروژه‌هایی است که در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حمل و نقل، مسکن و شهرسازی که روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده برگزار می‌شود به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی معرفی خواهد شد و در نظر داریم عملیات داخلی ترمینال در همین امسال آغاز شود و بر اساس برنامه زمان‌بندی شده عملیات اجرایی این ترمینال نیز از زمان آغاز تا زمان بهره‌برداری حدود ۳۰ ماه باشد.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نوسازی ناوگان هوایی کشور گفت: این موضوع در دستورکار است و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تهیه ۴۰۰ فروند هواپیمای دوربرد و میان برد و همچنین ۱۰۰ فروند هواپیمای کوتاه برد تا سال ۱۴۰۴ هدف گذاری شده است تا وارد کشور شود.

آخوندی تاکید کرد: سیستم‌های ناوبری ترمینال سلام باید مجهزترین سیستم‌های ناوبری باشد تا تمام هواپیماهای مدرن را در فضای آسمان ایران هدایت کند./